Shell Rijen: De toekomst van de tankshop ligt bij food

Shell Rijen is op zijn zachtst gezegd ‘ambitieus’ te noemen. Naast het leveren van brandstof, verzorgt en bezorgt de onderneming ook lunches en kun je er je auto wassen. De ambities van eigenaar Chantal van Dorst stoppen daar echter niet, want ze wil dit jaar ook een grote wasgelegenheid met kettingbaan openen. “Rijen is een klein plaatsje, maar onze ambities reiken ver. Als je iets wilt doen, moet je het goed doen.”

Bij binnenkomst valt direct de warme ambiance op. Dit is geen doorsnee tankstation met een paar ongezellige statafels waar je een lauw broodje bal naar binnen schrokt. Shell Rijen heeft de uitstraling van een sfeervolle lunchroom. Er wordt met warme kleuren en houttinten gewerkt. De lunchroom is groots opgezet, zodat er altijd voldoende ruimte is om op het gemak een broodje of een kop koffie te nuttigen. Van Dorst is trots op het harde werk dat is verzet om deze uitstraling te verkrijgen: “In augustus 2018 zijn we begonnen om de lunchroom aan te pakken. Eind februari was de nieuwe look klaar. Aan de buitenkant moeten we nog visuals plaatsen.”

Wat opvalt is dat het ondanks het relatief vroege tijdstip goed doorloopt. Er komen veel mensen eten bestellen aan de balie. “Hier in de buurt zit een uitzendbureau waar veel buitenlandse werknemers actief zijn. Zij houden van warm eten en in de nabije omgeving zijn wij een van de dichtbijzijnste vestigingen. Onze ruime openingstijden spreken hen enorm aan.”

Toekomst

De beslissing om een lunchroom te plaatsen in het tankstation werd jaren geleden genomen. “Ongeveer acht jaar geleden zijn we de samenwerking met Délifrance aangegaan. We hadden toen nog een balie waar we de broodjes achter presenteerden. Op een gegeven moment merkten we dat de interesse in deze dienst steeg en besloten we om de broodjeshoek verder uit te bouwen. Door de stijgende vraag naar deze etenswaren besloten we om nog meer op het aanbieden van etenswaren in te zetten. Hier ligt de toekomst.”

Wegens de stijgende vraag besloten de ondernemers om een full service platform op zetten. “Hoewel we erg te spreken waren over Délifrance, vonden we ons toch wat beperkt in het bestaande aanbod. Als ondernemer wil je juist niet belemmerd worden en je eigen weg kiezen. Daarom besloten we om de samenwerking met het bedrijf op te zeggen en zelf onze menukaart samen te stellen. We wilden het aanbod vergroten.”

Niet met lege maag

Uiteindelijk is ervoor gekozen om de uitstraling van de lunchroom en bakery aan te pakken en een nieuwe vloer te plaatsen. Daarvoor werd de hulp van een lokaal vloerenbedrijf ingeschakeld. De bakery was door de werkzaamheden drie dagen niet bereikbaar. “Om onze klanten toch wat te eten te kunnen bieden, hebben we een lokale ondernemer gevraagd of hij drie dagen lang met zijn mobiele cateringwagen op ons terrein onze klanten van dienst te zijn. Klanten met honger konden bij hem een frietje of een broodje kopen. Daar hebben wij niets op verdiend, maar voor ons was het belangrijk dat we onze klanten konden helpen. Mensen met een lege maag naar huis sturen wilden we niet. Service is ontzettend belangrijk en daar zetten we flink op in. Ik denk dat dit ons ook onderscheidend maakt”, weet de eigenaar.

De lunchroom is groots opgezet, zodat er altijd voldoende ruimte is om op het gemak een broodje of een kop koffie te nuttigen


Rijen is een dorp waar mensen elkaar kennen. Dat sociale aspect spreekt Van Dorst dan ook erg aan en maakt onderdeel uit van de bedrijfsvoering: “De meeste van onze medewerkers zijn al jarenlang bij ons in dienst. Het zijn bekende gezichten voor onze vaste klanten. Dat is fijn, omdat veel van onze gasten graag een praatje maken met het personeel.”

Vanzelfsprekend

Serviceverlening is het kernwoord van Shell Rijen. Zo bezorgt het bedrijf ook broodjes en verhuurt het aanhangwagens. “We willen onze klanten niet teleurstellen en aan al hun wensen voldoen. Samenwerking met lokale ondernemers zoeken, vinden we ook vanzelfsprekend. Zo verkopen we in de zaak de worstenbroodjes van de lokale slager en halen we ons vleesbeleg bij de lokale vleesverwerker. De groenten die we gebruiken bestellen we bij de regionale boer die op zijn beurt weer bij ons komt tanken. Zo is de cirkel weer rond.”

“Later dit jaar willen we een grote wasgelegenheid met kettingbaan plaatsen waar we veel auto’s tegelijkertijd kunnen wassen. De te plaatsen installaties zijn van Holz en we hebben daarom voor ACE gekozen. Hun dienstverlening, expertise en service spraken ons erg aan. Voordat we besloten om met dit bedrijf in zee te gaan, bezochten we veel verschillende wasgelegenheden en deden we onderzoek. Uiteindelijk sprong Holz er voor ons uit. Dat zijn volgens ons de beste machines die op de markt te vinden zijn”, stelt ze.

Stofzuigerplein

Behalve een riante wasstraat, wordt ook een overdekt stofzuigerplein waar ruimte voor achttien stofzuigers is geplaatst. “We hebben voor het merk Ergox gekozen. In de hal moet veel licht komen. Het stofzuigerplein mag gratis gebruikt worden door onze klanten. Verder willen we VIP-boxen plaatsen waar klanten die net dat stapje extra willen zetten hun auto weer blinkend schoon kunnen krijgen. Daarnaast worden ook wasmachines en een doggywash geplaatst. We hebben voor het Total Wash kassasysteem gekozen. Het gros van de branche werkt daarmee en is er erg over te spreken.”

Het streven is om de carwash nog dit jaar te openen. “De grond is inmiddels gesaneerd en we hebben inmiddels goedkeuring van de gemeente om te gaan bouwen. Momenteel zijn we druk in bespreking met diverse aannemers bezig. We moeten nog een keuze maken”, stelt de eigenaar. Voordat de carwash er is, kunnen klanten hun auto schoonmaken in de wasboxen achter Shell Rijen. Recentelijk zijn de drie wasboxen achter het tankstation volledig vernieuwd. “De wasboxen zijn verhoogd tot drie meter. De maximale doorrijhoogte van de roll-over is 2,80 meter. We werken met osmosewater. Onlangs is de bestaande roll-over van WashTec volledig gereviseerd. Op de wasboxen komt heel ander publiek af dan op een carwash. Dat is dan ook de reden dat we deze wasboxen laten staan, ook als de wasgelegenheid er staat. De openingstijden van deze wasboxen zijn ruimer dan die van de te bouwen carwash waarmee we nog meer service kunnen bieden. Daarnaast is het tankstation 365 dagen per jaar geopend”, besluit de eigenaar.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell Rijen: De toekomst van de tankshop ligt bij food | TankPro.nl

Shell Rijen: De toekomst van de tankshop ligt bij food

Shell Rijen is op zijn zachtst gezegd ‘ambitieus’ te noemen. Naast het leveren van brandstof, verzorgt en bezorgt de onderneming ook lunches en kun je er je auto wassen. De ambities van eigenaar Chantal van Dorst stoppen daar echter niet, want ze wil dit jaar ook een grote wasgelegenheid met kettingbaan openen. “Rijen is een klein plaatsje, maar onze ambities reiken ver. Als je iets wilt doen, moet je het goed doen.”

Bij binnenkomst valt direct de warme ambiance op. Dit is geen doorsnee tankstation met een paar ongezellige statafels waar je een lauw broodje bal naar binnen schrokt. Shell Rijen heeft de uitstraling van een sfeervolle lunchroom. Er wordt met warme kleuren en houttinten gewerkt. De lunchroom is groots opgezet, zodat er altijd voldoende ruimte is om op het gemak een broodje of een kop koffie te nuttigen. Van Dorst is trots op het harde werk dat is verzet om deze uitstraling te verkrijgen: “In augustus 2018 zijn we begonnen om de lunchroom aan te pakken. Eind februari was de nieuwe look klaar. Aan de buitenkant moeten we nog visuals plaatsen.”

Wat opvalt is dat het ondanks het relatief vroege tijdstip goed doorloopt. Er komen veel mensen eten bestellen aan de balie. “Hier in de buurt zit een uitzendbureau waar veel buitenlandse werknemers actief zijn. Zij houden van warm eten en in de nabije omgeving zijn wij een van de dichtbijzijnste vestigingen. Onze ruime openingstijden spreken hen enorm aan.”

Toekomst

De beslissing om een lunchroom te plaatsen in het tankstation werd jaren geleden genomen. “Ongeveer acht jaar geleden zijn we de samenwerking met Délifrance aangegaan. We hadden toen nog een balie waar we de broodjes achter presenteerden. Op een gegeven moment merkten we dat de interesse in deze dienst steeg en besloten we om de broodjeshoek verder uit te bouwen. Door de stijgende vraag naar deze etenswaren besloten we om nog meer op het aanbieden van etenswaren in te zetten. Hier ligt de toekomst.”

Wegens de stijgende vraag besloten de ondernemers om een full service platform op zetten. “Hoewel we erg te spreken waren over Délifrance, vonden we ons toch wat beperkt in het bestaande aanbod. Als ondernemer wil je juist niet belemmerd worden en je eigen weg kiezen. Daarom besloten we om de samenwerking met het bedrijf op te zeggen en zelf onze menukaart samen te stellen. We wilden het aanbod vergroten.”

Niet met lege maag

Uiteindelijk is ervoor gekozen om de uitstraling van de lunchroom en bakery aan te pakken en een nieuwe vloer te plaatsen. Daarvoor werd de hulp van een lokaal vloerenbedrijf ingeschakeld. De bakery was door de werkzaamheden drie dagen niet bereikbaar. “Om onze klanten toch wat te eten te kunnen bieden, hebben we een lokale ondernemer gevraagd of hij drie dagen lang met zijn mobiele cateringwagen op ons terrein onze klanten van dienst te zijn. Klanten met honger konden bij hem een frietje of een broodje kopen. Daar hebben wij niets op verdiend, maar voor ons was het belangrijk dat we onze klanten konden helpen. Mensen met een lege maag naar huis sturen wilden we niet. Service is ontzettend belangrijk en daar zetten we flink op in. Ik denk dat dit ons ook onderscheidend maakt”, weet de eigenaar.

De lunchroom is groots opgezet, zodat er altijd voldoende ruimte is om op het gemak een broodje of een kop koffie te nuttigen


Rijen is een dorp waar mensen elkaar kennen. Dat sociale aspect spreekt Van Dorst dan ook erg aan en maakt onderdeel uit van de bedrijfsvoering: “De meeste van onze medewerkers zijn al jarenlang bij ons in dienst. Het zijn bekende gezichten voor onze vaste klanten. Dat is fijn, omdat veel van onze gasten graag een praatje maken met het personeel.”

Vanzelfsprekend

Serviceverlening is het kernwoord van Shell Rijen. Zo bezorgt het bedrijf ook broodjes en verhuurt het aanhangwagens. “We willen onze klanten niet teleurstellen en aan al hun wensen voldoen. Samenwerking met lokale ondernemers zoeken, vinden we ook vanzelfsprekend. Zo verkopen we in de zaak de worstenbroodjes van de lokale slager en halen we ons vleesbeleg bij de lokale vleesverwerker. De groenten die we gebruiken bestellen we bij de regionale boer die op zijn beurt weer bij ons komt tanken. Zo is de cirkel weer rond.”

“Later dit jaar willen we een grote wasgelegenheid met kettingbaan plaatsen waar we veel auto’s tegelijkertijd kunnen wassen. De te plaatsen installaties zijn van Holz en we hebben daarom voor ACE gekozen. Hun dienstverlening, expertise en service spraken ons erg aan. Voordat we besloten om met dit bedrijf in zee te gaan, bezochten we veel verschillende wasgelegenheden en deden we onderzoek. Uiteindelijk sprong Holz er voor ons uit. Dat zijn volgens ons de beste machines die op de markt te vinden zijn”, stelt ze.

Stofzuigerplein

Behalve een riante wasstraat, wordt ook een overdekt stofzuigerplein waar ruimte voor achttien stofzuigers is geplaatst. “We hebben voor het merk Ergox gekozen. In de hal moet veel licht komen. Het stofzuigerplein mag gratis gebruikt worden door onze klanten. Verder willen we VIP-boxen plaatsen waar klanten die net dat stapje extra willen zetten hun auto weer blinkend schoon kunnen krijgen. Daarnaast worden ook wasmachines en een doggywash geplaatst. We hebben voor het Total Wash kassasysteem gekozen. Het gros van de branche werkt daarmee en is er erg over te spreken.”

Het streven is om de carwash nog dit jaar te openen. “De grond is inmiddels gesaneerd en we hebben inmiddels goedkeuring van de gemeente om te gaan bouwen. Momenteel zijn we druk in bespreking met diverse aannemers bezig. We moeten nog een keuze maken”, stelt de eigenaar. Voordat de carwash er is, kunnen klanten hun auto schoonmaken in de wasboxen achter Shell Rijen. Recentelijk zijn de drie wasboxen achter het tankstation volledig vernieuwd. “De wasboxen zijn verhoogd tot drie meter. De maximale doorrijhoogte van de roll-over is 2,80 meter. We werken met osmosewater. Onlangs is de bestaande roll-over van WashTec volledig gereviseerd. Op de wasboxen komt heel ander publiek af dan op een carwash. Dat is dan ook de reden dat we deze wasboxen laten staan, ook als de wasgelegenheid er staat. De openingstijden van deze wasboxen zijn ruimer dan die van de te bouwen carwash waarmee we nog meer service kunnen bieden. Daarnaast is het tankstation 365 dagen per jaar geopend”, besluit de eigenaar.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.