Shell Tankstation Tholen shop

’Bedreigende’ zondag-omzet van supermarkten neemt toe

De populariteit van het zondagbezoek aan supermarkten stijgt. Steeds meer mensen doen op die dag boodschappen bij de plaatselijke Jumbo of Albert Heijn. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Geen goed nieuws voor tankstations, want de shop-verkopen in de petrolbranche staan juist onder druk door de ruimere openingstijden van de grote levensmiddelenwinkels. Een flink aantal tankstations heeft daarom de laatste jaren typische supermarktproducten, zoals pindakaas en soep, uit de schappen gehaald.

De zondagomzet van de supermarkten is in de afgelopen twaalf maanden de grens van 1 miljard euro ruimschoots gepasseerd. Ruim zestig procent van de Nederlandse huishoudens doet jaarlijks gemiddeld 7,5 keer boodschappen op de dag des heren. Ruim driekwart van de omzet wordt ’s middags gerealiseerd. GfK houdt geen omzet bij van tankstations. ”Maar dat de gestegen populariteit ten koste gaat van de petrolbranche ligt voor de hand”, aldus Joop Holla van het instituut.

Assortiment

Vooral jongeren (alleenstaanden én tweeverdieners) gaan op zondag naar de supermarkt. Gepensioneerden doen dat minder vaak. Desondanks ziet het GfK dat er sinds 2008 jaarlijks een stijging van het omzetaandeel op zondag is, in elke fase van de gezinscyclus. Holla verwacht dat de populariteit de komende jaren verder toeneemt.

Wel zijn er regionaal grote verschillen. Huishoudens in het noorden en oosten van Nederland maken naar verhouding minder gebruik van de zondag-opening dan de huishoudens in de Randstad en het zuiden. Echter, in alle regio’s werd een groei geconstateerd.

Lees ook: BP Harmelen creeert supermarktgevoel met M&S-producten

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

’Bedreigende’ zondag-omzet van supermarkten neemt toe | TankPro.nl
Shell Tankstation Tholen shop

’Bedreigende’ zondag-omzet van supermarkten neemt toe

De populariteit van het zondagbezoek aan supermarkten stijgt. Steeds meer mensen doen op die dag boodschappen bij de plaatselijke Jumbo of Albert Heijn. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Geen goed nieuws voor tankstations, want de shop-verkopen in de petrolbranche staan juist onder druk door de ruimere openingstijden van de grote levensmiddelenwinkels. Een flink aantal tankstations heeft daarom de laatste jaren typische supermarktproducten, zoals pindakaas en soep, uit de schappen gehaald.

De zondagomzet van de supermarkten is in de afgelopen twaalf maanden de grens van 1 miljard euro ruimschoots gepasseerd. Ruim zestig procent van de Nederlandse huishoudens doet jaarlijks gemiddeld 7,5 keer boodschappen op de dag des heren. Ruim driekwart van de omzet wordt ’s middags gerealiseerd. GfK houdt geen omzet bij van tankstations. ”Maar dat de gestegen populariteit ten koste gaat van de petrolbranche ligt voor de hand”, aldus Joop Holla van het instituut.

Assortiment

Vooral jongeren (alleenstaanden én tweeverdieners) gaan op zondag naar de supermarkt. Gepensioneerden doen dat minder vaak. Desondanks ziet het GfK dat er sinds 2008 jaarlijks een stijging van het omzetaandeel op zondag is, in elke fase van de gezinscyclus. Holla verwacht dat de populariteit de komende jaren verder toeneemt.

Wel zijn er regionaal grote verschillen. Huishoudens in het noorden en oosten van Nederland maken naar verhouding minder gebruik van de zondag-opening dan de huishoudens in de Randstad en het zuiden. Echter, in alle regio’s werd een groei geconstateerd.

Lees ook: BP Harmelen creeert supermarktgevoel met M&S-producten

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.