Total test nieuw shopconcept met bakery-eiland

Eén eiland voor broodjes, dranken, salades, tabak en het afrekenen van brandstof. Dat moet het centrale punt worden in een nieuwe generatie tankshops van Total. Ook komt er ruimte voor natuurlijke en lokale producten, die bovendien vers worden bereid in het bijzijn van de klant. Bij het eiland komen zitgelegenheden, waardoor het centrum van de shop verandert in een soort bar. De naam Bonjour blijft wel bestaan.

Met het nieuwe concept wil Total, dat in Nederland ruim driehonderd stations heeft, de steeds veeleisender klant op zijn wenken bedienen. Half november gaat de eerste testlocatie open in Zaandam (zie afbeeldingen onderaan dit artikel voor een impressie). Februari volgend jaar is de tweede vestiging aan de beurt. Daarna wordt gekeken of een verdere uitrol plaatsvindt, al dan niet in aangepaste vorm.

Pompshops

“Een eiland biedt tal van voordelen”, legt woordvoerder Jan Willem den Boer uit. “Het verhoogt de sfeer en gezelligheid en biedt de mogelijkheid om de klant constant te verleiden tot het doen van impulsaankopen.” Het doel is om iedere klant in aanraking te laten komen met de verleiding van de producten.

Total ziet hun pompshops in de toekomst als locaties waar mensen tot rust kunnen komen, de krant lezen, e-mail checken, telefoon opladen en afspreken met bekenden of collega’s. De routing en signing in de nieuwe winkels zijn erop gericht om in één blik de gehele shop te kunnen overzien. Daardoor kunnen klanten met enkele stappen zowel bij de producten als bij de kassa zijn.

Assortiment

Kwaliteit van het assortiment moet hoog in het vaandel komen te staan. De koffie moet minstens zo goed zijn als thuis en het broodje moet zeker net zo goed zijn als die van de plaatselijke bakker.

Aan de totstandkoming van het nieuwe concept is veel onderzoek vooraf gegaan. Er is uitgebreid gekeken naar de behoeften van de klant en de trends in de foodbranche. “En daaruit werd één ding heel duidelijk. Het roer moet om”, aldus Frits Morrema, manager shop, food en services bij Total Nederland.

Producten

“De klant van vandaag verwacht meer en meer ambacht”, vertelt Den Boer. “Van onze leveranciers en fabrikanten verwachten wij dat zij hierop inspelen. De tijd dat de shop statisch vol ligt met meters snoep is voorbij. Door de dag heen passen we het aanbod aan. Daarnaast vinden wij het belangrijk om lokale producten een plek te kunnen geven.”

In de afgelopen periode zijn veel Total-locaties omgekleurd van rood naar bruin, de zogeheten T-Air-operatie. Daarbij worden alle stations wereldwijd van nieuwe kleuren en uiterlijk voorzien. Deze operatie gaat echter gewoon door, ongeacht de resultaten van het nieuwe shopconcept.

Bakery

De samenvoeging van bakery en afrekenpunt doet denken aan de Texaco-tankshop aan de A2 bij Beesd. Daar ging in januari van dit jaar een shop open waarbij een grote bakery met houten toonbank het centrale punt vormde. Dat was ook de plek waar alle klanten naar toe moeten lopen. Afrekenen bij een traditionele counter, met daarachter de tabak, kon in Beesd alleen na negen uur ’s avonds, omdat werknemers verplicht zijn om na die tijd achter glas te staan. Hoe deze wetgeving bij Total vorm gaat krijgen, deelt het bedrijf nog niet mee.

Tom van Gurp

Lees ook: Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Total test nieuw shopconcept met bakery-eiland | TankPro.nl

Total test nieuw shopconcept met bakery-eiland

Eén eiland voor broodjes, dranken, salades, tabak en het afrekenen van brandstof. Dat moet het centrale punt worden in een nieuwe generatie tankshops van Total. Ook komt er ruimte voor natuurlijke en lokale producten, die bovendien vers worden bereid in het bijzijn van de klant. Bij het eiland komen zitgelegenheden, waardoor het centrum van de shop verandert in een soort bar. De naam Bonjour blijft wel bestaan.

Met het nieuwe concept wil Total, dat in Nederland ruim driehonderd stations heeft, de steeds veeleisender klant op zijn wenken bedienen. Half november gaat de eerste testlocatie open in Zaandam (zie afbeeldingen onderaan dit artikel voor een impressie). Februari volgend jaar is de tweede vestiging aan de beurt. Daarna wordt gekeken of een verdere uitrol plaatsvindt, al dan niet in aangepaste vorm.

Pompshops

“Een eiland biedt tal van voordelen”, legt woordvoerder Jan Willem den Boer uit. “Het verhoogt de sfeer en gezelligheid en biedt de mogelijkheid om de klant constant te verleiden tot het doen van impulsaankopen.” Het doel is om iedere klant in aanraking te laten komen met de verleiding van de producten.

Total ziet hun pompshops in de toekomst als locaties waar mensen tot rust kunnen komen, de krant lezen, e-mail checken, telefoon opladen en afspreken met bekenden of collega’s. De routing en signing in de nieuwe winkels zijn erop gericht om in één blik de gehele shop te kunnen overzien. Daardoor kunnen klanten met enkele stappen zowel bij de producten als bij de kassa zijn.

Assortiment

Kwaliteit van het assortiment moet hoog in het vaandel komen te staan. De koffie moet minstens zo goed zijn als thuis en het broodje moet zeker net zo goed zijn als die van de plaatselijke bakker.

Aan de totstandkoming van het nieuwe concept is veel onderzoek vooraf gegaan. Er is uitgebreid gekeken naar de behoeften van de klant en de trends in de foodbranche. “En daaruit werd één ding heel duidelijk. Het roer moet om”, aldus Frits Morrema, manager shop, food en services bij Total Nederland.

Producten

“De klant van vandaag verwacht meer en meer ambacht”, vertelt Den Boer. “Van onze leveranciers en fabrikanten verwachten wij dat zij hierop inspelen. De tijd dat de shop statisch vol ligt met meters snoep is voorbij. Door de dag heen passen we het aanbod aan. Daarnaast vinden wij het belangrijk om lokale producten een plek te kunnen geven.”

In de afgelopen periode zijn veel Total-locaties omgekleurd van rood naar bruin, de zogeheten T-Air-operatie. Daarbij worden alle stations wereldwijd van nieuwe kleuren en uiterlijk voorzien. Deze operatie gaat echter gewoon door, ongeacht de resultaten van het nieuwe shopconcept.

Bakery

De samenvoeging van bakery en afrekenpunt doet denken aan de Texaco-tankshop aan de A2 bij Beesd. Daar ging in januari van dit jaar een shop open waarbij een grote bakery met houten toonbank het centrale punt vormde. Dat was ook de plek waar alle klanten naar toe moeten lopen. Afrekenen bij een traditionele counter, met daarachter de tabak, kon in Beesd alleen na negen uur ’s avonds, omdat werknemers verplicht zijn om na die tijd achter glas te staan. Hoe deze wetgeving bij Total vorm gaat krijgen, deelt het bedrijf nog niet mee.

Tom van Gurp

Lees ook: Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.