tanken

Nieuwe accijnsverhoging tabak zal grenseffecten versterken

De regeringspartijen VVD en PvdA moeten uiterlijk begin augustus een besluit nemen over de geplande accijnsverhoging op tabak. De tankstationbranche is nog druk bezig met haar lobby richting Den Haag om dat te voorkomen. Tabak heeft immers een spilfunctie als het gaat om koopgedrag van de klant op het tankstation in de grensstreek. “Onze lobby zal ook de komende weken doorgaan”, kondigt BETA-voorzitter Petra van Stijn aan. “Er mag niet nog eens 9 cent extra accijns op tabak komen.”

Van Stijn: “De komende weken moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Waar gaan de lasten omhoog en waar toch maar niet? Begin augustus moeten de VVD en PvdA de knoop doorhakken en dan gaat de begroting 2014 naar de drukker.”

Grenseffecten

Samen met de tabak&gemakvereniging NSO, en de groothandel, is BETA bezig de bestaande cijfers uit de Grensmonitor nog beter te onderbouwen. “Het is duidelijk dat Frans Weekers zijn kop in het zand steekt en op allerlei manieren blijft ontkennen dat de beoogde meeropbrengsten van 370 miljoen euro bij lange na niet in de schatkist komen. Curieus voor iemand die nota bene uit Limburg komt en dus goed zou moeten weten hoe groot grenseffecten zijn”, vindt Van Stijn.

Daarom richt de lobby van de branche zich niet alleen op de regeringspartijen, maar er wordt ook met oppositiepartij CDA gesproken. Die heeft immers via de Eerste Kamer een dikke vinger in de pap. Zo was er onlangs een gesprek met CDA-kamerlid en accijnswoordvoerder Pieter Omtzigt.

Tabak

BETA-bestuurslid Wim van Gorsel: “In het gesprek met Omtzigt erkende hij de spilfunctie van tabak als het gaat om het koopgedrag van de klant op het tankstation in de grensstreek. Tabak is de hoofdreden om te shoppen over de grens. Alcohol en tanken volgen automatisch als men eenmaal over de grens is. Het is echter een discussie met antirooklobby en Belastingdienst waar velen zich niet in willen mengen en waar weinig eer te behalen valt. Dus het aanleveren van juiste en gedetailleerde berekeningen is van groot belang.”

“Tabak blijft een moeilijk traject. Daar komt snel geld vandaan, denkt men in Den Haag. En tabak is een goed slachtoffer. Geen politicus wil opkomen voor de tabaksfabrikanten, die liggen erg slecht bij onze politici. Wij zijn natuurlijk de dupe, als verkopers”, aldus Van Gorsel.

Accijns

Ondertussen hebben de tankstation-ondernemers flink last van alle onzekerheden. Investeringen worden uitgesteld. Ook de geplande extra verhoging  van de accijns op diesel (3 cent) en lpg (7 cent) baart de sector grote zorgen. Prijsverschillen op tabak en brandstoffen versterken elkaar en dat leidt tot nog meer grenseffecten.

“We zijn druk bezig, maar helaas weinig optimistisch over de te verwachten resultaten”, zegt Van Stijn. “Er moet veel bezuinigd worden en tabaksaccijnzen is nu niet echt een onderwerp waar de politiek warm voor loopt.”

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe accijnsverhoging tabak zal grenseffecten versterken | TankPro.nl
tanken

Nieuwe accijnsverhoging tabak zal grenseffecten versterken

De regeringspartijen VVD en PvdA moeten uiterlijk begin augustus een besluit nemen over de geplande accijnsverhoging op tabak. De tankstationbranche is nog druk bezig met haar lobby richting Den Haag om dat te voorkomen. Tabak heeft immers een spilfunctie als het gaat om koopgedrag van de klant op het tankstation in de grensstreek. “Onze lobby zal ook de komende weken doorgaan”, kondigt BETA-voorzitter Petra van Stijn aan. “Er mag niet nog eens 9 cent extra accijns op tabak komen.”

Van Stijn: “De komende weken moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Waar gaan de lasten omhoog en waar toch maar niet? Begin augustus moeten de VVD en PvdA de knoop doorhakken en dan gaat de begroting 2014 naar de drukker.”

Grenseffecten

Samen met de tabak&gemakvereniging NSO, en de groothandel, is BETA bezig de bestaande cijfers uit de Grensmonitor nog beter te onderbouwen. “Het is duidelijk dat Frans Weekers zijn kop in het zand steekt en op allerlei manieren blijft ontkennen dat de beoogde meeropbrengsten van 370 miljoen euro bij lange na niet in de schatkist komen. Curieus voor iemand die nota bene uit Limburg komt en dus goed zou moeten weten hoe groot grenseffecten zijn”, vindt Van Stijn.

Daarom richt de lobby van de branche zich niet alleen op de regeringspartijen, maar er wordt ook met oppositiepartij CDA gesproken. Die heeft immers via de Eerste Kamer een dikke vinger in de pap. Zo was er onlangs een gesprek met CDA-kamerlid en accijnswoordvoerder Pieter Omtzigt.

Tabak

BETA-bestuurslid Wim van Gorsel: “In het gesprek met Omtzigt erkende hij de spilfunctie van tabak als het gaat om het koopgedrag van de klant op het tankstation in de grensstreek. Tabak is de hoofdreden om te shoppen over de grens. Alcohol en tanken volgen automatisch als men eenmaal over de grens is. Het is echter een discussie met antirooklobby en Belastingdienst waar velen zich niet in willen mengen en waar weinig eer te behalen valt. Dus het aanleveren van juiste en gedetailleerde berekeningen is van groot belang.”

“Tabak blijft een moeilijk traject. Daar komt snel geld vandaan, denkt men in Den Haag. En tabak is een goed slachtoffer. Geen politicus wil opkomen voor de tabaksfabrikanten, die liggen erg slecht bij onze politici. Wij zijn natuurlijk de dupe, als verkopers”, aldus Van Gorsel.

Accijns

Ondertussen hebben de tankstation-ondernemers flink last van alle onzekerheden. Investeringen worden uitgesteld. Ook de geplande extra verhoging  van de accijns op diesel (3 cent) en lpg (7 cent) baart de sector grote zorgen. Prijsverschillen op tabak en brandstoffen versterken elkaar en dat leidt tot nog meer grenseffecten.

“We zijn druk bezig, maar helaas weinig optimistisch over de te verwachten resultaten”, zegt Van Stijn. “Er moet veel bezuinigd worden en tabaksaccijnzen is nu niet echt een onderwerp waar de politiek warm voor loopt.”

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.