De nieuwste foodtrends voor 2012

‘We staan op de rand van dat wat wel eens de meest enerverende en game-changing jaren in de foodwereld kunnen worden’. Dat zegt Phil Lempert, van supermarketguru.com. In zijn vooruitblik naar 2012 noemt hij een aantal trends. De trends zijn zeker ook voor tankstations met bakery en pompshop interessant.

Voedselprijzen stijgen

Dit borduurt voort op een trend die al in 2011 begonnen is: de stijging van de voedselprijzen. Omdat eten steeds duurder wordt, gaan consumenten steeds meer op zoek naar kortingsbonnen, bonuskaarten voor frequente bezoekers en andere voordeeltjes. Volgens Lempert moeten we verwachten dat consumenten hun mobieltjes gebruiken om een prijs-per-portie te berekenen in plaats van de kosten per boodschappensessie.
Om hier goed op in te springen moeten supermarkten/tankstations zorgen voor koopjes en zorgen voor flinke kortingen en speciale acties.

Baby Boomers

De ouderen krijgen steeds meer invloed op de supermarkten. Ze zijn een doelgroep om mee rekening te houden, omdat ze veel te besteden hebben en de groep steeds groter wordt. Supermarkten zullen daarom niet alleen hun assortiment daarop aan moeten passen, maar ook zorgen dat de fysieke “boodschappen-doen-ervaring” een upgrade ondergaat. Dat wil zeggen: bredere gangpaden en lagere planken.

Streekproducten

Consumenten willen steeds meer weten van de afkomst van de producten die ze kopen: waar komt het vandaan, wie heeft het gemaakt? In de V.S. zien we steeds vaker dat boeren via weblogs hun verhaal naar buiten brengen. Dit zal nog verder groeien. We kunnen dan ook verwachten om in advertenties en televisieprogramma’s de echte voedingsdeskundigen te zien zitten: de boeren. Bakerys kunne hiermee hun voordeel  mee doen.

Elektrische snufjes

Consumenten leren de nieuwe uitcheck punten te waarderen. Zelfscanners, mobiele scanners, prijsvergelijkingen en in-store interactieve mediaschermen: voor de consument geeft het een extra persoonlijk tintje aan de shopervaring. Met name wanneer er koopsuggesties worden gedaan en speciale aanbiedingen op basis van hun koopgeschiedenis in de winkel.

Man

Volgens een onderzoek van Boston College Center for Work and Family wil de moderne vader graag zowel de traditionele rol als broodwinner als de rol van verzorging op zich nemen. Steeds meer mannen zijn actief betrokken bij het bereiden van eten en zullen ook vaker de supermarkt induiken om boodschappen te doen.

Suiker

Op gebied van gezondheid zullen we zien dat er in 2012 steeds minder suiker in de producten zit, aldus Lempert. Hij denkt dat de hoeveelheid suiker in een product de grootste gezonheidsclaim gaat worden voor het aanprijzen van producten.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De nieuwste foodtrends voor 2012 | TankPro.nl

De nieuwste foodtrends voor 2012

‘We staan op de rand van dat wat wel eens de meest enerverende en game-changing jaren in de foodwereld kunnen worden’. Dat zegt Phil Lempert, van supermarketguru.com. In zijn vooruitblik naar 2012 noemt hij een aantal trends. De trends zijn zeker ook voor tankstations met bakery en pompshop interessant.

Voedselprijzen stijgen

Dit borduurt voort op een trend die al in 2011 begonnen is: de stijging van de voedselprijzen. Omdat eten steeds duurder wordt, gaan consumenten steeds meer op zoek naar kortingsbonnen, bonuskaarten voor frequente bezoekers en andere voordeeltjes. Volgens Lempert moeten we verwachten dat consumenten hun mobieltjes gebruiken om een prijs-per-portie te berekenen in plaats van de kosten per boodschappensessie.
Om hier goed op in te springen moeten supermarkten/tankstations zorgen voor koopjes en zorgen voor flinke kortingen en speciale acties.

Baby Boomers

De ouderen krijgen steeds meer invloed op de supermarkten. Ze zijn een doelgroep om mee rekening te houden, omdat ze veel te besteden hebben en de groep steeds groter wordt. Supermarkten zullen daarom niet alleen hun assortiment daarop aan moeten passen, maar ook zorgen dat de fysieke “boodschappen-doen-ervaring” een upgrade ondergaat. Dat wil zeggen: bredere gangpaden en lagere planken.

Streekproducten

Consumenten willen steeds meer weten van de afkomst van de producten die ze kopen: waar komt het vandaan, wie heeft het gemaakt? In de V.S. zien we steeds vaker dat boeren via weblogs hun verhaal naar buiten brengen. Dit zal nog verder groeien. We kunnen dan ook verwachten om in advertenties en televisieprogramma’s de echte voedingsdeskundigen te zien zitten: de boeren. Bakerys kunne hiermee hun voordeel  mee doen.

Elektrische snufjes

Consumenten leren de nieuwe uitcheck punten te waarderen. Zelfscanners, mobiele scanners, prijsvergelijkingen en in-store interactieve mediaschermen: voor de consument geeft het een extra persoonlijk tintje aan de shopervaring. Met name wanneer er koopsuggesties worden gedaan en speciale aanbiedingen op basis van hun koopgeschiedenis in de winkel.

Man

Volgens een onderzoek van Boston College Center for Work and Family wil de moderne vader graag zowel de traditionele rol als broodwinner als de rol van verzorging op zich nemen. Steeds meer mannen zijn actief betrokken bij het bereiden van eten en zullen ook vaker de supermarkt induiken om boodschappen te doen.

Suiker

Op gebied van gezondheid zullen we zien dat er in 2012 steeds minder suiker in de producten zit, aldus Lempert. Hij denkt dat de hoeveelheid suiker in een product de grootste gezonheidsclaim gaat worden voor het aanprijzen van producten.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.