Consumenten eten steeds meer onderweg, ook bij tankstations

Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg zoals tankstations. FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het treinstation de gezamenlijke omzet stijgt naar 2,71 miljard, een stijging van zo’n drie procent. Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN Amro blijkt bovendien dat nog meer groei te behalen valt voor tankstations.

Bij tankstations werd vorig jaar 520 miljoen euro aan eten en drinken verkocht, schrijft (betaalde link) het FD. Dat kan volgens ABN Amro fors groeien als meer vestigingen avondmaaltijden gaan verkopen. De automobilist is bereid om maximaal tien euro te betalen voor zo’n avondmaaltijd.

Beoordeling

Tankshops krijgen gemiddeld het cijfer 6,6 voor de communicatie over de inhoud, bijvoorbeeld de hoeveelheid calorieën en vet, van vers bereide producten. “Betere samenwerking met leveranciers is nodig voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod”, aldus de onderzoekers. “Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een aanbieding krijgt. Want ook snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.”

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne foodconcepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. Ook bij tankshops doen nieuwe formules hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc’s en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende is steeds vaker een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt.

Behoefte aan ondersteuning

“Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankstations, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers”, melden de onderzoekers. “Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door als organisatie meer te denken als een kok. Of door producten te ontwikkelen die verspilling tegengaan en kosten in de professionele keuken reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: ’s ochtends als onderdeel van het ontbijt en ‘s middags als lunch-pizza uit de oven.”

“Innovatie vraagt ook om flexibiliteit en snelheid en daarmee om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen. Soms betekent het ook afscheid nemen van oude partners en op zoek gaan naar nieuwe toeleveranciers in de keten die innovatie in product en proces helpen versnellen.”

Personeel

Volgens ABN en GfK kan het aannemen van meer personeel met een horeca-achtergrond de samenwerking met afnemers versterken. Niet alleen voor het herkennen van behoeften en succesvolle productontwikkeling, maar ook om beter uit te leggen hoe producten bijdragen aan tevreden gasten en een hogere kassabon.

Tijdens de Tankstation Vakbeurs op dinsdag 14 november 2017 staan ook de kansen van de tankshop centraal. Belangrijke leveranciers uit de sector laten daar hun nieuwste innovaties zien voor de shop. Ook zijn er diverse workshops op dit gebied. Schrijf snel in via https://www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Consumenten eten steeds meer onderweg, ook bij tankstations | TankPro.nl

Consumenten eten steeds meer onderweg, ook bij tankstations

Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur. Niet alleen in de klassieke horeca, maar ook op high traffic-locaties langs de snelweg zoals tankstations. FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat bij tankshops, bedrijfsrestaurants en op het treinstation de gezamenlijke omzet stijgt naar 2,71 miljard, een stijging van zo’n drie procent. Uit consumentenonderzoek door GfK en ABN Amro blijkt bovendien dat nog meer groei te behalen valt voor tankstations.

Bij tankstations werd vorig jaar 520 miljoen euro aan eten en drinken verkocht, schrijft (betaalde link) het FD. Dat kan volgens ABN Amro fors groeien als meer vestigingen avondmaaltijden gaan verkopen. De automobilist is bereid om maximaal tien euro te betalen voor zo’n avondmaaltijd.

Beoordeling

Tankshops krijgen gemiddeld het cijfer 6,6 voor de communicatie over de inhoud, bijvoorbeeld de hoeveelheid calorieën en vet, van vers bereide producten. “Betere samenwerking met leveranciers is nodig voor een aansprekend en sneller wisselend aanbod”, aldus de onderzoekers. “Bijvoorbeeld ook voor ontwikkeling van apps waarmee de bezoeker alvast iets kan bestellen of een aanbieding krijgt. Want ook snelle service, gemak en aantrekkelijke promoties vindt de bezoeker belangrijk.”

Succesvolle concepten richten zich duidelijk op doelgroepen en ontwikkelen moderne foodconcepten op locaties waar het prettig is om te verblijven, werken en vergaderen. Ook bij tankshops doen nieuwe formules hun intrede, met een uitgebreid food-aanbod, wifiverbindingen, schone wc’s en ruime parkeergelegenheid. De pompbediende is steeds vaker een gastvrouw of -heer die ook producten bereidt.

Behoefte aan ondersteuning

“Locaties zonder horeca-achtergrond, zoals tankstations, hebben behoefte aan ondersteuning en advies van leveranciers”, melden de onderzoekers. “Bijvoorbeeld over de presentatie van producten, productinformatie en inzicht in consumententrends. Fabrikanten en leveranciers kunnen hierop inspelen door als organisatie meer te denken als een kok. Of door producten te ontwikkelen die verspilling tegengaan en kosten in de professionele keuken reduceren. Zoals broodproducten die je op verschillende momenten kunt inzetten: ’s ochtends als onderdeel van het ontbijt en ‘s middags als lunch-pizza uit de oven.”

“Innovatie vraagt ook om flexibiliteit en snelheid en daarmee om investeringen in moderne productielijnen en digitalisering. Dit zorgt voor een meer efficiënte aansturing van de productie om snel tussen klantspecificaties te schakelen. Soms betekent het ook afscheid nemen van oude partners en op zoek gaan naar nieuwe toeleveranciers in de keten die innovatie in product en proces helpen versnellen.”

Personeel

Volgens ABN en GfK kan het aannemen van meer personeel met een horeca-achtergrond de samenwerking met afnemers versterken. Niet alleen voor het herkennen van behoeften en succesvolle productontwikkeling, maar ook om beter uit te leggen hoe producten bijdragen aan tevreden gasten en een hogere kassabon.

Tijdens de Tankstation Vakbeurs op dinsdag 14 november 2017 staan ook de kansen van de tankshop centraal. Belangrijke leveranciers uit de sector laten daar hun nieuwste innovaties zien voor de shop. Ook zijn er diverse workshops op dit gebied. Schrijf snel in via https://www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.