BP Harmelen creëert supermarktgevoel met M&S-producten

Een supermarkt in een tankshop. Zo mag je de vernieuwde pompshop van de BP in Harmelen langs de A12 wel noemen. Met plusminus 700 artikelen van de Britse retailer Marks&Spencer wil BP de klant eten en drinken bieden voor elk moment van de dag. De vernieuwde shop ging dinsdag open.

Bij binnenkomst vallen de hoge stellingen meteen op. Bij veel tankshops kun je van muur naar muur kijken, bij de Harmelense BP gaat dat niet lukken. “We hebben gekozen voor een uitgebreider assortiment”, licht Jill Bruce van M&S toe. “Om die producten allemaal te kunnen herbergen, zijn meer schappen nodig en moet je de hoogte in.”

Supermarkt

In het hart van de shop (180 vierkante meter) staan twee koelingen die tjokvol zitten met verse producten die je normaal gesproken vooral bij een supermarkt aantreft: Groente, vleeswaren, kant-en-klare maaltijden, pizza’s, salades, kipfilet, een zalmmoot, rundvlees en een netje sinaasappelen. Ook in de niet-gekoelde schappen staat veelal typisch supermarktassortiment: Koekjes, thee, koffie, zoet broodbeleg, Italiaanse pasta’s, sauzen, muesli en gesneden wit brood. Al is ook gedacht aan de to go-klanten, met onder andere sandwiches, sushipakketten en fruitsalades. Voor diepvriesproducten is niet gekozen, de ijsjes uitgezonderd.

Wat ook opvalt is het hoge gehalte aan Britse producten. Clotted cream, shepherds pie en crumpets zijn producten die in een Nederlandse tankshop of supermarkt nauwelijks voorhanden zijn. Al is ook ruimte vrijgemaakt voor typisch Hollandse producten, bijvoorbeeld stroopwafels en drop.

Onderscheidend

“Voor de Britse producten is gekozen omdat we echt onderscheidend willen zijn”, legt BP-projectmanager Sharif Mandour uit. “Het is een risico om te kiezen voor assortiment van eigen bodem. We hadden ook kunnen kiezen voor samenwerking met een Nederlandse supermarkt. Maar stel dat we hier Albert Heijn-producten hadden liggen. Zou de klant daarvoor naar de BP-tankshop rijden, als er al een Albert Heijn om de hoek zit. Dat risico loop je met M&S minder. We verwachten dat we met dit assortiment veel klanten krijgen die speciaal voor de voedingsmiddelen naar de tankshop komen.”

In Groot-Brittannie zijn bij veel BP-tankstations producten van Marks&Spencer te krijgen. Ook heeft de Britse food- en kledingretailer een eigen shop in Nederland, namelijk in de Amsterdamse Kalverstraat.

Verkoopcijfers

M&S heeft verkoopcijfers van die winkel gebruikt om het assortiment voor de BP-shop mede te bepalen. Zo bleek in Amsterdam dat de bekers soep, de clotted cream, de crumpets en de kant-en-klare maaltijd lamb rogan josh (een Perzisch gerecht) razend populair zijn. Die producten zijn dan ook in het assortiment opgenomen. “Al beseffen we dat de Kalverstraat-klant en de klant bij deze shop niet identiek zijn”, aldus Mansour.

Een aantal onderdelen van de gebruikelijke BP-shopformule is in tact gelaten. Zo is de bakery-afdeling Wild Bean Cafe aanwezig. Ook de koeling voor fris- en energiedranken is nauwelijks gewijzigd. Daarnaast kunnen klanten de gebruikelijke chips, chocolade en kauwgom krijgen en zijn er non food producten aanwezig, zoals bloemen, autobenodigdheden en tabak. Opvallende afwezige is de tijdschriftensectie. Die heeft plaats moeten maken voor het M&S-assortiment. Dagbladen worden er wel verkocht.

Prijzen

De prijzen liggen wat hoger dan in een gemiddelde supermarkt. Voor 4 Pink Lady-appels betaalt de klant 3,45 euro, een Griekse salade (223 gram) kost 2,70. een kipfilet (280 gram) kost 5,00 euro en een Houtoven-pizza (480 gram) kost 6.95 euro.

Mandour benadrukt dat het gaat om een pilot. Het bedrijf wil eerst bekijken hoe de verkoopcijfers zich ontwikkelen. Daarna vindt eventuele uitbreiding plaats. “We spreken van een geslaagde pilot als we qua omzet en marge de investeringskosten eruit kunnen halen”, vertelt Mandour. “En er nog wat extra’s aan overhouden.” De duur van de pilot is tussen de 9 en 12 maanden. Daarna vindt de evaluatie plaats. Al worden, bij gebleken succes, niet alle BP’s in Nederland aangepast. Alleen vestigingen met genoeg vierkante meter en een interessant bezoekerspubliek komen voor het M&S-assortiment in aanmerking.

C1000

In het verleden is vaker geprobeerd om supermarktassortiment te integreren in een tankshop. Zo heeft BP geëxperimenteerd met C1000-assortiment en heeft ook Albert Heijn stappen gezet richting de pompshops. Beide pogingen werden na verloop van tijd gestaakt. Toch meent de Britse oliemaatschappij dat de huidige tijd er wel rijp voor is.

Naast de vestiging in Harmelen opent de Britse oliemaatschappij dit najaar nog vijf andere BP’s met voedingsmiddelen van M&S. Dit zijn:
– BP Ypenburg aan de Laan van Hoornwijck in Rijswijk – opening 2 oktober
– BP Kadoelen aan de ring A10 Noord bij Landsmeer – opening 16 oktober
– BP Lunetten aan de Lunettenbaan in Utrecht – opening 23 oktober
– BP Elsgeest langs de A44 bij Oegsgeest – opening 30 oktober
– BP Oude Haagseweg aan de ring A10 West bij Amsterdam – opening 6 november

Opbrengst

Welke financiële constructie BP en M&S hebben gekozen voor het verdelen van de verkoopopbrengst, wilden beide bedrijven niet meedelen.

Tom van Gurp

Bekijk hier meer foto’s.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BP Harmelen creëert supermarktgevoel met M&S-producten | TankPro.nl

BP Harmelen creëert supermarktgevoel met M&S-producten

Een supermarkt in een tankshop. Zo mag je de vernieuwde pompshop van de BP in Harmelen langs de A12 wel noemen. Met plusminus 700 artikelen van de Britse retailer Marks&Spencer wil BP de klant eten en drinken bieden voor elk moment van de dag. De vernieuwde shop ging dinsdag open.

Bij binnenkomst vallen de hoge stellingen meteen op. Bij veel tankshops kun je van muur naar muur kijken, bij de Harmelense BP gaat dat niet lukken. “We hebben gekozen voor een uitgebreider assortiment”, licht Jill Bruce van M&S toe. “Om die producten allemaal te kunnen herbergen, zijn meer schappen nodig en moet je de hoogte in.”

Supermarkt

In het hart van de shop (180 vierkante meter) staan twee koelingen die tjokvol zitten met verse producten die je normaal gesproken vooral bij een supermarkt aantreft: Groente, vleeswaren, kant-en-klare maaltijden, pizza’s, salades, kipfilet, een zalmmoot, rundvlees en een netje sinaasappelen. Ook in de niet-gekoelde schappen staat veelal typisch supermarktassortiment: Koekjes, thee, koffie, zoet broodbeleg, Italiaanse pasta’s, sauzen, muesli en gesneden wit brood. Al is ook gedacht aan de to go-klanten, met onder andere sandwiches, sushipakketten en fruitsalades. Voor diepvriesproducten is niet gekozen, de ijsjes uitgezonderd.

Wat ook opvalt is het hoge gehalte aan Britse producten. Clotted cream, shepherds pie en crumpets zijn producten die in een Nederlandse tankshop of supermarkt nauwelijks voorhanden zijn. Al is ook ruimte vrijgemaakt voor typisch Hollandse producten, bijvoorbeeld stroopwafels en drop.

Onderscheidend

“Voor de Britse producten is gekozen omdat we echt onderscheidend willen zijn”, legt BP-projectmanager Sharif Mandour uit. “Het is een risico om te kiezen voor assortiment van eigen bodem. We hadden ook kunnen kiezen voor samenwerking met een Nederlandse supermarkt. Maar stel dat we hier Albert Heijn-producten hadden liggen. Zou de klant daarvoor naar de BP-tankshop rijden, als er al een Albert Heijn om de hoek zit. Dat risico loop je met M&S minder. We verwachten dat we met dit assortiment veel klanten krijgen die speciaal voor de voedingsmiddelen naar de tankshop komen.”

In Groot-Brittannie zijn bij veel BP-tankstations producten van Marks&Spencer te krijgen. Ook heeft de Britse food- en kledingretailer een eigen shop in Nederland, namelijk in de Amsterdamse Kalverstraat.

Verkoopcijfers

M&S heeft verkoopcijfers van die winkel gebruikt om het assortiment voor de BP-shop mede te bepalen. Zo bleek in Amsterdam dat de bekers soep, de clotted cream, de crumpets en de kant-en-klare maaltijd lamb rogan josh (een Perzisch gerecht) razend populair zijn. Die producten zijn dan ook in het assortiment opgenomen. “Al beseffen we dat de Kalverstraat-klant en de klant bij deze shop niet identiek zijn”, aldus Mansour.

Een aantal onderdelen van de gebruikelijke BP-shopformule is in tact gelaten. Zo is de bakery-afdeling Wild Bean Cafe aanwezig. Ook de koeling voor fris- en energiedranken is nauwelijks gewijzigd. Daarnaast kunnen klanten de gebruikelijke chips, chocolade en kauwgom krijgen en zijn er non food producten aanwezig, zoals bloemen, autobenodigdheden en tabak. Opvallende afwezige is de tijdschriftensectie. Die heeft plaats moeten maken voor het M&S-assortiment. Dagbladen worden er wel verkocht.

Prijzen

De prijzen liggen wat hoger dan in een gemiddelde supermarkt. Voor 4 Pink Lady-appels betaalt de klant 3,45 euro, een Griekse salade (223 gram) kost 2,70. een kipfilet (280 gram) kost 5,00 euro en een Houtoven-pizza (480 gram) kost 6.95 euro.

Mandour benadrukt dat het gaat om een pilot. Het bedrijf wil eerst bekijken hoe de verkoopcijfers zich ontwikkelen. Daarna vindt eventuele uitbreiding plaats. “We spreken van een geslaagde pilot als we qua omzet en marge de investeringskosten eruit kunnen halen”, vertelt Mandour. “En er nog wat extra’s aan overhouden.” De duur van de pilot is tussen de 9 en 12 maanden. Daarna vindt de evaluatie plaats. Al worden, bij gebleken succes, niet alle BP’s in Nederland aangepast. Alleen vestigingen met genoeg vierkante meter en een interessant bezoekerspubliek komen voor het M&S-assortiment in aanmerking.

C1000

In het verleden is vaker geprobeerd om supermarktassortiment te integreren in een tankshop. Zo heeft BP geëxperimenteerd met C1000-assortiment en heeft ook Albert Heijn stappen gezet richting de pompshops. Beide pogingen werden na verloop van tijd gestaakt. Toch meent de Britse oliemaatschappij dat de huidige tijd er wel rijp voor is.

Naast de vestiging in Harmelen opent de Britse oliemaatschappij dit najaar nog vijf andere BP’s met voedingsmiddelen van M&S. Dit zijn:
– BP Ypenburg aan de Laan van Hoornwijck in Rijswijk – opening 2 oktober
– BP Kadoelen aan de ring A10 Noord bij Landsmeer – opening 16 oktober
– BP Lunetten aan de Lunettenbaan in Utrecht – opening 23 oktober
– BP Elsgeest langs de A44 bij Oegsgeest – opening 30 oktober
– BP Oude Haagseweg aan de ring A10 West bij Amsterdam – opening 6 november

Opbrengst

Welke financiële constructie BP en M&S hebben gekozen voor het verdelen van de verkoopopbrengst, wilden beide bedrijven niet meedelen.

Tom van Gurp

Bekijk hier meer foto’s.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.