Verkoopstijging van frisdrank met minder suiker en calorieën

De consument kiest steeds bewuster zijn frisdranken. Dit blijkt uit het derde Nationaal Frisdrankonderzoek, dat is afgenomen onder 1.140 Nederlanders. Cola regular is nog altijd de meest populaire frisdrank, maar gebruikers kiezen steeds bewuster voor light en zero varianten. Dit omdat er minder suiker en daardoor minder calorieën in zitten. Ook is een duidelijke verschuiving zichtbaar naar mineraalwater en water met een smaakje. De totale frisdrankconsumptie daalde wel enigszins.

“In het frisdrankschap zijn de afgelopen maanden weer tientallen nieuwe frisdranken geïntroduceerd, vrijwel allemaal met minder tot geen suiker en calorieën”, aldus branchevereniging FWS, een belangenvereniging voor bedrijven in de frisdranken-, water- en sappenindustrie.

Bijna alle Nederlanders (92 procent) drinken weleens frisdrank. De reden hiervoor is dat men frisdrank lekker (64 procent) en verfrissend (40 procent) vindt en omdat men bij drinken graag varieert (32 procent). Het gemiddeld aantal glazen per dag is licht gedaald, van 1,8 glazen twee jaar geleden naar 1,6 glazen dit jaar. Deze lichte daling is ook terug te zien in de consumptiecijfers van 2016.

Verschuiving

Er tekent zich ook een duidelijke verschuiving af binnen de categorieën, waarbij mineraal-, bronwater en water met een smaakje een gestage groei laten zien van respectievelijk 7,5 procent en 15,6 procent. Het is voor het vierde jaar op rij dat in dit segment een stijging te noteren valt.

Onder consumenten die meer frisdrank drinken dan een jaar geleden, wordt een beter aansluitend aanbod als voornaamste reden genoemd. Het aanbod sluit beter aan op hun smaak en biedt meer frisdranken met minder of zelfs geen calorieën en suiker. Dit laatste is voor gebruikers die (ook weleens) light of zero frisdrank drinken, de belangrijkste reden om te kiezen voor een laag of non-calorische drank.

Minder suiker

FWS-directeur Raymond Gianotten licht toe: “De ontwikkeling van verantwoord genieten zie je duidelijk terug in het aanbod, met voortdurend introducties van nieuwe dranken met minder of vaak helemaal geen suiker. Daarnaast wordt het suikergehalte in bestaande dranken naar beneden gebracht.”

“Producenten spelen in op de behoefte van de consument, die steeds bewuster geniet van een verfrissend drankje en daarbij meer let op de hoeveelheid calorieën. Deze ontwikkeling sluit naadloos aan op onze ambitie om als frisdrankproducenten over drie jaar vijftien procent minder calorieën in frisdranken op de markt te zetten.”

Calorieën

Om een goede afweging te maken, is het belangrijk dat de consument de juiste kennis heeft over de producten. Gianotten: “Een groot deel van de frisdrankgebruikers overschat het aantal calorieën en suiker in cola light, zero/Max. Alleen regular frisdranken bevatten suiker en daarmee calorieën. In light en zero varianten van frisdranken wordt suiker vervangen door zoetstoffen die nul calorieën opleveren.”

“Ook denkt ruim de helft van de ondervraagden ten onrechte dat zoetstoffen schadelijk zijn voor de gezondheid. Deze stoffen zijn echter uitgebreid onderzocht door onafhankelijke wetenschappers van de Europese Voedsel Autoriteit EFSA en volkomen veilig om te consumeren binnen de gestelde normen.”

Lees het gehele onderzoek hier.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkoopstijging van frisdrank met minder suiker en calorieën | TankPro.nl

Verkoopstijging van frisdrank met minder suiker en calorieën

De consument kiest steeds bewuster zijn frisdranken. Dit blijkt uit het derde Nationaal Frisdrankonderzoek, dat is afgenomen onder 1.140 Nederlanders. Cola regular is nog altijd de meest populaire frisdrank, maar gebruikers kiezen steeds bewuster voor light en zero varianten. Dit omdat er minder suiker en daardoor minder calorieën in zitten. Ook is een duidelijke verschuiving zichtbaar naar mineraalwater en water met een smaakje. De totale frisdrankconsumptie daalde wel enigszins.

“In het frisdrankschap zijn de afgelopen maanden weer tientallen nieuwe frisdranken geïntroduceerd, vrijwel allemaal met minder tot geen suiker en calorieën”, aldus branchevereniging FWS, een belangenvereniging voor bedrijven in de frisdranken-, water- en sappenindustrie.

Bijna alle Nederlanders (92 procent) drinken weleens frisdrank. De reden hiervoor is dat men frisdrank lekker (64 procent) en verfrissend (40 procent) vindt en omdat men bij drinken graag varieert (32 procent). Het gemiddeld aantal glazen per dag is licht gedaald, van 1,8 glazen twee jaar geleden naar 1,6 glazen dit jaar. Deze lichte daling is ook terug te zien in de consumptiecijfers van 2016.

Verschuiving

Er tekent zich ook een duidelijke verschuiving af binnen de categorieën, waarbij mineraal-, bronwater en water met een smaakje een gestage groei laten zien van respectievelijk 7,5 procent en 15,6 procent. Het is voor het vierde jaar op rij dat in dit segment een stijging te noteren valt.

Onder consumenten die meer frisdrank drinken dan een jaar geleden, wordt een beter aansluitend aanbod als voornaamste reden genoemd. Het aanbod sluit beter aan op hun smaak en biedt meer frisdranken met minder of zelfs geen calorieën en suiker. Dit laatste is voor gebruikers die (ook weleens) light of zero frisdrank drinken, de belangrijkste reden om te kiezen voor een laag of non-calorische drank.

Minder suiker

FWS-directeur Raymond Gianotten licht toe: “De ontwikkeling van verantwoord genieten zie je duidelijk terug in het aanbod, met voortdurend introducties van nieuwe dranken met minder of vaak helemaal geen suiker. Daarnaast wordt het suikergehalte in bestaande dranken naar beneden gebracht.”

“Producenten spelen in op de behoefte van de consument, die steeds bewuster geniet van een verfrissend drankje en daarbij meer let op de hoeveelheid calorieën. Deze ontwikkeling sluit naadloos aan op onze ambitie om als frisdrankproducenten over drie jaar vijftien procent minder calorieën in frisdranken op de markt te zetten.”

Calorieën

Om een goede afweging te maken, is het belangrijk dat de consument de juiste kennis heeft over de producten. Gianotten: “Een groot deel van de frisdrankgebruikers overschat het aantal calorieën en suiker in cola light, zero/Max. Alleen regular frisdranken bevatten suiker en daarmee calorieën. In light en zero varianten van frisdranken wordt suiker vervangen door zoetstoffen die nul calorieën opleveren.”

“Ook denkt ruim de helft van de ondervraagden ten onrechte dat zoetstoffen schadelijk zijn voor de gezondheid. Deze stoffen zijn echter uitgebreid onderzocht door onafhankelijke wetenschappers van de Europese Voedsel Autoriteit EFSA en volkomen veilig om te consumeren binnen de gestelde normen.”

Lees het gehele onderzoek hier.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.