Groei van netwerk is speerpunt voor Total komende jaren

Uitbreiding van het Nederlandse netwerk is de komende jaren een belangrijk doel voor Total. Ook een grootschalige uitrol van het nieuwe shopconcept staat hoog op de agenda van de Franse energiemaatschappij. Dat vertelt de nieuwe retaildirecteur van Total Nederland Geert Houbrechts. Tevens maakte hij bekend dat onderdelen van de nieuwe winkelformule beschikbaar komen voor dealers en dat een significant aantal locaties de komende jaren zonnepanelen krijgt.

Sinds 1 september is de geboren Belg verantwoordelijk voor de retailpoot van Total in Nederland. Hij is daarmee de opvolger van Vincent Leroy, die de functie vier jaar vervulde en inmiddels elders in de organisatie een nieuw uitdaging is aangegaan. Geert Houbrechts is al jaren actief voor Total, onder meer als verantwoordelijke voor de coco-stations in België.

Groei

De komende jaren wil hij zich onder meer richten op groei van het aantal Total-stations. Dat zijn er momenteel 360. “Voor ons is het belangrijk dat we een groot, landelijk dekkend netwerk hebben. Dat is een belangrijk criterium voor grote landelijke klanten om zaken te doen met ons.”

Harde doelstellingen voor deze groei zijn niet geformuleerd, maar stijging van het marktaandeel is absoluut van belang. Daarbij wordt ook gekeken naar dealers en naar het onbemande segment. “Al blijft bemande exploitatie voor ons het belangrijkste”, zegt Houbrechts.

“Wij geloven in direct contact met de klant. Daarin trainen we ons personeel en wij zien de klant als welkome gast op onze tankstations.” Zowel de shopproducten als de brandstof moet in het nieuwe shopconcept worden betaald bij de bakery. Tot 21.00 uur, omdat vanaf dat tijdstip het personeel verplicht in een afgesloten kassakooi moet staan. Maar de obri blijft op de nieuwe Café Bonjour-stations, waar mogelijk, overdag gesloten.

Nieuwe vestiging

“Als we de mogelijkheid hebben om een nieuwe vestiging te verwerven, is de eerste optie om er een bemande locatie van te maken, middels een dealerconstructie of een eigen exploitatie. Mocht dat niet haalbaar zijn, maken we er een Express-station van. Qua onbemand hebben we een defensieve strategie. Bemand en fullservice is en blijft het uitgangspunt.”

Daarbij is het nieuwe shopconcept dat twee jaar geleden is gelanceerd een belangrijke pijler. In het najaar van 2014 werd de nieuwe formule toegepast bij een locatie in Zaandam. Daarna volgde uitbreiding naar Rotterdam en naar drie snelweglocaties in Leiderdorp (A4), Terschuur (A1) en Maarheeze (A2).

Dealers

In 2017 wil Total versneld dit vernieuwende concept gaan uitrollen en moeten daar zeker tien vestigingen bij komen en de jaren daarna nog meer. Ook worden onderdelen van het concept, waarvoor nog geen officiële naam is gevonden, beschikbaar gesteld voor Total-dealers; te beginnen met de Illy-koffiemodule.

“We denken dat we daarmee een goede propositie hebben richting onze huidige en potentiële dealers. Veel tankstation-ondernemers willen hun locatie klaarmaken voor de toekomst. En daarbij speelt de shop een belangrijke rol. Om ondernemers behulpzaam te zijn en hen te helpen bij strategische keuzes hebben wij een passende winkelformule. Wij hebben namelijk dit concept zo ontwikkeld dat het voorziet in de behoeften van de klant van nu en dat het gemakkelijk kan mee veranderen met toekomstige wijzigingen in consumentengedrag.”

Consumentenbehoeften

Het is bewust modulair opgezet. Daardoor kunnen onderdelen onafhankelijk van elkaar worden toegepast op diverse stations. “De behoeften van de consument verschillen tenslotte per locatie en met dit shopconcept kan daarop worden ingespeeld. Zo zien we bijvoorbeeld bij de vestiging in Terschuur dat de productgroep snacks heel goed loopt. Daar besteden we dan extra aandacht aan.”

De nieuwe retaildirecteur ziet voor tankstations een duidelijke rol als verblijfsplek. De klanten worden door Total gezien als gasten, die het prettig moeten vinden om op een tankstation te zijn, onder meer door een knussere, warmere uitstraling en een gewijzigd assortiment waarbij continu nieuwe producten kunnen worden geproefd.

Zonder voorterrein

“Met het oog op de toekomst moeten tankshops zelfvoorzienend zijn. Ze moeten met andere woorden goed genoeg zijn om zonder voorterrein te kunnen functioneren, want hoe de brandstofmix er over bijvoorbeeld vijftien jaar uitziet, weet niemand. Met de nieuwe formule zijn we succesvol en hebben we het vertrouwen dat de shop sterk genoeg is.”

Hierbij heeft Total duidelijk gekozen om zelfstandig te opereren en niet samen te werken met bedrijven uit de foodsector. Zo sloten Shell, BP en Texaco partnerschappen met respectievelijk Starbucks, Albert Heijn en Spar. “Maar wij kiezen er duidelijk voor om een eigen koers te varen en volledig op eigen benen staan. Daarmee differentiëren we ons van de concurrenten.”

Zonnepanelen

Op het gebied van alternatieve energie heeft het concern de afgelopen tijd al stappen gezet. Het plaatste in 2011 laadpalen bij diverse locaties en investeert in aardgas en waterstof. Tevens wil de multinational de komende jaren wereldwijd zo’n vijfduizend tankstations voorzien van zonnepanelen. “Daar zitten ook Nederlandse vestigingen bij.”

De panelen moeten de betreffende locatie van energie voorzien. Daarmee wil Total een bijdrage leveren aan terugdringing van het klimaatprobleem. Als de panelen meer energie opwekken dan het tankstation nodig heeft, wordt het teruggegeven aan het stroomnet. Om hoeveel vestigingen in Nederland het precies gaat, is nog niet duidelijk, ook niet of daar dealerlocaties bij zitten. “Maar het gaat in ieder geval om een belangrijk deel ervan.”

Lees ook: Total gooit shopconcept volledig om in vernieuwd station Zaandam

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groei van netwerk is speerpunt voor Total komende jaren | TankPro.nl

Groei van netwerk is speerpunt voor Total komende jaren

Uitbreiding van het Nederlandse netwerk is de komende jaren een belangrijk doel voor Total. Ook een grootschalige uitrol van het nieuwe shopconcept staat hoog op de agenda van de Franse energiemaatschappij. Dat vertelt de nieuwe retaildirecteur van Total Nederland Geert Houbrechts. Tevens maakte hij bekend dat onderdelen van de nieuwe winkelformule beschikbaar komen voor dealers en dat een significant aantal locaties de komende jaren zonnepanelen krijgt.

Sinds 1 september is de geboren Belg verantwoordelijk voor de retailpoot van Total in Nederland. Hij is daarmee de opvolger van Vincent Leroy, die de functie vier jaar vervulde en inmiddels elders in de organisatie een nieuw uitdaging is aangegaan. Geert Houbrechts is al jaren actief voor Total, onder meer als verantwoordelijke voor de coco-stations in België.

Groei

De komende jaren wil hij zich onder meer richten op groei van het aantal Total-stations. Dat zijn er momenteel 360. “Voor ons is het belangrijk dat we een groot, landelijk dekkend netwerk hebben. Dat is een belangrijk criterium voor grote landelijke klanten om zaken te doen met ons.”

Harde doelstellingen voor deze groei zijn niet geformuleerd, maar stijging van het marktaandeel is absoluut van belang. Daarbij wordt ook gekeken naar dealers en naar het onbemande segment. “Al blijft bemande exploitatie voor ons het belangrijkste”, zegt Houbrechts.

“Wij geloven in direct contact met de klant. Daarin trainen we ons personeel en wij zien de klant als welkome gast op onze tankstations.” Zowel de shopproducten als de brandstof moet in het nieuwe shopconcept worden betaald bij de bakery. Tot 21.00 uur, omdat vanaf dat tijdstip het personeel verplicht in een afgesloten kassakooi moet staan. Maar de obri blijft op de nieuwe Café Bonjour-stations, waar mogelijk, overdag gesloten.

Nieuwe vestiging

“Als we de mogelijkheid hebben om een nieuwe vestiging te verwerven, is de eerste optie om er een bemande locatie van te maken, middels een dealerconstructie of een eigen exploitatie. Mocht dat niet haalbaar zijn, maken we er een Express-station van. Qua onbemand hebben we een defensieve strategie. Bemand en fullservice is en blijft het uitgangspunt.”

Daarbij is het nieuwe shopconcept dat twee jaar geleden is gelanceerd een belangrijke pijler. In het najaar van 2014 werd de nieuwe formule toegepast bij een locatie in Zaandam. Daarna volgde uitbreiding naar Rotterdam en naar drie snelweglocaties in Leiderdorp (A4), Terschuur (A1) en Maarheeze (A2).

Dealers

In 2017 wil Total versneld dit vernieuwende concept gaan uitrollen en moeten daar zeker tien vestigingen bij komen en de jaren daarna nog meer. Ook worden onderdelen van het concept, waarvoor nog geen officiële naam is gevonden, beschikbaar gesteld voor Total-dealers; te beginnen met de Illy-koffiemodule.

“We denken dat we daarmee een goede propositie hebben richting onze huidige en potentiële dealers. Veel tankstation-ondernemers willen hun locatie klaarmaken voor de toekomst. En daarbij speelt de shop een belangrijke rol. Om ondernemers behulpzaam te zijn en hen te helpen bij strategische keuzes hebben wij een passende winkelformule. Wij hebben namelijk dit concept zo ontwikkeld dat het voorziet in de behoeften van de klant van nu en dat het gemakkelijk kan mee veranderen met toekomstige wijzigingen in consumentengedrag.”

Consumentenbehoeften

Het is bewust modulair opgezet. Daardoor kunnen onderdelen onafhankelijk van elkaar worden toegepast op diverse stations. “De behoeften van de consument verschillen tenslotte per locatie en met dit shopconcept kan daarop worden ingespeeld. Zo zien we bijvoorbeeld bij de vestiging in Terschuur dat de productgroep snacks heel goed loopt. Daar besteden we dan extra aandacht aan.”

De nieuwe retaildirecteur ziet voor tankstations een duidelijke rol als verblijfsplek. De klanten worden door Total gezien als gasten, die het prettig moeten vinden om op een tankstation te zijn, onder meer door een knussere, warmere uitstraling en een gewijzigd assortiment waarbij continu nieuwe producten kunnen worden geproefd.

Zonder voorterrein

“Met het oog op de toekomst moeten tankshops zelfvoorzienend zijn. Ze moeten met andere woorden goed genoeg zijn om zonder voorterrein te kunnen functioneren, want hoe de brandstofmix er over bijvoorbeeld vijftien jaar uitziet, weet niemand. Met de nieuwe formule zijn we succesvol en hebben we het vertrouwen dat de shop sterk genoeg is.”

Hierbij heeft Total duidelijk gekozen om zelfstandig te opereren en niet samen te werken met bedrijven uit de foodsector. Zo sloten Shell, BP en Texaco partnerschappen met respectievelijk Starbucks, Albert Heijn en Spar. “Maar wij kiezen er duidelijk voor om een eigen koers te varen en volledig op eigen benen staan. Daarmee differentiëren we ons van de concurrenten.”

Zonnepanelen

Op het gebied van alternatieve energie heeft het concern de afgelopen tijd al stappen gezet. Het plaatste in 2011 laadpalen bij diverse locaties en investeert in aardgas en waterstof. Tevens wil de multinational de komende jaren wereldwijd zo’n vijfduizend tankstations voorzien van zonnepanelen. “Daar zitten ook Nederlandse vestigingen bij.”

De panelen moeten de betreffende locatie van energie voorzien. Daarmee wil Total een bijdrage leveren aan terugdringing van het klimaatprobleem. Als de panelen meer energie opwekken dan het tankstation nodig heeft, wordt het teruggegeven aan het stroomnet. Om hoeveel vestigingen in Nederland het precies gaat, is nog niet duidelijk, ook niet of daar dealerlocaties bij zitten. “Maar het gaat in ieder geval om een belangrijk deel ervan.”

Lees ook: Total gooit shopconcept volledig om in vernieuwd station Zaandam

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.