
Omzet tankshops groeit als enige met 2 procent
De tankshop is het enige verkoopkanaal binnen de foodservicebranche dat is gegroeid. Het afgelopen jaar steeg de omzet met 2 procent. De omzet in de totale foodservicebranche bleef steken op nul. Dat blijkt uit cijfers van de onderzoekbureaus FoodService Instituut Nederaland (FSIN) en Foodstep.
Volgens beide onderzoekbureaus is deze stijging overigens vooral te danken aan de verkoop van tabaksartikelen in tankstations. “Deze cijfers geven ons voldoende zekerheid dat 2011 voor wat betreft de geldomzet in de buitenshuisconsumptie ongeveer op een nulgroei zal uitkomen”, stelt Jan Willem Grievink van FSIN. “Dat betekent een daling van het volume, omdat er sprake is van een gemiddelde prijsstijging van ongeveer 2,5 procent.”
Zacht weer
In zijn algemeenheid groeide de branche amper. De goede septembermaand van dit jaar, met zacht weer, heeft de buitenshuisconsumptie wel een positief zetje gegeven. Tot en met november komt hierdoor de omzet van de branche in 2011 0,7 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar.
0 Procent
FSIN en Foodstep verwachten dat door de economische situatie de omzet eind 2011 uitkomt op 0 procent. De horeca noteert tot en met november van dit jaar een kleine omzetplus van 0,8 procent. Het totaalresultaat van catering bij bedrijven, onderwijs en zorginstellingen zal dit jaar eveneens op een klein plusje uitkomen van 0,9 procent. De fastservicebranche vertoont over 2011 geen enkele omzetstijging.