‘Exploiteren van een tankstation bij de grens is niet onmogelijk’

Klanten zijn een zeldzaamheid bij het tankstation van Marcel Kok in de Limburgse plaats Swalmen, op een steenworp afstand van de Duitse grens. Sinds de BTW- en accijnsverhogingen in 2012 en 2014 laten de meeste automobilisten het station links liggen. Samen met adviseur Peter Waterham nemen we een kijkje op locatie. Zijn er nog mogelijkheden voor de Limburgse ondernemer?

Samen met Stichting De Grens Bereikt en een aantal lotgenoten wil de Limburgse tankstation-ondernemer Marcel Kok de Staat verantwoordelijk stellen voor de schade die hij heeft ondervonden van de belastingverhogingen in 2012 en 2014. Door de belastingmaatregelen is zijn bedrijf in Swalmen de nek omgedraaid, vindt hij. Het tankstation ligt tussen Roermond en Venlo, vlakbij de grens met Duitsland.

“Deze locatie ligt buiten het centrum van Swalmen en echt heel dicht bij de grens. Het is geen weg waar veel verkeer langskomt. Bovendien is het tankstation sinds vorig jaar onbemand. Je kunt er alleen aankloppen voor brandstof. Dat maakt het echt een heel lastig verhaal voor deze ondernemer. Ook om een partij te vinden die het station eventueel wil huren”, benadrukt Waterham, die zich voor zijn adviesbureau Tankstation Advies onder meer bezighoudt met het uitvoeren van locatieonderzoek en het maken van analyses. “Wel wil ik hierbij opmerken dat er veel bereidheid is vanuit oliemaatschappijen die nu een levercontract aan willen gaan en een inspanningsverplichting op zich willen nemen om te zoeken naar een vervangende locatie.”

Verhuur van tankstation

Collega-ondernemer Lisenka van Oppen, die zich ook heeft aangesloten bij de stichting, verhuurt haar tankstation in het wat zuidelijker gelegen Maria-Hoop sinds december 2016 aan de onbemande Tinq-formule. Ook dat station ligt heel dicht bij de grens. Hoe kan het dat hiervoor nog wel een gegadigde is gevonden? “Dit station ligt wel op een andere locatie, in de buurt van een drukkere weg (N274). Ik kan me voorstellen dat er op die locatie toch wat meer klanten komen.” Volgens Waterham is het ook mogelijk dat de huurprijs die geldt voor de locatie mede afhankelijk is van het aantal liters dat er daadwerkelijk verkocht wordt. “Ik kan me voorstellen dat er in dit geval voor zo’n constructie is gekozen.”

Waterham heeft onlangs – eveneens in het zuiden van het land – een tankstation-ondernemer geholpen om samen met de gemeente naar een oplossing te zoeken. Ook op die locatie zat een ondernemer in een benarde positie. De locatie was vergelijkbaar met het station in Swalmen. “Verplaatsing van het tankstation naar een betere locatie was in dit geval een interessante optie. En gelukkig bestonden er daarvoor mogelijkheden. Je bent uiteraard wel afhankelijk van de welwillendheid van de gemeente.”

Geen plek is hetzelfde

Het exploiteren van een tankstation dichtbij de grens hoeft niet per se onmogelijk te zijn. “Er zijn ook genoeg locaties die het wel redden. Maar je bent afhankelijk van verschillende omstandigheden en factoren. Wat is de precieze ligging? Hoeveel concurrentie is er? Welke klantengroepen zijn er? Wat zijn de mogelijkheden voor een shop of voor extra diensten of producten? Wat dat betreft is er echt geen locatie hetzelfde. Je zult altijd per plek locatie moeten bekijken hoe het plaatje eruit komt te zien.”

Er zijn ook Nederlandse partijen die ervoor hebben gekozen om de stap naar de andere kant van de grens te zetten. En met succes. “Kijk naar Kuster Olie bijvoorbeeld. En ook Argos is actief in Duitsland en heeft plannen om verder uit te breiden. Ook dat is een slimme manier om de strijd met de buren aan te gaan.” Toch is dat voor de meeste ondernemers geen eenvoudige opgave. “Je moet een bepaalde schaalgrootte en slagkracht hebben om deze stap te kunnen zetten. Dat doe je niet als je maar een of twee locaties hebt.”

Kuster Olie, dat veel tankstations in de grensstreek exploiteert, besloot het ook aan de andere kant van de grens te proberen. En met succes. In april werd het vijfde station in Duitsland omgebouwd naar de kleuren van het Babberichse bedrijf.

Andere markt

De Duitse markt verschilt behoorlijk van die van ons, vertelt Waterham. “Dat zijn twee verschillende werelden. Je hebt te maken met een andere prijsopbouw, met veel meer wisselende prijzen gedurende de dag. Bovendien denken de klanten in Duitsland echt anders. Ze betalen vooral contant en onbemande locaties zijn zeldzaam. Voor je besluit om de knoop door te hakken en de stap naar Duitsland te zetten, zul je wel een goed onderbouwd plan moeten hebben. Maar het is zeker niet onmogelijk om daar succesvol te zijn.”

In afgelopen half jaar heeft Tankstation Advies drie locaties verhuurd die stuk voor stuk op een afstand van minder dan een kilometer van de Duitse grens lagen. Deze lagen wel aan een doorgaande weg. “Over de hoogte van de huurprijzen waren wij niet ontevreden, tot 4 eurocent per liter in vaste en variabele huurconstructies.” Volgens Waterham zijn er zeker kansen voor pomphouders in de grensstreek. “Enerzijds door verplaatsing, anderzijds door verhuur, mits de locatie aan een doorgaande weg is gelegen. We treden uiteraard graag in contact met grenspomphouders waar het water tot de lippen komt.”

Voor het tankstation van Marcel Kok bestaat volgens Waterham geen pasklare oplossing. “Het is een lastig verhaal. De locatie is gewoon heel moeilijk te slijten. En klanten zijn er niet of nauwelijks.” Of de zaak tegen de Staat kans van slagen heeft, vraagt de adviseur zich bovendien af. “Ik ben geen jurist, maar ik denk dat het geen eenvoudige opgave wordt om deze strijd in de rechtszaal winnend af te sluiten.” Gesprekken met de gemeente aangaan om de activiteiten te verplaatsen naar een andere locatie acht hij wel tot een goede mogelijkheid. “Ik ben positief over de opstelling van de provincie Limburg. Zij willen zeker meedenken, zo schat ik in.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Exploiteren van een tankstation bij de grens is niet onmogelijk’ | TankPro.nl

‘Exploiteren van een tankstation bij de grens is niet onmogelijk’

Klanten zijn een zeldzaamheid bij het tankstation van Marcel Kok in de Limburgse plaats Swalmen, op een steenworp afstand van de Duitse grens. Sinds de BTW- en accijnsverhogingen in 2012 en 2014 laten de meeste automobilisten het station links liggen. Samen met adviseur Peter Waterham nemen we een kijkje op locatie. Zijn er nog mogelijkheden voor de Limburgse ondernemer?

Samen met Stichting De Grens Bereikt en een aantal lotgenoten wil de Limburgse tankstation-ondernemer Marcel Kok de Staat verantwoordelijk stellen voor de schade die hij heeft ondervonden van de belastingverhogingen in 2012 en 2014. Door de belastingmaatregelen is zijn bedrijf in Swalmen de nek omgedraaid, vindt hij. Het tankstation ligt tussen Roermond en Venlo, vlakbij de grens met Duitsland.

“Deze locatie ligt buiten het centrum van Swalmen en echt heel dicht bij de grens. Het is geen weg waar veel verkeer langskomt. Bovendien is het tankstation sinds vorig jaar onbemand. Je kunt er alleen aankloppen voor brandstof. Dat maakt het echt een heel lastig verhaal voor deze ondernemer. Ook om een partij te vinden die het station eventueel wil huren”, benadrukt Waterham, die zich voor zijn adviesbureau Tankstation Advies onder meer bezighoudt met het uitvoeren van locatieonderzoek en het maken van analyses. “Wel wil ik hierbij opmerken dat er veel bereidheid is vanuit oliemaatschappijen die nu een levercontract aan willen gaan en een inspanningsverplichting op zich willen nemen om te zoeken naar een vervangende locatie.”

Verhuur van tankstation

Collega-ondernemer Lisenka van Oppen, die zich ook heeft aangesloten bij de stichting, verhuurt haar tankstation in het wat zuidelijker gelegen Maria-Hoop sinds december 2016 aan de onbemande Tinq-formule. Ook dat station ligt heel dicht bij de grens. Hoe kan het dat hiervoor nog wel een gegadigde is gevonden? “Dit station ligt wel op een andere locatie, in de buurt van een drukkere weg (N274). Ik kan me voorstellen dat er op die locatie toch wat meer klanten komen.” Volgens Waterham is het ook mogelijk dat de huurprijs die geldt voor de locatie mede afhankelijk is van het aantal liters dat er daadwerkelijk verkocht wordt. “Ik kan me voorstellen dat er in dit geval voor zo’n constructie is gekozen.”

Waterham heeft onlangs – eveneens in het zuiden van het land – een tankstation-ondernemer geholpen om samen met de gemeente naar een oplossing te zoeken. Ook op die locatie zat een ondernemer in een benarde positie. De locatie was vergelijkbaar met het station in Swalmen. “Verplaatsing van het tankstation naar een betere locatie was in dit geval een interessante optie. En gelukkig bestonden er daarvoor mogelijkheden. Je bent uiteraard wel afhankelijk van de welwillendheid van de gemeente.”

Geen plek is hetzelfde

Het exploiteren van een tankstation dichtbij de grens hoeft niet per se onmogelijk te zijn. “Er zijn ook genoeg locaties die het wel redden. Maar je bent afhankelijk van verschillende omstandigheden en factoren. Wat is de precieze ligging? Hoeveel concurrentie is er? Welke klantengroepen zijn er? Wat zijn de mogelijkheden voor een shop of voor extra diensten of producten? Wat dat betreft is er echt geen locatie hetzelfde. Je zult altijd per plek locatie moeten bekijken hoe het plaatje eruit komt te zien.”

Er zijn ook Nederlandse partijen die ervoor hebben gekozen om de stap naar de andere kant van de grens te zetten. En met succes. “Kijk naar Kuster Olie bijvoorbeeld. En ook Argos is actief in Duitsland en heeft plannen om verder uit te breiden. Ook dat is een slimme manier om de strijd met de buren aan te gaan.” Toch is dat voor de meeste ondernemers geen eenvoudige opgave. “Je moet een bepaalde schaalgrootte en slagkracht hebben om deze stap te kunnen zetten. Dat doe je niet als je maar een of twee locaties hebt.”

Kuster Olie, dat veel tankstations in de grensstreek exploiteert, besloot het ook aan de andere kant van de grens te proberen. En met succes. In april werd het vijfde station in Duitsland omgebouwd naar de kleuren van het Babberichse bedrijf.

Andere markt

De Duitse markt verschilt behoorlijk van die van ons, vertelt Waterham. “Dat zijn twee verschillende werelden. Je hebt te maken met een andere prijsopbouw, met veel meer wisselende prijzen gedurende de dag. Bovendien denken de klanten in Duitsland echt anders. Ze betalen vooral contant en onbemande locaties zijn zeldzaam. Voor je besluit om de knoop door te hakken en de stap naar Duitsland te zetten, zul je wel een goed onderbouwd plan moeten hebben. Maar het is zeker niet onmogelijk om daar succesvol te zijn.”

In afgelopen half jaar heeft Tankstation Advies drie locaties verhuurd die stuk voor stuk op een afstand van minder dan een kilometer van de Duitse grens lagen. Deze lagen wel aan een doorgaande weg. “Over de hoogte van de huurprijzen waren wij niet ontevreden, tot 4 eurocent per liter in vaste en variabele huurconstructies.” Volgens Waterham zijn er zeker kansen voor pomphouders in de grensstreek. “Enerzijds door verplaatsing, anderzijds door verhuur, mits de locatie aan een doorgaande weg is gelegen. We treden uiteraard graag in contact met grenspomphouders waar het water tot de lippen komt.”

Voor het tankstation van Marcel Kok bestaat volgens Waterham geen pasklare oplossing. “Het is een lastig verhaal. De locatie is gewoon heel moeilijk te slijten. En klanten zijn er niet of nauwelijks.” Of de zaak tegen de Staat kans van slagen heeft, vraagt de adviseur zich bovendien af. “Ik ben geen jurist, maar ik denk dat het geen eenvoudige opgave wordt om deze strijd in de rechtszaal winnend af te sluiten.” Gesprekken met de gemeente aangaan om de activiteiten te verplaatsen naar een andere locatie acht hij wel tot een goede mogelijkheid. “Ik ben positief over de opstelling van de provincie Limburg. Zij willen zeker meedenken, zo schat ik in.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.