BP heeft beste tankshop van ’grote vijf’

Van de vijf grote merken worden de shops van BP het beste gewaardeerd. Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau Foodstep hield onder duizenden Nederlandse automobilisten. De Britten krijgen gemiddeld een 7,86, waarmee ze net als vorig jaar op een eerste plek komen. Ook de nummers twee en drie, Esso en Total, blijven onveranderd.

Foodstep voert ieder jaar het Nationaal Petrol Onderzoek uit. Daarin wordt de mening gepeild van twaalfduizend weggebruikers. Zij worden bevraagd over onder meer de service, de hygiëne en verzorging van het station, de kwaliteit van de producten en het prijsniveau.

Geen onvoldoende

Dat laatste criterium werd bij alle vijf (BP, Esso, Shell, Texaco en Total) minder goed beoordeeld dan veel andere indicatoren, al zat er geen enkele onvoldoende bij. Het gaat hierbij uitsluitend om de prijzen voor shopproducten. Brandstoffen en carwash zijn buiten beschouwing gelaten.

Zoals gezegd is BP als beste uit de bus gekomen met een 7,86. De groene formule scoort vooral hoog op het gebied van dienstverlening en hygiëne en verzorging. Nummer twee Esso behaalde een gemiddelde score van 7,81 en eindigde dus op zeer korte afstand van de Britten. Total deed het iets minder goed met een gemiddeld beoordelingscijfer van 7,86.

Shell en Texaco kwamen net als vorig jaar onderaan de lijst terecht. De marktleider kreeg een gemiddelde beoordeling van 7,60, terwijl de de zwart-rode formule de rij sluit met een gemiddelde score van 7,48.

Shopconcepten

Momenteel zijn de grote merken volop bezig met het ’upgraden’ van hun pompshops. Total en Texaco lanceerden vorig jaar nieuwe concepten, terwijl BP experimenteert met assortiment van Marks & Spencer.

Shell heeft op diverse plekken een drankenmodule van de Amerikaanse koffieketen Starbucks geïmplementeerd en heeft onlangs een tweede station met Starbucks Store geopend in Den Haag. Esso-moederbedrijf Exxon Mobil heeft juist besloten om alle stations in Nederland over te dragen aan diverse exploitanten en werkt momenteel aan de afronding van de laatste transactie.

De tankshops van andere grote bemande merken, zoals Gulf, Tamoil, AVIA en Haan zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Lees ook: Shell opent tweede vestiging met een Starbucks Store

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BP heeft beste tankshop van ’grote vijf’ | TankPro.nl

BP heeft beste tankshop van ’grote vijf’

Van de vijf grote merken worden de shops van BP het beste gewaardeerd. Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau Foodstep hield onder duizenden Nederlandse automobilisten. De Britten krijgen gemiddeld een 7,86, waarmee ze net als vorig jaar op een eerste plek komen. Ook de nummers twee en drie, Esso en Total, blijven onveranderd.

Foodstep voert ieder jaar het Nationaal Petrol Onderzoek uit. Daarin wordt de mening gepeild van twaalfduizend weggebruikers. Zij worden bevraagd over onder meer de service, de hygiëne en verzorging van het station, de kwaliteit van de producten en het prijsniveau.

Geen onvoldoende

Dat laatste criterium werd bij alle vijf (BP, Esso, Shell, Texaco en Total) minder goed beoordeeld dan veel andere indicatoren, al zat er geen enkele onvoldoende bij. Het gaat hierbij uitsluitend om de prijzen voor shopproducten. Brandstoffen en carwash zijn buiten beschouwing gelaten.

Zoals gezegd is BP als beste uit de bus gekomen met een 7,86. De groene formule scoort vooral hoog op het gebied van dienstverlening en hygiëne en verzorging. Nummer twee Esso behaalde een gemiddelde score van 7,81 en eindigde dus op zeer korte afstand van de Britten. Total deed het iets minder goed met een gemiddeld beoordelingscijfer van 7,86.

Shell en Texaco kwamen net als vorig jaar onderaan de lijst terecht. De marktleider kreeg een gemiddelde beoordeling van 7,60, terwijl de de zwart-rode formule de rij sluit met een gemiddelde score van 7,48.

Shopconcepten

Momenteel zijn de grote merken volop bezig met het ’upgraden’ van hun pompshops. Total en Texaco lanceerden vorig jaar nieuwe concepten, terwijl BP experimenteert met assortiment van Marks & Spencer.

Shell heeft op diverse plekken een drankenmodule van de Amerikaanse koffieketen Starbucks geïmplementeerd en heeft onlangs een tweede station met Starbucks Store geopend in Den Haag. Esso-moederbedrijf Exxon Mobil heeft juist besloten om alle stations in Nederland over te dragen aan diverse exploitanten en werkt momenteel aan de afronding van de laatste transactie.

De tankshops van andere grote bemande merken, zoals Gulf, Tamoil, AVIA en Haan zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Lees ook: Shell opent tweede vestiging met een Starbucks Store

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.