Miljoenen vliegen over tafel bij veiling Rotterdamse stations

Bij de veiling van drie Rotterdamse tankstations zijn miljoenenbedragen geboden. Vooral EFR pakte fors uit. Het bedrijf achter de Texaco-stations veroverde de Shell-vestiging aan de Adriaan Volkerlaan voor bijna drie miljoen euro. Voor de eigen Texaco-locatie aan de Stadhoudersweg werd zelfs nóg meer betaald: 4,2 miljoen euro. Martin Post van adviesbureau Postmenbalm is verrast door de hoogte van de bedragen. “Dit bied je normaal gesproken voor snelwegstations.”

In Rotterdam worden elk jaar de exploitatierechten geveild van enkele tankstations op gemeentegrond. Eerder deze maand waren drie locaties aan de beurt. Naast bovengenoemde vestigingen werd de Esso-locatie aan de Parallelstraat geveild. Dit station is eigendom van Haan, die concessiehouder blijft. Het bedrijf uit Oosterhout betaalde 934.000 euro om de vestiging ook de komende vijftien jaar te mogen exploiteren.

Twee van de drie locaties zijn dus bij dezelfde eigenaar gebleven. In tegenstelling tot bij snelwegveilingen is bij de veilingen in de Maasstad geen sprake van de topdeelregeling. Deze regeling bevoordeelt zittende concessiehouders als hun station voor de eerste keer wordt geveild. Deze regeling is in Rotterdam niet van kracht. De 4,2 miljoen die EFR geboden heeft, is dus ook het daadwerkelijke bedrag dat moeten worden betaald aan de gemeente.

Huurkosten

“Ik vind de bedragen echt fors”, aldus Post. “Bij de snelweg zie je dit nog weleens, al zijn er ook veel rijkswegstations die voor lagere bedragen weggaan. Het bedrag dat Haan betaalt voor het Esso-station is ook relatief hoog. Het gaat tenslotte uitsluitend om het exploitatierecht. De huurkosten komen daar nog bovenop.”

Peter Waterham van Tankstation Advies noemt de biedingen op de Rotterdamse locaties ‘waanzinnig’. “Het bedrag van Haan snap ik nog wel, maar de biedingen van EFR kan ik moeilijk verklaren. Ze zijn zeker niet marktconform. Ik vraag me echt af, of je dit bedrag terug kunt verdienen in vijftien jaar. Vergeet niet dat je ook nog een prijs per vierkante meter moet betalen, een variabele huur en nog 2 à 3 ton voor de opstallen.”

Hij denkt dat de biedingen van EFR strategisch zijn ingegeven. “Ze hebben het station van Shell vermoedelijk aangekocht uit netwerktechnische overwegingen.” Waterham wijst erop dat de horizon van fossiele brandstoffen steeds korter wordt. “Dat maakt het alleen maar onwaarschijnlijker dat je zo’n miljoenenbod terugverdient.”

Snelwegveiling

EFR investeert dus in totaal ruim 7 miljoen euro in twee stations, nadat het eerder deze maand bij de snelwegveilingen ook al bijna 3 miljoen euro uitgaf. Voor 1,4 miljoen werd Esso Langveld aangekocht, een locatie aan de A76 bij Heerlen. Ook behield het Bredase bedrijf zijn Texaco-station aan de A6 in de Noordoostpolder, waar het 1,35 miljoen euro voor moet afdragen aan de Staat.

De gemeente Rotterdam gaat door met het veilen van tankstations. De komende jaren zijn onderstaande vestigingen aan de beurt.

2018

  • Texaco, Vaanweg 85
  • Esso, Molenlaan 330 en 333
  • Esso, Goudserijweg / Vredenoordkade

2019

  • BP, Capelseweg 355
  • BP, Vlaardingweg 64
  • Total, Prinsenlaan 987
  • Texaco, Jac. Dutilhweg 851

Lees ook: Vissers Olie en EFR slaan hun slag bij sneiwegveiling

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Miljoenen vliegen over tafel bij veiling Rotterdamse stations | TankPro.nl

Miljoenen vliegen over tafel bij veiling Rotterdamse stations

Bij de veiling van drie Rotterdamse tankstations zijn miljoenenbedragen geboden. Vooral EFR pakte fors uit. Het bedrijf achter de Texaco-stations veroverde de Shell-vestiging aan de Adriaan Volkerlaan voor bijna drie miljoen euro. Voor de eigen Texaco-locatie aan de Stadhoudersweg werd zelfs nóg meer betaald: 4,2 miljoen euro. Martin Post van adviesbureau Postmenbalm is verrast door de hoogte van de bedragen. “Dit bied je normaal gesproken voor snelwegstations.”

In Rotterdam worden elk jaar de exploitatierechten geveild van enkele tankstations op gemeentegrond. Eerder deze maand waren drie locaties aan de beurt. Naast bovengenoemde vestigingen werd de Esso-locatie aan de Parallelstraat geveild. Dit station is eigendom van Haan, die concessiehouder blijft. Het bedrijf uit Oosterhout betaalde 934.000 euro om de vestiging ook de komende vijftien jaar te mogen exploiteren.

Twee van de drie locaties zijn dus bij dezelfde eigenaar gebleven. In tegenstelling tot bij snelwegveilingen is bij de veilingen in de Maasstad geen sprake van de topdeelregeling. Deze regeling bevoordeelt zittende concessiehouders als hun station voor de eerste keer wordt geveild. Deze regeling is in Rotterdam niet van kracht. De 4,2 miljoen die EFR geboden heeft, is dus ook het daadwerkelijke bedrag dat moeten worden betaald aan de gemeente.

Huurkosten

“Ik vind de bedragen echt fors”, aldus Post. “Bij de snelweg zie je dit nog weleens, al zijn er ook veel rijkswegstations die voor lagere bedragen weggaan. Het bedrag dat Haan betaalt voor het Esso-station is ook relatief hoog. Het gaat tenslotte uitsluitend om het exploitatierecht. De huurkosten komen daar nog bovenop.”

Peter Waterham van Tankstation Advies noemt de biedingen op de Rotterdamse locaties ‘waanzinnig’. “Het bedrag van Haan snap ik nog wel, maar de biedingen van EFR kan ik moeilijk verklaren. Ze zijn zeker niet marktconform. Ik vraag me echt af, of je dit bedrag terug kunt verdienen in vijftien jaar. Vergeet niet dat je ook nog een prijs per vierkante meter moet betalen, een variabele huur en nog 2 à 3 ton voor de opstallen.”

Hij denkt dat de biedingen van EFR strategisch zijn ingegeven. “Ze hebben het station van Shell vermoedelijk aangekocht uit netwerktechnische overwegingen.” Waterham wijst erop dat de horizon van fossiele brandstoffen steeds korter wordt. “Dat maakt het alleen maar onwaarschijnlijker dat je zo’n miljoenenbod terugverdient.”

Snelwegveiling

EFR investeert dus in totaal ruim 7 miljoen euro in twee stations, nadat het eerder deze maand bij de snelwegveilingen ook al bijna 3 miljoen euro uitgaf. Voor 1,4 miljoen werd Esso Langveld aangekocht, een locatie aan de A76 bij Heerlen. Ook behield het Bredase bedrijf zijn Texaco-station aan de A6 in de Noordoostpolder, waar het 1,35 miljoen euro voor moet afdragen aan de Staat.

De gemeente Rotterdam gaat door met het veilen van tankstations. De komende jaren zijn onderstaande vestigingen aan de beurt.

2018

  • Texaco, Vaanweg 85
  • Esso, Molenlaan 330 en 333
  • Esso, Goudserijweg / Vredenoordkade

2019

  • BP, Capelseweg 355
  • BP, Vlaardingweg 64
  • Total, Prinsenlaan 987
  • Texaco, Jac. Dutilhweg 851

Lees ook: Vissers Olie en EFR slaan hun slag bij sneiwegveiling

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.