Shell, Auto Alert, Big Brother, doorrijder, kentekenplaat, RDW-gegevens, tankstation, kassa

Systeem herkent preventief doorrijders met vals kenteken

Doorrijders zijn een doorn in het oog van iedere tankstation-ondernemer. Kassa-medewerkers staan vaak machteloos tegen deze criminelen. Maar criminelen die met een vals kenteken benzine willen stelen bij het tankstation van Bert Schipper in Capelle aan den IJssel, komen van een koude kermis thuis. Met het systeem Auto Alert van Big Brother kan zijn personeel mensen met valse kentekens herkennen, nog voordat ze starten met tanken.

Het systeem werkt als volgt: een klant parkeert zijn auto bij de pomp. De camera zoomt automatisch in op het kenteken. De voertuiggegevens worden bij de RDW opgevraagd. De kassa-medewerker ziet op het scherm de kleur van het voertuig, merk en model. En dat alles binnen tienden van seconden. Als de gegevens overeenkomen met het voertuig dat wilt tanken, geeft de hij de pomp vrij.

Doorrijders onderscheppen

“Het is een prachtig systeem. We hebben hiermee in zes weken tijd al twee doorrijders weten te onderscheppen”, vertelt Schipper. “Al is het wel even wennen voor de medewerkers. Als het rustig is, maakt het niet uit. Maar tijdens spitsuren kan het soms een paar seconden langer duren voordat de pomp wordt vrijgegeven.”

Als blijkt dat het kenteken niet bij het voertuig hoort, geeft de kassier de pomp niet vrij. Schipper: “Dan kijkt de bestuurder naar binnen waarom de pomp niet aan gaat. Als de medewerker dan ‘nee’ schudt, gaat hij er als een speer vandoor.”

Tankstation

Schipper heeft in totaal drie tankstations. Eén in Cappele aan den IJssel en twee in Rotterdam. Een behoorlijk risico-gebied, heeft hij gemerkt. “We hadden gemiddeld 100 doorrijders per jaar. Dit systeem kan dus een hoop ellende voorkomen.”

Het kostte wel even wat tijd om het personeel aan de extra handeling te laten wennen. Maar dat gaat steeds beter. “We doen zo’n 2.000 transacties per dag. Helaas hadden we onlangs een paar doorrijders die niet herkend werden. Dan voelt de kassiere zich wel extra schuldig, want dan hebben ze door de drukte even niet opgelet en toch de pomp vrij gegeven. Later bleek dat de RDW-gegevens niet overeenkwamen met de auto. Maar dat is een leermoment, ze worden er steeds beter in”, zegt Schipper.

Preventief

“Het systeem geeft een gevoel van geruststelling, vindt de ondernemer. “We kunnen nu eindelijk preventief echt iets doen. Al geeft het wel wat extra druk naar de kassa-medewerkers, want zij voelen zich nu verantwoordelijk. Hopelijk wordt het systeem in de toekomst nog beter, zodat hij bijvoorbeeld automatisch de kleur-controle uitvoert. Dat zou helemaal ideaal zijn.”

De herkenning van het kenteken en het ophalen van de gegevens bij de RDW gaat via PumpWatch. De signalen in het AutoAlert scherm zijn gebaseerd op de werkelijke nozzle-out meldingen uit het kassasysteem van Tokheim. Dit alles gaat razendsnel heeft Schipper gemerkt. “Dat gaat met een speciale verbinding tussen Pumpwatch en onze Tokheim-kassa. Er is geen vertraging. Dat is belangrijk, want je wilt dat mensen zo snel mogelijk willen tanken.

Pomp vrij

Op rustige moment geeft de kassa-medewerker binnen enkele seconden de pomp vrij. “We hebben twee kassa-medewerkers voor 11 pompen. Dus als het extreem druk is kan het soms wel 15-30 seconden duren voordat we de pomp vrijgeven”, vertelt Schipper. “We hebben daarom een sticker op de pomp zitten dat het iets langer kan duren ivm onze beveiliging. Maar dat is nog altijd veel klantvriendelijker dan in het buitenland, waar je eerst naar binnen moet.”

Auto Alert van Big Brother is bovendien geïntegreerd met een lokale of centrale BlackList. Dit zorgt naast de RDW-informatie ook voor een automatische alarmmelding wanneer een geregistreerde doorrijder of gestolen kenteken wordt gedetecteerd. BigBrother werkt hiervoor samen met de deurwaarder. Bovendien worden het beeld, het kenteken en de RDW gegevens gekoppeld aan de transactie in de kassa. Dit is belangrijk voor controle achteraf, als er toch nog een doorrijder heeft getankt zonder te betalen.

Pakkans

De tankstation-ondernemer hoopt dat het systeem vooral preventief werkt tegen doorrijders. “Als mensen in de gaten krijgen dat het moeilijker wordt, zal de verleiding minder groot zijn. De dief weet dat er een pakkans is. Want als er iemand met een vals kenteken staat, bellen we meteen de politie. Als ze iemand in de buurt hebben, dan gaan ze er achteraan.”

Bart Pals

Bert Schipper, tankstation, ondernemer

Auto Alert, Big Brother, kassa, tankstation, doorrijder

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Systeem herkent preventief doorrijders met vals kenteken | TankPro.nl
Shell, Auto Alert, Big Brother, doorrijder, kentekenplaat, RDW-gegevens, tankstation, kassa

Systeem herkent preventief doorrijders met vals kenteken

Doorrijders zijn een doorn in het oog van iedere tankstation-ondernemer. Kassa-medewerkers staan vaak machteloos tegen deze criminelen. Maar criminelen die met een vals kenteken benzine willen stelen bij het tankstation van Bert Schipper in Capelle aan den IJssel, komen van een koude kermis thuis. Met het systeem Auto Alert van Big Brother kan zijn personeel mensen met valse kentekens herkennen, nog voordat ze starten met tanken.

Het systeem werkt als volgt: een klant parkeert zijn auto bij de pomp. De camera zoomt automatisch in op het kenteken. De voertuiggegevens worden bij de RDW opgevraagd. De kassa-medewerker ziet op het scherm de kleur van het voertuig, merk en model. En dat alles binnen tienden van seconden. Als de gegevens overeenkomen met het voertuig dat wilt tanken, geeft de hij de pomp vrij.

Doorrijders onderscheppen

“Het is een prachtig systeem. We hebben hiermee in zes weken tijd al twee doorrijders weten te onderscheppen”, vertelt Schipper. “Al is het wel even wennen voor de medewerkers. Als het rustig is, maakt het niet uit. Maar tijdens spitsuren kan het soms een paar seconden langer duren voordat de pomp wordt vrijgegeven.”

Als blijkt dat het kenteken niet bij het voertuig hoort, geeft de kassier de pomp niet vrij. Schipper: “Dan kijkt de bestuurder naar binnen waarom de pomp niet aan gaat. Als de medewerker dan ‘nee’ schudt, gaat hij er als een speer vandoor.”

Tankstation

Schipper heeft in totaal drie tankstations. Eén in Cappele aan den IJssel en twee in Rotterdam. Een behoorlijk risico-gebied, heeft hij gemerkt. “We hadden gemiddeld 100 doorrijders per jaar. Dit systeem kan dus een hoop ellende voorkomen.”

Het kostte wel even wat tijd om het personeel aan de extra handeling te laten wennen. Maar dat gaat steeds beter. “We doen zo’n 2.000 transacties per dag. Helaas hadden we onlangs een paar doorrijders die niet herkend werden. Dan voelt de kassiere zich wel extra schuldig, want dan hebben ze door de drukte even niet opgelet en toch de pomp vrij gegeven. Later bleek dat de RDW-gegevens niet overeenkwamen met de auto. Maar dat is een leermoment, ze worden er steeds beter in”, zegt Schipper.

Preventief

“Het systeem geeft een gevoel van geruststelling, vindt de ondernemer. “We kunnen nu eindelijk preventief echt iets doen. Al geeft het wel wat extra druk naar de kassa-medewerkers, want zij voelen zich nu verantwoordelijk. Hopelijk wordt het systeem in de toekomst nog beter, zodat hij bijvoorbeeld automatisch de kleur-controle uitvoert. Dat zou helemaal ideaal zijn.”

De herkenning van het kenteken en het ophalen van de gegevens bij de RDW gaat via PumpWatch. De signalen in het AutoAlert scherm zijn gebaseerd op de werkelijke nozzle-out meldingen uit het kassasysteem van Tokheim. Dit alles gaat razendsnel heeft Schipper gemerkt. “Dat gaat met een speciale verbinding tussen Pumpwatch en onze Tokheim-kassa. Er is geen vertraging. Dat is belangrijk, want je wilt dat mensen zo snel mogelijk willen tanken.

Pomp vrij

Op rustige moment geeft de kassa-medewerker binnen enkele seconden de pomp vrij. “We hebben twee kassa-medewerkers voor 11 pompen. Dus als het extreem druk is kan het soms wel 15-30 seconden duren voordat we de pomp vrijgeven”, vertelt Schipper. “We hebben daarom een sticker op de pomp zitten dat het iets langer kan duren ivm onze beveiliging. Maar dat is nog altijd veel klantvriendelijker dan in het buitenland, waar je eerst naar binnen moet.”

Auto Alert van Big Brother is bovendien geïntegreerd met een lokale of centrale BlackList. Dit zorgt naast de RDW-informatie ook voor een automatische alarmmelding wanneer een geregistreerde doorrijder of gestolen kenteken wordt gedetecteerd. BigBrother werkt hiervoor samen met de deurwaarder. Bovendien worden het beeld, het kenteken en de RDW gegevens gekoppeld aan de transactie in de kassa. Dit is belangrijk voor controle achteraf, als er toch nog een doorrijder heeft getankt zonder te betalen.

Pakkans

De tankstation-ondernemer hoopt dat het systeem vooral preventief werkt tegen doorrijders. “Als mensen in de gaten krijgen dat het moeilijker wordt, zal de verleiding minder groot zijn. De dief weet dat er een pakkans is. Want als er iemand met een vals kenteken staat, bellen we meteen de politie. Als ze iemand in de buurt hebben, dan gaan ze er achteraan.”

Bart Pals

Bert Schipper, tankstation, ondernemer

Auto Alert, Big Brother, kassa, tankstation, doorrijder

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.