‘Helft Shell-klanten komt in de toekomst niet meer om te tanken’

St Petersburg Retail - Russia 2006

Meer dan de helft van de Shell-klanten zal in de toekomst niet meer aankloppen bij Shell om te tanken, maar om andere producten en services aan te schaffen. Dat denkt Klaas Mantel, General Manager Global Convenience Retail bij Shell. In een uitgebreid artikel op de website van Global Convenience Store Focus geeft onze landgenoot zijn visie op de toekomst van het tankstation en vooral het belang van een goede shop.

Het gebruik van alternatieve brandstoffen groeit, er wordt stevig geïnvesteerd in elektrisch rijden en er worden steeds meer beperkingen gesteld aan benzine- en dieselmotoren. Hoe kijkt Mantel op dit moment naar al deze ontwikkelingen? “Het is moeilijk om de toekomst te voorspellen. We moeten daarom juist inzetten op onze shops en zo goed mogelijk inspelen op de wensen van de klant. Op gebied van elektrisch rijden en opladen liggen er grote groeimogelijkheden. Daar willen wij onderdeel van zijn”, vertelt hij.

Meer zijn dan leverancier van brandstoffen

Volgens Mantel zien de meeste mensen Shell vooral als een leverancier van brandstoffen. “Maar we zijn veel meer dan dat.” Klanten die twintig minuten moeten wachten, omdat ze hun auto opladen, willen die tijd in de toekomst wel goed besteden. Daar liggen volgens Mantel grote kansen voor de tankstationbranche. Naast een mix van brandstoffen is het een must om een uitgebreid aanbod van producten en andere services aan te bieden. Samenwerking met partners, die sterke merken vertegenwoordigen, is belangrijk om dit te realiseren.

De focus ligt bij het nieuwste Shell Select-shopconcept vooral op vers eten en goede koffie. Toepassing van natuurlijke en gerecyclede materialen speelt bovendien een steeds grotere rol, om zo de uitstoot van CO2 terug te dringen. De nadruk ligt bij de shopformats ‘Deli2Go’ en ‘Deli by Shell’ ook op lokale producten. “In elke markt waar we actief zijn moeten we een aangepast aanbod hebben dat voor dat betreffende land geschikt is.” In Nederland ligt de focus vooral op versgebakken broodjes, maar dat is lang niet overal het geval, vertelt Mantel.

Andere koers

Afgelopen jaren waren zeer interessant voor de sector. Jarenlang werden de liters brandstof toch wel verkocht, maar de tijden zijn aan het veranderen. Het voelde volgens Mantel een beetje als een grote reus die ingedut was en plotseling wakker werd. “We moeten nu met het hele bedrijf ‘all-in’ om de reis van onze klanten beter te maken.”

Klaas Mantel (bron foto: LinkedIn)

Het volledige artikel is hier te vinden.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Helft Shell-klanten komt in de toekomst niet meer om te tanken’ | TankPro.nl

‘Helft Shell-klanten komt in de toekomst niet meer om te tanken’

St Petersburg Retail - Russia 2006

Meer dan de helft van de Shell-klanten zal in de toekomst niet meer aankloppen bij Shell om te tanken, maar om andere producten en services aan te schaffen. Dat denkt Klaas Mantel, General Manager Global Convenience Retail bij Shell. In een uitgebreid artikel op de website van Global Convenience Store Focus geeft onze landgenoot zijn visie op de toekomst van het tankstation en vooral het belang van een goede shop.

Het gebruik van alternatieve brandstoffen groeit, er wordt stevig geïnvesteerd in elektrisch rijden en er worden steeds meer beperkingen gesteld aan benzine- en dieselmotoren. Hoe kijkt Mantel op dit moment naar al deze ontwikkelingen? “Het is moeilijk om de toekomst te voorspellen. We moeten daarom juist inzetten op onze shops en zo goed mogelijk inspelen op de wensen van de klant. Op gebied van elektrisch rijden en opladen liggen er grote groeimogelijkheden. Daar willen wij onderdeel van zijn”, vertelt hij.

Meer zijn dan leverancier van brandstoffen

Volgens Mantel zien de meeste mensen Shell vooral als een leverancier van brandstoffen. “Maar we zijn veel meer dan dat.” Klanten die twintig minuten moeten wachten, omdat ze hun auto opladen, willen die tijd in de toekomst wel goed besteden. Daar liggen volgens Mantel grote kansen voor de tankstationbranche. Naast een mix van brandstoffen is het een must om een uitgebreid aanbod van producten en andere services aan te bieden. Samenwerking met partners, die sterke merken vertegenwoordigen, is belangrijk om dit te realiseren.

De focus ligt bij het nieuwste Shell Select-shopconcept vooral op vers eten en goede koffie. Toepassing van natuurlijke en gerecyclede materialen speelt bovendien een steeds grotere rol, om zo de uitstoot van CO2 terug te dringen. De nadruk ligt bij de shopformats ‘Deli2Go’ en ‘Deli by Shell’ ook op lokale producten. “In elke markt waar we actief zijn moeten we een aangepast aanbod hebben dat voor dat betreffende land geschikt is.” In Nederland ligt de focus vooral op versgebakken broodjes, maar dat is lang niet overal het geval, vertelt Mantel.

Andere koers

Afgelopen jaren waren zeer interessant voor de sector. Jarenlang werden de liters brandstof toch wel verkocht, maar de tijden zijn aan het veranderen. Het voelde volgens Mantel een beetje als een grote reus die ingedut was en plotseling wakker werd. “We moeten nu met het hele bedrijf ‘all-in’ om de reis van onze klanten beter te maken.”

Klaas Mantel (bron foto: LinkedIn)

Het volledige artikel is hier te vinden.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.