Tango-ondernemer: met Subway kun je verlies voorterrein opvangen

Met een Subway als shop-in-shop en forse investeringen in de carwash wil pomphouder Rob Reijnen genoeg klanten naar zijn station trekken. Door de omkleuring van Q8 naar Tango wordt de brandstof niet meer in zijn shop afgerekend. “En dan moet je echt iets speciaals bieden, anders ga je het niet redden.”

Dat werd dus de Subway en een flinke uitbreiding van de carwash, met vijf zelfwasboxen en twee rollovers van WashTec. “We merken dat we daarmee toch voldoende klanten trekken”, aldus de ondernemer (links op de foto), die samen met twee broers in totaal vijf tankstations heeft. De andere vier staan in Noord-Holland.

Bekijk een video-interview van TankPro TV met Rob Reijnen:

Bakery

”Je moet echt een goed totaalplaatje hebben, wil je klanten nog naar je winkel krijgen. Stations hier in de buurt hebben al een bakery. Dus met een broodje gezond kan ik me niet onderscheiden. En met een Subway lukt dat wel.” Al merkte Reijnen meteen dat hij dat bedrijfsonderdeel niet zelf moest gaan runnen, omdat er veel bij komt kijken. Daarom is er een aparte franchiser, Charbel Yacoub, die het Subway-gedeelte beheert (rechts op de foto). Hij heeft ook een vestiging in het centrum van Almere.

”In het winkelcentrum is het wel drukker dan bij het tankstation, maar dat is logisch omdat in het centrum veel winkelend publiek is”, legt Yacoub uit. “Het assortiment is bij beide winkels precies hetzelfde. Sterker nog, alle vestigingen in Nederland hebben dezelfde producten. Ook de prijsstelling is identiek. Het goedkoopste broodje is twee euro. Dat is een broodje ham-kaas of een vegetarische. Dat is goedkoper dan bij veel bakery’s.” (bekijk de video en foto’s onderaan dit artikel voor een impressie)

Broodjes

”Je trekt nu klanten die normaal gesproken minder snel naar je toe komen. Hier vlakbij zit bijvoorbeeld een middelbare school. Veel scholieren komen in de lunchpauze naar ons toe. Tussen twaalf en twee uur is sowieso het drukste moment van de dag”, legt Reijnen uit.

“Ook mikken we op een nabijgelegen woonwijk en twee bedrijventerreinen. We hebben een actie gedaan met het tweede broodje gratis. Toen stond er een rij tot buiten. Tankende klanten trekken we trouwens ook. Onder meer doordat we reclame maken op het voorterrein.”

Subway

Als mensen eenmaal in de winkel zijn voor de Subway, nemen ze vaak ook shopproducten mee, merkt de ondernemer. “Wie een broodje koopt en daar wat te drinken bij wil, neemt dat meteen mee uit de shop. Dat gaan ze echt niet ergens anders kopen. De klant wil dat op één plek kunnen doen.”

Op het gebied van kostenbesparing biedt de constructie ook voordelen. ”We hoeven bijvoorbeeld maar één alarm- of airco-installatie te hebben en de kosten daarvan delen we met z’n tweeën. Daarnaast zijn er bij ons station altijd minimaal drie mensen aanwezig. Eentje in de pompshop en minimaal twee bij de Subway. Dat bevordert de veiligheid.”

Contactloos betalen

In de shop is contactloos betalen mogelijk. Nieuwe betaalterminals van CCV hebben deze functie standaard. Bedragen boven de 25 euro kunnen niet zonder pincode worden afgerekend, maar doordat de brandstof aan de pomp wordt betaald. komen dergelijke bedragen niet zo vaak voor.

Reijnen wil qua technologie nog verder gaan. ”Momenteel ben ik samen met Extendas bezig om hun SPIN iPad POS-systeem in mijn station toe te passen. Dat geeft mij mogelijkheden om op een andere manier contact te leggen met de consument. Je kunt met dat systeem bijvoorbeeld een koppeling maken met de Facebook-pagina van een klant, als hij daar zelf toestemming voor geeft. Als hij jarig is, kun je hem bijvoorbeeld een aanbieding doen voor een gratis carwash. Op die manier kun je de binding met de klant vergroten.”

Carwash

Bij de carwash heeft de ondernemer het betaalgemak voor de klant vergroot door bij beide rollovers een drive-in paal te installeren. Daarbij kunnen klanten vanuit de auto de code intoetsen, die ze wel eerst in de winkel hebben moeten halen. Reijnen werkt nog aan de mogelijkheid om via onder meer de app MyOrder een wasbeurt te kunnen bestellen. “Dan hoeven de klanten helemaal hun auto niet meer uit.”

Bij de zelfwasboxen is het ’swipen’ geïnstalleerd. Dat houdt in dat klanten hun bankpas of mobiele telefoon met één beweging langs een reader kunnen halen om extra minuten te kopen. Eerst dienen de klanten een bedrag in te voeren op het apparaat, waarna het akkoord gegeven wordt door de pas of telefoon langs de lezer te halen.

Gemak

”Met dit systeem hoeft de consument niet elke keer geld in de automaat te gooien. Psychologisch is dat nooit een fijn moment. Dat ondervang je met dit systeem. De betaalpas langs een reader halen is toch prettiger dan elke keer munten uit je portemonnee halen. Bovendien is het ook gewoon extra gemak voor de klant.”

Tom van Gurp

Foto’s: Shanna Hillebrand

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tango-ondernemer: met Subway kun je verlies voorterrein opvangen | TankPro.nl

Tango-ondernemer: met Subway kun je verlies voorterrein opvangen

Met een Subway als shop-in-shop en forse investeringen in de carwash wil pomphouder Rob Reijnen genoeg klanten naar zijn station trekken. Door de omkleuring van Q8 naar Tango wordt de brandstof niet meer in zijn shop afgerekend. “En dan moet je echt iets speciaals bieden, anders ga je het niet redden.”

Dat werd dus de Subway en een flinke uitbreiding van de carwash, met vijf zelfwasboxen en twee rollovers van WashTec. “We merken dat we daarmee toch voldoende klanten trekken”, aldus de ondernemer (links op de foto), die samen met twee broers in totaal vijf tankstations heeft. De andere vier staan in Noord-Holland.

Bekijk een video-interview van TankPro TV met Rob Reijnen:

Bakery

”Je moet echt een goed totaalplaatje hebben, wil je klanten nog naar je winkel krijgen. Stations hier in de buurt hebben al een bakery. Dus met een broodje gezond kan ik me niet onderscheiden. En met een Subway lukt dat wel.” Al merkte Reijnen meteen dat hij dat bedrijfsonderdeel niet zelf moest gaan runnen, omdat er veel bij komt kijken. Daarom is er een aparte franchiser, Charbel Yacoub, die het Subway-gedeelte beheert (rechts op de foto). Hij heeft ook een vestiging in het centrum van Almere.

”In het winkelcentrum is het wel drukker dan bij het tankstation, maar dat is logisch omdat in het centrum veel winkelend publiek is”, legt Yacoub uit. “Het assortiment is bij beide winkels precies hetzelfde. Sterker nog, alle vestigingen in Nederland hebben dezelfde producten. Ook de prijsstelling is identiek. Het goedkoopste broodje is twee euro. Dat is een broodje ham-kaas of een vegetarische. Dat is goedkoper dan bij veel bakery’s.” (bekijk de video en foto’s onderaan dit artikel voor een impressie)

Broodjes

”Je trekt nu klanten die normaal gesproken minder snel naar je toe komen. Hier vlakbij zit bijvoorbeeld een middelbare school. Veel scholieren komen in de lunchpauze naar ons toe. Tussen twaalf en twee uur is sowieso het drukste moment van de dag”, legt Reijnen uit.

“Ook mikken we op een nabijgelegen woonwijk en twee bedrijventerreinen. We hebben een actie gedaan met het tweede broodje gratis. Toen stond er een rij tot buiten. Tankende klanten trekken we trouwens ook. Onder meer doordat we reclame maken op het voorterrein.”

Subway

Als mensen eenmaal in de winkel zijn voor de Subway, nemen ze vaak ook shopproducten mee, merkt de ondernemer. “Wie een broodje koopt en daar wat te drinken bij wil, neemt dat meteen mee uit de shop. Dat gaan ze echt niet ergens anders kopen. De klant wil dat op één plek kunnen doen.”

Op het gebied van kostenbesparing biedt de constructie ook voordelen. ”We hoeven bijvoorbeeld maar één alarm- of airco-installatie te hebben en de kosten daarvan delen we met z’n tweeën. Daarnaast zijn er bij ons station altijd minimaal drie mensen aanwezig. Eentje in de pompshop en minimaal twee bij de Subway. Dat bevordert de veiligheid.”

Contactloos betalen

In de shop is contactloos betalen mogelijk. Nieuwe betaalterminals van CCV hebben deze functie standaard. Bedragen boven de 25 euro kunnen niet zonder pincode worden afgerekend, maar doordat de brandstof aan de pomp wordt betaald. komen dergelijke bedragen niet zo vaak voor.

Reijnen wil qua technologie nog verder gaan. ”Momenteel ben ik samen met Extendas bezig om hun SPIN iPad POS-systeem in mijn station toe te passen. Dat geeft mij mogelijkheden om op een andere manier contact te leggen met de consument. Je kunt met dat systeem bijvoorbeeld een koppeling maken met de Facebook-pagina van een klant, als hij daar zelf toestemming voor geeft. Als hij jarig is, kun je hem bijvoorbeeld een aanbieding doen voor een gratis carwash. Op die manier kun je de binding met de klant vergroten.”

Carwash

Bij de carwash heeft de ondernemer het betaalgemak voor de klant vergroot door bij beide rollovers een drive-in paal te installeren. Daarbij kunnen klanten vanuit de auto de code intoetsen, die ze wel eerst in de winkel hebben moeten halen. Reijnen werkt nog aan de mogelijkheid om via onder meer de app MyOrder een wasbeurt te kunnen bestellen. “Dan hoeven de klanten helemaal hun auto niet meer uit.”

Bij de zelfwasboxen is het ’swipen’ geïnstalleerd. Dat houdt in dat klanten hun bankpas of mobiele telefoon met één beweging langs een reader kunnen halen om extra minuten te kopen. Eerst dienen de klanten een bedrag in te voeren op het apparaat, waarna het akkoord gegeven wordt door de pas of telefoon langs de lezer te halen.

Gemak

”Met dit systeem hoeft de consument niet elke keer geld in de automaat te gooien. Psychologisch is dat nooit een fijn moment. Dat ondervang je met dit systeem. De betaalpas langs een reader halen is toch prettiger dan elke keer munten uit je portemonnee halen. Bovendien is het ook gewoon extra gemak voor de klant.”

Tom van Gurp

Foto’s: Shanna Hillebrand

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.