Shell-station omgebouwd tot proeftuin voor shopconcepten

Lekkerland heeft een tankstation in Katwijk omgebouwd tot een proeftuin voor shopmodules. De Shell-locatie aan de Koningin Julianalaan moet dienen als ‘laboratorium’ voor producten, diensten en concepten op het gebied van onder andere avondmaaltijden, bakery en stomerij. Zo wil de leverancier meer kennis vergaren over hoe tankstations meer rendement uit hun shops kunnen halen en, op basis van feiten, verantwoord kunnen investeren. Binnen afzienbare tijd moeten er nog vijf zogeheten Lab Stores worden geopend. Op welke locaties dit gebeurt, is nog niet bepaald.

Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe ze meer rendement uit hun shop kunnen halen. Om op die vraag een goed antwoord te kunnen geven, wil Lekkerland diverse ‘laboratoriumshops’ gebruiken voor uitgebreide pilots. Eén daarvan is enkele weken geleden gestart in Katwijk. Het gaat om de Shell-locatie van ondernemer Harold de Jong, waar het nieuwe shopconcept Eet & Gerei is gerealiseerd.

Bekijk de foto’s van de vernieuwde shop in Katwijk door op onderstaande link te klikken:

www.tankpro.nl/gallery/lab-store-in-katwijk-2017/

Door uitgebreid te testen in Katwijk wil het bedrijf er achter komen welke modules en producten werken en welke niet. “Het is dus echt een laboratorium waar we van alles willen proberen”, legt Freek van Beek uit. Hij is projecteigenaar en heeft samen met zijn team bepaald wat de invulling van de shop is geworden.

“Doel is om hier op basis van onder meer marge en volume te leren wat op een tankstation als deze kan werken. We geloven heel sterk in one-size-fits-nobody. Dus er zijn geen plannen om dit concept in zijn geheel uit te rollen naar andere vestigingen. Het gaat er juist om de verschillende onderdelen individueel te beoordelen.”

Warme maaltijden

“De kennis die we opdoen, stelt ons in staat om toegevoegde waarde te bieden voor onze klanten. Zo bieden we bijvoorbeeld gegrilde hele kippen aan. Stel dat dat goed loopt, dan kunnen we over een tijdje deze module ook aanbieden aan anderen, bijvoorbeeld een ondernemer in Zwolle met een soortgelijk klantenkring.” Op deze manier wil de groothandel zich meer onderscheiden als totaalleverancier. “We hebben in Katwijk namelijk niet alleen het concept neergezet, maar geven ook advies over marketing en leiden het personeel op.”

Dat laatste was nodig omdat het productaanbod flink is gewijzigd. Vóór de ombouw was er bijvoorbeeld geen bakery, terwijl verse producten nu de hoofdmoot van het assortiment vormen. Zo kunnen klanten, al spreken Lekkerland en De Jong liever over gasten, onder meer dagvers brood, wafels, salades en warme maaltijden krijgen.

Om deze maaltijden te kunnen bereiden, moet je echt een opleiding hebben gevolgd”, legt Van Beek uit. “Tevens is er aandacht voor goede koffie, waarvoor een machine van Kees van der Westen is aangeschaft. Het personeel heeft bij ons een barista-opleiding gevolgd om zo de best mogelijke koffie te kunnen bereiden.” Op het station staat nog steeds Shell op de luifel, al is in de shop geen enkele uiting aanwezig van de oliemaatschappij.

Het testen van concepten brengt risico’s met zich mee. Een module kan immers ook falen. Komt het risico volledig op het bordje van de ondernemer?

“Nee. Als je een project zoals dit start, moet je daar met elkaar goede afspraken over maken. Er is inderdaad een risico dat sommige onderdelen niet aanslaan bij de gasten. Het zou niet netjes zijn als alleen de ondernemer daar gevolgen van ondervindt. Mocht het echt tegenvallen, zorgen wij ervoor dat Harold niet in de kou komt te staan. Daar hebben we wel goede afspraken over gemaakt. Al kan ik over de exacte inhoud daarvan uiteraard geen mededelingen doen.”

Er zijn plannen om op meer plekken testen uit te voeren. Welke planning hebben jullie hierbij?

“De komende maanden richten we ons vooral op de locatie in Katwijk. We willen niet heel snel nieuwe vestigingen openen. De huidige planning is dat we vóór het einde van het jaar 1 of 2 andere testplekken hebben geopend. Andere vestigingen volgen later pas. Dat zijn andersoortige stations dan hier. Zo willen we een locatie vlakbij de grens en ook eentje langs een provinciale weg. Het station in Katwijk zien we als een groot dorpsstation.”

Komt er ook een Lab Store aan de snelweg?

“Nee, we gaan geen locatie aan de rijksweg openen. Je ziet dat investeringen van de grote ketens vooral aan de snelweg plaatsvinden. Maar juist aan de provinciale en gemeentewegen dreigen de shops overbodig te worden. Daarom richten we ons juist op die locaties, om ervoor te zorgen dat ze niet hun bestaansrecht verliezen en massaal onbemand worden.”

Waarom is de vestiging in Katwijk uitgekozen?

“De ondernemer moet echt veranderingsgezind zijn. Het is natuurlijk een forse investering en die moet je wel bereid zijn om te doen. Dat is hier absoluut het geval. Daarnaast wilden we een locatie waar veel tabak wordt verkocht. Omdat in Katwijk de sigarettenverkoop heel groot is, kwam deze in aanmerking. Wel hebben we de tabak bewust uit het zicht gelegd. Dat moet de beleving en sfeer van de winkel verhogen.”

De rookwaar wordt op twee manieren aangeboden. In beide gevallen zijn de producten (grotendeels) aan het zicht onttrokken. Bij de kassa, die helemaal achterin de shop is geplaatst, zijn de sigaretten onder de toonbank gelegd. Middels een subtiel bord boven de kassa (zie ook de foto’s) wordt de gasten duidelijk gemaakt dat er tabak te koop is. Tevens is bij de kassa een humidor geplaatst.

Ook worden vooraan in de shop sigaretten verkocht. De meest populaire producten zijn in een dichte, ondoorzichtige automaat geplaatst. Zodra de roker zijn rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs door een reader haalt, wordt het glas doorzichtig en kan de consument zijn product zien en bestellen. Afrekenen gebeurt middels pin en kan ook contactloos.

Leeftijdscontrole

Hoewel tabak uitsluitend mag worden verkocht aan 18-plussers, hoeft het personeel geen leeftijdscontrole uit te voeren bij gasten die gebruikmaken van de automaat. De check gebeurt namelijk door de automaat zelf. Zodra de kopers hun rijbewijs of identiteitsbewijs door de reader halen, kan deze aan barcode van het ID-document zien of iemand oud genoeg is om sigaretten te kopen.

“Deze automaat hebben we geplaatst omdat het op sommige momenten echt heel druk kan zijn, bijvoorbeeld op zondag. Dan zijn alle winkels dicht, behalve het tankstation. Iedereen komt dan zijn tabak hier halen. Om te voorkomen dat er lange wachtrijen ontstaan bij de kassa, is deze extra mogelijkheid gecreëerd. Maar we hebben natuurlijk liever dat iedereen door de gehele winkel loopt en bij de kassa zijn tabak koopt. Dan kan hij worden verleid tot aankoop van bijvoorbeeld een broodje.”

Onrendabel

Als in de Lab Store blijkt dat een onderdeel of product niet aanslaat, wordt bekeken wat verbeterd kan worden. Ook kan het zijn dat een onrendabele module plaats moet maken voor iets totaal nieuws “We zijn continu aan het monitoren wat er gebeurt. Deze winkel is dus nooit af. We willen steeds blijven innoveren en nieuwe concepten testen. Het kan dus best zijn dat over een jaar deze winkel er behoorlijk anders uit ziet.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell-station omgebouwd tot proeftuin voor shopconcepten | TankPro.nl

Shell-station omgebouwd tot proeftuin voor shopconcepten

Lekkerland heeft een tankstation in Katwijk omgebouwd tot een proeftuin voor shopmodules. De Shell-locatie aan de Koningin Julianalaan moet dienen als ‘laboratorium’ voor producten, diensten en concepten op het gebied van onder andere avondmaaltijden, bakery en stomerij. Zo wil de leverancier meer kennis vergaren over hoe tankstations meer rendement uit hun shops kunnen halen en, op basis van feiten, verantwoord kunnen investeren. Binnen afzienbare tijd moeten er nog vijf zogeheten Lab Stores worden geopend. Op welke locaties dit gebeurt, is nog niet bepaald.

Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe ze meer rendement uit hun shop kunnen halen. Om op die vraag een goed antwoord te kunnen geven, wil Lekkerland diverse ‘laboratoriumshops’ gebruiken voor uitgebreide pilots. Eén daarvan is enkele weken geleden gestart in Katwijk. Het gaat om de Shell-locatie van ondernemer Harold de Jong, waar het nieuwe shopconcept Eet & Gerei is gerealiseerd.

Bekijk de foto’s van de vernieuwde shop in Katwijk door op onderstaande link te klikken:

www.tankpro.nl/gallery/lab-store-in-katwijk-2017/

Door uitgebreid te testen in Katwijk wil het bedrijf er achter komen welke modules en producten werken en welke niet. “Het is dus echt een laboratorium waar we van alles willen proberen”, legt Freek van Beek uit. Hij is projecteigenaar en heeft samen met zijn team bepaald wat de invulling van de shop is geworden.

“Doel is om hier op basis van onder meer marge en volume te leren wat op een tankstation als deze kan werken. We geloven heel sterk in one-size-fits-nobody. Dus er zijn geen plannen om dit concept in zijn geheel uit te rollen naar andere vestigingen. Het gaat er juist om de verschillende onderdelen individueel te beoordelen.”

Warme maaltijden

“De kennis die we opdoen, stelt ons in staat om toegevoegde waarde te bieden voor onze klanten. Zo bieden we bijvoorbeeld gegrilde hele kippen aan. Stel dat dat goed loopt, dan kunnen we over een tijdje deze module ook aanbieden aan anderen, bijvoorbeeld een ondernemer in Zwolle met een soortgelijk klantenkring.” Op deze manier wil de groothandel zich meer onderscheiden als totaalleverancier. “We hebben in Katwijk namelijk niet alleen het concept neergezet, maar geven ook advies over marketing en leiden het personeel op.”

Dat laatste was nodig omdat het productaanbod flink is gewijzigd. Vóór de ombouw was er bijvoorbeeld geen bakery, terwijl verse producten nu de hoofdmoot van het assortiment vormen. Zo kunnen klanten, al spreken Lekkerland en De Jong liever over gasten, onder meer dagvers brood, wafels, salades en warme maaltijden krijgen.

Om deze maaltijden te kunnen bereiden, moet je echt een opleiding hebben gevolgd”, legt Van Beek uit. “Tevens is er aandacht voor goede koffie, waarvoor een machine van Kees van der Westen is aangeschaft. Het personeel heeft bij ons een barista-opleiding gevolgd om zo de best mogelijke koffie te kunnen bereiden.” Op het station staat nog steeds Shell op de luifel, al is in de shop geen enkele uiting aanwezig van de oliemaatschappij.

Het testen van concepten brengt risico’s met zich mee. Een module kan immers ook falen. Komt het risico volledig op het bordje van de ondernemer?

“Nee. Als je een project zoals dit start, moet je daar met elkaar goede afspraken over maken. Er is inderdaad een risico dat sommige onderdelen niet aanslaan bij de gasten. Het zou niet netjes zijn als alleen de ondernemer daar gevolgen van ondervindt. Mocht het echt tegenvallen, zorgen wij ervoor dat Harold niet in de kou komt te staan. Daar hebben we wel goede afspraken over gemaakt. Al kan ik over de exacte inhoud daarvan uiteraard geen mededelingen doen.”

Er zijn plannen om op meer plekken testen uit te voeren. Welke planning hebben jullie hierbij?

“De komende maanden richten we ons vooral op de locatie in Katwijk. We willen niet heel snel nieuwe vestigingen openen. De huidige planning is dat we vóór het einde van het jaar 1 of 2 andere testplekken hebben geopend. Andere vestigingen volgen later pas. Dat zijn andersoortige stations dan hier. Zo willen we een locatie vlakbij de grens en ook eentje langs een provinciale weg. Het station in Katwijk zien we als een groot dorpsstation.”

Komt er ook een Lab Store aan de snelweg?

“Nee, we gaan geen locatie aan de rijksweg openen. Je ziet dat investeringen van de grote ketens vooral aan de snelweg plaatsvinden. Maar juist aan de provinciale en gemeentewegen dreigen de shops overbodig te worden. Daarom richten we ons juist op die locaties, om ervoor te zorgen dat ze niet hun bestaansrecht verliezen en massaal onbemand worden.”

Waarom is de vestiging in Katwijk uitgekozen?

“De ondernemer moet echt veranderingsgezind zijn. Het is natuurlijk een forse investering en die moet je wel bereid zijn om te doen. Dat is hier absoluut het geval. Daarnaast wilden we een locatie waar veel tabak wordt verkocht. Omdat in Katwijk de sigarettenverkoop heel groot is, kwam deze in aanmerking. Wel hebben we de tabak bewust uit het zicht gelegd. Dat moet de beleving en sfeer van de winkel verhogen.”

De rookwaar wordt op twee manieren aangeboden. In beide gevallen zijn de producten (grotendeels) aan het zicht onttrokken. Bij de kassa, die helemaal achterin de shop is geplaatst, zijn de sigaretten onder de toonbank gelegd. Middels een subtiel bord boven de kassa (zie ook de foto’s) wordt de gasten duidelijk gemaakt dat er tabak te koop is. Tevens is bij de kassa een humidor geplaatst.

Ook worden vooraan in de shop sigaretten verkocht. De meest populaire producten zijn in een dichte, ondoorzichtige automaat geplaatst. Zodra de roker zijn rijbewijs, paspoort of identiteitsbewijs door een reader haalt, wordt het glas doorzichtig en kan de consument zijn product zien en bestellen. Afrekenen gebeurt middels pin en kan ook contactloos.

Leeftijdscontrole

Hoewel tabak uitsluitend mag worden verkocht aan 18-plussers, hoeft het personeel geen leeftijdscontrole uit te voeren bij gasten die gebruikmaken van de automaat. De check gebeurt namelijk door de automaat zelf. Zodra de kopers hun rijbewijs of identiteitsbewijs door de reader halen, kan deze aan barcode van het ID-document zien of iemand oud genoeg is om sigaretten te kopen.

“Deze automaat hebben we geplaatst omdat het op sommige momenten echt heel druk kan zijn, bijvoorbeeld op zondag. Dan zijn alle winkels dicht, behalve het tankstation. Iedereen komt dan zijn tabak hier halen. Om te voorkomen dat er lange wachtrijen ontstaan bij de kassa, is deze extra mogelijkheid gecreëerd. Maar we hebben natuurlijk liever dat iedereen door de gehele winkel loopt en bij de kassa zijn tabak koopt. Dan kan hij worden verleid tot aankoop van bijvoorbeeld een broodje.”

Onrendabel

Als in de Lab Store blijkt dat een onderdeel of product niet aanslaat, wordt bekeken wat verbeterd kan worden. Ook kan het zijn dat een onrendabele module plaats moet maken voor iets totaal nieuws “We zijn continu aan het monitoren wat er gebeurt. Deze winkel is dus nooit af. We willen steeds blijven innoveren en nieuwe concepten testen. Het kan dus best zijn dat over een jaar deze winkel er behoorlijk anders uit ziet.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.