BP lanceert vernieuwd shopconcept bij nieuw station aan A1

BP heeft maandag zijn vernieuwde versie van de Wild Bean Cafe-formule gelanceerd. Het nieuwe tankstation aan de A1 bij Muiden heeft een vergrote shop, waarbij het bekende concept forse wijzigingen heeft ondergaan op het gebied van assortiment, indeling en uitstraling. Ook is ter plekke een carwash en een laadpaal gerealiseerd.

Door verplaatsing van de A1 enkele meters naar het zuiden, kon het oude BP-station niet op dezelfde plek blijven staan. De maatschappij moest daardoor noodgedwongen een nieuwe locatie laten bouwen en greep dit aan om het station flink onder handen te nemen. De shop werd vergroot, het aantal brandstofpompen werd uitgebreid en er werd een onbemande washal met rollover geplaatst (zie foto’s onderaan dit artikel).

Nieuwe modules

Meest opvallend aan de vernieuwde shop is de ruime opzet, de focus op verse producten met daaraan gekoppeld een vergrote bakery en de toevoeging van enkele nieuwe modules, zoals een schepsnoep-concept en pick & mix voor frisdranken.

“Bij die laatste module is sprake van een aanbieding, waarbij klanten zelf de frisdrankmix kunnen bepalen”, vertelt Bart Koelemaij, convenience trading manager bij BP. “Vaak zie je dat een aanbieding zich beperkt tot één product. Wij willen de klant juist zelf laten kiezen. Dat is een trend die je heel duidelijk ziet in de gehele foodretail en wij willen daarop inspelen.”

“Dat doen we ook bij de bakery. Daar hebben we de ingrediënten voor de belegde broodjes prominent in het zicht geplaatst, waardoor de klant ziet dat hij niet vastzit aan het menu zoals wij dat hebben opgesteld, maar ook zelf het beleg kan samenstellen. We beleggen de broodjes dus niet van tevoren, maar wachten tot de klant zijn bestelling plaatst.”

Gaat dat niet ten koste van de snelheid? Tankstationbezoekers hebben vaak haast.

“Dat gaat inderdaad enigszins ten koste van de snelheid. Maar veel klanten prefereren verse producten die ter plekke zijn bereid, boven een snelle afhandeling. En voor de klanten die wel snel weer willen vertrekken, hebben we de voorverpakte producten. Bijvoorbeeld wraps en sandwiches, die we onder het private label Wild Bean Cafe Grab & Go verkopen. Dat label gebruiken we sowieso voor veel voorverpakte producten, die we in een versmeubel centraal in de shop hebben neergezet.”

Welke assortimentswijzigingen zijn doorgevoerd in vergelijking met de oude shop op deze plek?

“Er zijn meer gezonde en verse artikelen aanwezig, zoals yoghurtproducten, vruchtensappen, voorverpakte snoepgroenten en biologische noten. We zien namelijk duidelijk in de verkoopcijfers dat daar een stijgende lijn in zit. Ook hebben we bijvoorbeeld chocoladerepen van Johnny Doodle en zijn er andere broodsoorten toegevoegd bij de bakery, het koffieassortiment is uitgebreid, bananenbrood en kokosmacronen zijn aan de viennoisserie toegevoegd en we gebruiken producten van Callebaut voor de chocolademelk.”

En wat is er verdwenen?

“We verkopen geen tijdschriften meer. Dat is zo’n kleine productgroep geworden dat we er op deze locatie mee gestopt zijn, al hebben we nog wel kranten. Ook de dvd’s en cd’s zijn eruit. Daarnaast hebben we het standaard witte en bruine stokbroodje uit het bakery-assortiment gehaald. We maken alleen nog gebruik van brood zonder kunstmatige toevoegingen.”

Uit hoeveel artikelen bestaat het gehele assortiment nu?

“Inclusief bakery hebben we nu ongeveer zestienhonderd producten. We hebben scherp gekeken naar het aanbod en hebben het assortiment minder breed en minder diep gemaakt. Per productgroep de hardlopers eruit gepikt. Je hoeft echt geen 24 pakken Haribo-snoep te hebben. Vier is genoeg voor ons. We monitoren sowieso wekelijks de verkoopcijfers en wat niet loopt, gaat eruit. Misschien slankt het assortiment dus nog wel iets verder af. We willen echt zoveel mogelijk de kant van de horeca op.”

Toch is niet gekozen om tabak uit het zicht te leggen en de standaard kassakooi overdag dicht te doen, wat sommige andere tankstations wel doen om hun shop een horeca-achtige uitstraling te geven.

“We hebben daar wel over nagedacht. Maar de regels voor tabaksverkoop zijn sterk aan verandering onderhevig. Als je besluit om sigaretten uit het zicht te leggen en te verkopen via een automaat, moet je al snel vijftien- tot twintigduizend euro investeren. Maar wat als de regels binnenkort weer wijzigen en bijvoorbeeld ‘plain packaging’ wordt ingevoerd? Is verkoop via zo’n automaat dan nog het handigste? Daarnaast is het zo dat je verplicht bent om 24 uur per dag open te zijn en na 21.00 uur moet het personeel in een afgesloten ruimte staan. De kassakooi helemaal uit de winkel verwijderen, is daardoor sowieso geen optie. We proberen wel om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de tabaksverkoop en dat lukt op een locatie als deze heel goed. Voor lokale stations is dat natuurlijk moeilijker.”

De kooi is weliswaar in stand gebleven, maar qua indeling en interieur is er toch behoorlijk wat veranderd. Kun je daar iets meer over zeggen?

“Wat we zagen in de vorige vestiging is dat het looppad richting de bakery vrij snel verstopt raakte, omdat we statafels hadden weggezet in dat pad. Daar bleven mensen uiteraard even staan om hun aankoop te nuttigen, maar dat zorgde voor problemen. Nu hebben we de zitgelegenheden centraal in de shop gezet en loopt het pad naar de bakery erlangs. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat de producten waarmee we de klant graag in aanraking willen laten komen goed te zien zijn voor de bezoekers, bijvoorbeeld de cadeau-artikelen. De autobenodigdheden zijn bijvoorbeeld veel minder goed te zien, omdat de klant weet dat we wel een reservetankje of een fles motorolie verkopen. Die mogen daarom best uit het zicht staan. Daarnaast hebben we getracht om meer horecasfeer te creëren in de shop, bijvoorbeeld door veel hout te verwerken in het interieur en boven de zitgelegenheid het plafond te verlagen. Dat geeft een knusser gevoel.”

In het vernieuwde concept is extra veel aandacht voor duurzaamheid. Er zijn producten met het keurmerk van Beter Leven, UTZ en FSC. Vanwaar die keuze?

“Je ziet een duidelijke trend in de samenleving dat steeds meer mensen bezig zijn met duurzame en biologische voeding. Wij doen dat ook al geruime tijd, maar maakten dat onvoldoende duidelijk aan de klant. Dat doen we sinds enige tijd wel en daar spelen we verder op in door diverse assortimentswijzigingen.”

Richt je je daarmee niet vooral op mensen die uit milieu-overwegingen sowieso niet vaak de auto pakken en daardoor zelden bij een tankstation komen?

“Nee. Dat was enkele jaren geleden wel zo, maar die tijd is voorbij. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de Nederlanders met bewuste voeding bezig is en ook bereid is er meer voor te betalen. Ongeveer een derde is er totaal niet mee bezig en een derde is er wel mee bezig, maar wil er niet extra voor betalen. Je ziet dat dus een meerderheid van de potentiële klanten ermee bezig is. Daarmee is de groep groot genoeg om je als Wild Bean Cafe erop te richten. We merken dat bijvoorbeeld ook truckers wel degelijk kijken naar de sterren van het Beter Leven-certificaat. Niet allemaal natuurlijk, maar een deel van hen wel.”

Inkopen bij producent

BP heeft al jarenlang het beleid om zelf in te kopen bij de producent. Dat geeft elke category manager veel vrijheid om zijn eigen productgroepen invulling te geven. “Daardoor word je minder snel gekopieerd, ben je flexibel en kun je je makkelijker onderscheiden van de concurrentie”, legt Koelemaij uit.

De oliemaatschappij heeft geen contract afgesloten met bekende leveranciers uit de branche, maar besloot in het verleden om met logistiek dienstverlener Havi in zee te gaan, waarbij sprake is van een exclusiviteitscontract binnen petrol. Het bedrijf levert vrijwel elke dag, zodat de versheid van de producten zoveel mogelijk gegarandeerd wordt.

De nieuwigheden die we op deze locatie zien, worden die ook uitgerold naar andere stations in de toekomst?

“We benaderen dit vooral praktisch. BP Honswijck is een geheel nieuw tankstation, dus het is logisch dat we hier de nieuwe generatie Wild Bean Cafe hebben ingebouwd. Maar we implementeren niet in één keer overal dit vernieuwde concept. We bekijken uiteraard wat goed loopt en bepalen dan per locatie welke module toepasbaar is. We denken vooral aan stations aan de snelweg of aan N-wegen. Op lokale vestigingen wordt het moeilijker om een dergelijk shopconcept, al dan niet gedeeltelijk, weg te zetten.”

BP heeft de afgelopen tijd op veel locaties contactloos betalen geïmplementeerd. Hier nog niet. Waarom niet?

“Daar zijn we wel mee bezig. De betaalapparatuur die in de shop staat, kan dergelijke betalingen wel verwerken, maar we moeten technisch nog wat zaken regelen. Contactloos en mobiel betalen is absoluut de toekomst, dus daar gaan we in mee. Bij de carwash kan het overigens al wel.”

Het is jullie eerste eigen locatie met een snelweg-carwash. Waarom zien jullie hier een markt voor?

“We zien dit als een extra service aan onze klanten en op deze locatie is er voldoende ruimte voor. We hebben de onbemande carwash zo geplaatst dat het een impulsproduct is geworden. De rollover staat rechtsachter het voorterrein. Dus als klanten staan te tanken, zien ze dat ze hun auto kunnen wassen.”

Welke wasinstallatie hebben jullie gekozen?

“We hebben gekozen voor een dubbele rollover van Christ. Het dubbele staat in dit geval voor dubbele snelheid. Voor klanten zijn er de gebruikelijke wasprogramma’s. Ook is er een betaalterminal geplaatst waar de consument kan afrekenen met creditcard of met de bankpas, desgewenst ook contactloos. Met contant geld betalen bij de terminal kan niet, maar in de shop natuurlijk wel.”

Hebben klanten niet veel te veel haast om hun auto te wassen aan de snelweg?

“Voor sommige klanten kan dit mogelijk het geval zijn. Op basis van onderzoek denken wij echter dat andere klanten het juist heel efficiënt vinden om hun auto langs de snelweg te kunnen laten wassen. Wij mikken hierbij op alle automobilisten en zien het vooral voor het zakelijke verkeer als een extra service.”

Zijn jullie van plan om op meer rijkswegstations een carwash neer te zetten?

“Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Dit is onze eerste eigen snelweglocatie met een carwash. We willen eerst zien wat de ervaringen hier zijn en of het aanslaat bij de klanten.”

Ook is er een laadpaal neergezet bij de parkeerplaatsen vóór de shop. Waarom een laadpaal?

“Daar staat inderdaad een snellaadpaal, met twee oplaadpunten met een chademo-aansluiting. We zien ook dit vooral als extra service voor de klanten. Omdat het een chademo-systeem is, kunnen niet alle auto’s er laden. Met name Japanse auto’s en bijvoorbeeld Tesla’s kunnen er gebruik van maken. Welke type laadpaal je ook neerzet, je realiseert nooit honderd procent dekking.”

Wat kostte de laadpaal en welke terugverdientijd verwachten jullie?

“Dan moet je al snel denken aan een bedrag van boven de vijftigduizend euro. Met de terugverdientijd zijn we niet echt bezig.”

Dit is niet jullie eerste locatie met een laadpaal. Wat zijn de ervaringen op andere plekken?


“In totaal zijn er vier BP-vestigingen met een laadfaciliteit, inclusief Honswijck. De overige drie zijn niet-rijkswegstations. Daar wordt op bescheiden schaal gebruik gemaakt van de laadpaal.”

Tom van Gurp

Foto’s: Shanna Hillebrand Photography
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7644
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7642
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7641
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7631
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7624
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7618
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_4969
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7648
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_4960
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_4965

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BP lanceert vernieuwd shopconcept bij nieuw station aan A1 | TankPro.nl

BP lanceert vernieuwd shopconcept bij nieuw station aan A1

BP heeft maandag zijn vernieuwde versie van de Wild Bean Cafe-formule gelanceerd. Het nieuwe tankstation aan de A1 bij Muiden heeft een vergrote shop, waarbij het bekende concept forse wijzigingen heeft ondergaan op het gebied van assortiment, indeling en uitstraling. Ook is ter plekke een carwash en een laadpaal gerealiseerd.

Door verplaatsing van de A1 enkele meters naar het zuiden, kon het oude BP-station niet op dezelfde plek blijven staan. De maatschappij moest daardoor noodgedwongen een nieuwe locatie laten bouwen en greep dit aan om het station flink onder handen te nemen. De shop werd vergroot, het aantal brandstofpompen werd uitgebreid en er werd een onbemande washal met rollover geplaatst (zie foto’s onderaan dit artikel).

Nieuwe modules

Meest opvallend aan de vernieuwde shop is de ruime opzet, de focus op verse producten met daaraan gekoppeld een vergrote bakery en de toevoeging van enkele nieuwe modules, zoals een schepsnoep-concept en pick & mix voor frisdranken.

“Bij die laatste module is sprake van een aanbieding, waarbij klanten zelf de frisdrankmix kunnen bepalen”, vertelt Bart Koelemaij, convenience trading manager bij BP. “Vaak zie je dat een aanbieding zich beperkt tot één product. Wij willen de klant juist zelf laten kiezen. Dat is een trend die je heel duidelijk ziet in de gehele foodretail en wij willen daarop inspelen.”

“Dat doen we ook bij de bakery. Daar hebben we de ingrediënten voor de belegde broodjes prominent in het zicht geplaatst, waardoor de klant ziet dat hij niet vastzit aan het menu zoals wij dat hebben opgesteld, maar ook zelf het beleg kan samenstellen. We beleggen de broodjes dus niet van tevoren, maar wachten tot de klant zijn bestelling plaatst.”

Gaat dat niet ten koste van de snelheid? Tankstationbezoekers hebben vaak haast.

“Dat gaat inderdaad enigszins ten koste van de snelheid. Maar veel klanten prefereren verse producten die ter plekke zijn bereid, boven een snelle afhandeling. En voor de klanten die wel snel weer willen vertrekken, hebben we de voorverpakte producten. Bijvoorbeeld wraps en sandwiches, die we onder het private label Wild Bean Cafe Grab & Go verkopen. Dat label gebruiken we sowieso voor veel voorverpakte producten, die we in een versmeubel centraal in de shop hebben neergezet.”

Welke assortimentswijzigingen zijn doorgevoerd in vergelijking met de oude shop op deze plek?

“Er zijn meer gezonde en verse artikelen aanwezig, zoals yoghurtproducten, vruchtensappen, voorverpakte snoepgroenten en biologische noten. We zien namelijk duidelijk in de verkoopcijfers dat daar een stijgende lijn in zit. Ook hebben we bijvoorbeeld chocoladerepen van Johnny Doodle en zijn er andere broodsoorten toegevoegd bij de bakery, het koffieassortiment is uitgebreid, bananenbrood en kokosmacronen zijn aan de viennoisserie toegevoegd en we gebruiken producten van Callebaut voor de chocolademelk.”

En wat is er verdwenen?

“We verkopen geen tijdschriften meer. Dat is zo’n kleine productgroep geworden dat we er op deze locatie mee gestopt zijn, al hebben we nog wel kranten. Ook de dvd’s en cd’s zijn eruit. Daarnaast hebben we het standaard witte en bruine stokbroodje uit het bakery-assortiment gehaald. We maken alleen nog gebruik van brood zonder kunstmatige toevoegingen.”

Uit hoeveel artikelen bestaat het gehele assortiment nu?

“Inclusief bakery hebben we nu ongeveer zestienhonderd producten. We hebben scherp gekeken naar het aanbod en hebben het assortiment minder breed en minder diep gemaakt. Per productgroep de hardlopers eruit gepikt. Je hoeft echt geen 24 pakken Haribo-snoep te hebben. Vier is genoeg voor ons. We monitoren sowieso wekelijks de verkoopcijfers en wat niet loopt, gaat eruit. Misschien slankt het assortiment dus nog wel iets verder af. We willen echt zoveel mogelijk de kant van de horeca op.”

Toch is niet gekozen om tabak uit het zicht te leggen en de standaard kassakooi overdag dicht te doen, wat sommige andere tankstations wel doen om hun shop een horeca-achtige uitstraling te geven.

“We hebben daar wel over nagedacht. Maar de regels voor tabaksverkoop zijn sterk aan verandering onderhevig. Als je besluit om sigaretten uit het zicht te leggen en te verkopen via een automaat, moet je al snel vijftien- tot twintigduizend euro investeren. Maar wat als de regels binnenkort weer wijzigen en bijvoorbeeld ‘plain packaging’ wordt ingevoerd? Is verkoop via zo’n automaat dan nog het handigste? Daarnaast is het zo dat je verplicht bent om 24 uur per dag open te zijn en na 21.00 uur moet het personeel in een afgesloten ruimte staan. De kassakooi helemaal uit de winkel verwijderen, is daardoor sowieso geen optie. We proberen wel om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van de tabaksverkoop en dat lukt op een locatie als deze heel goed. Voor lokale stations is dat natuurlijk moeilijker.”

De kooi is weliswaar in stand gebleven, maar qua indeling en interieur is er toch behoorlijk wat veranderd. Kun je daar iets meer over zeggen?

“Wat we zagen in de vorige vestiging is dat het looppad richting de bakery vrij snel verstopt raakte, omdat we statafels hadden weggezet in dat pad. Daar bleven mensen uiteraard even staan om hun aankoop te nuttigen, maar dat zorgde voor problemen. Nu hebben we de zitgelegenheden centraal in de shop gezet en loopt het pad naar de bakery erlangs. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat de producten waarmee we de klant graag in aanraking willen laten komen goed te zien zijn voor de bezoekers, bijvoorbeeld de cadeau-artikelen. De autobenodigdheden zijn bijvoorbeeld veel minder goed te zien, omdat de klant weet dat we wel een reservetankje of een fles motorolie verkopen. Die mogen daarom best uit het zicht staan. Daarnaast hebben we getracht om meer horecasfeer te creëren in de shop, bijvoorbeeld door veel hout te verwerken in het interieur en boven de zitgelegenheid het plafond te verlagen. Dat geeft een knusser gevoel.”

In het vernieuwde concept is extra veel aandacht voor duurzaamheid. Er zijn producten met het keurmerk van Beter Leven, UTZ en FSC. Vanwaar die keuze?

“Je ziet een duidelijke trend in de samenleving dat steeds meer mensen bezig zijn met duurzame en biologische voeding. Wij doen dat ook al geruime tijd, maar maakten dat onvoldoende duidelijk aan de klant. Dat doen we sinds enige tijd wel en daar spelen we verder op in door diverse assortimentswijzigingen.”

Richt je je daarmee niet vooral op mensen die uit milieu-overwegingen sowieso niet vaak de auto pakken en daardoor zelden bij een tankstation komen?

“Nee. Dat was enkele jaren geleden wel zo, maar die tijd is voorbij. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de Nederlanders met bewuste voeding bezig is en ook bereid is er meer voor te betalen. Ongeveer een derde is er totaal niet mee bezig en een derde is er wel mee bezig, maar wil er niet extra voor betalen. Je ziet dat dus een meerderheid van de potentiële klanten ermee bezig is. Daarmee is de groep groot genoeg om je als Wild Bean Cafe erop te richten. We merken dat bijvoorbeeld ook truckers wel degelijk kijken naar de sterren van het Beter Leven-certificaat. Niet allemaal natuurlijk, maar een deel van hen wel.”

Inkopen bij producent

BP heeft al jarenlang het beleid om zelf in te kopen bij de producent. Dat geeft elke category manager veel vrijheid om zijn eigen productgroepen invulling te geven. “Daardoor word je minder snel gekopieerd, ben je flexibel en kun je je makkelijker onderscheiden van de concurrentie”, legt Koelemaij uit.

De oliemaatschappij heeft geen contract afgesloten met bekende leveranciers uit de branche, maar besloot in het verleden om met logistiek dienstverlener Havi in zee te gaan, waarbij sprake is van een exclusiviteitscontract binnen petrol. Het bedrijf levert vrijwel elke dag, zodat de versheid van de producten zoveel mogelijk gegarandeerd wordt.

De nieuwigheden die we op deze locatie zien, worden die ook uitgerold naar andere stations in de toekomst?

“We benaderen dit vooral praktisch. BP Honswijck is een geheel nieuw tankstation, dus het is logisch dat we hier de nieuwe generatie Wild Bean Cafe hebben ingebouwd. Maar we implementeren niet in één keer overal dit vernieuwde concept. We bekijken uiteraard wat goed loopt en bepalen dan per locatie welke module toepasbaar is. We denken vooral aan stations aan de snelweg of aan N-wegen. Op lokale vestigingen wordt het moeilijker om een dergelijk shopconcept, al dan niet gedeeltelijk, weg te zetten.”

BP heeft de afgelopen tijd op veel locaties contactloos betalen geïmplementeerd. Hier nog niet. Waarom niet?

“Daar zijn we wel mee bezig. De betaalapparatuur die in de shop staat, kan dergelijke betalingen wel verwerken, maar we moeten technisch nog wat zaken regelen. Contactloos en mobiel betalen is absoluut de toekomst, dus daar gaan we in mee. Bij de carwash kan het overigens al wel.”

Het is jullie eerste eigen locatie met een snelweg-carwash. Waarom zien jullie hier een markt voor?

“We zien dit als een extra service aan onze klanten en op deze locatie is er voldoende ruimte voor. We hebben de onbemande carwash zo geplaatst dat het een impulsproduct is geworden. De rollover staat rechtsachter het voorterrein. Dus als klanten staan te tanken, zien ze dat ze hun auto kunnen wassen.”

Welke wasinstallatie hebben jullie gekozen?

“We hebben gekozen voor een dubbele rollover van Christ. Het dubbele staat in dit geval voor dubbele snelheid. Voor klanten zijn er de gebruikelijke wasprogramma’s. Ook is er een betaalterminal geplaatst waar de consument kan afrekenen met creditcard of met de bankpas, desgewenst ook contactloos. Met contant geld betalen bij de terminal kan niet, maar in de shop natuurlijk wel.”

Hebben klanten niet veel te veel haast om hun auto te wassen aan de snelweg?

“Voor sommige klanten kan dit mogelijk het geval zijn. Op basis van onderzoek denken wij echter dat andere klanten het juist heel efficiënt vinden om hun auto langs de snelweg te kunnen laten wassen. Wij mikken hierbij op alle automobilisten en zien het vooral voor het zakelijke verkeer als een extra service.”

Zijn jullie van plan om op meer rijkswegstations een carwash neer te zetten?

“Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Dit is onze eerste eigen snelweglocatie met een carwash. We willen eerst zien wat de ervaringen hier zijn en of het aanslaat bij de klanten.”

Ook is er een laadpaal neergezet bij de parkeerplaatsen vóór de shop. Waarom een laadpaal?

“Daar staat inderdaad een snellaadpaal, met twee oplaadpunten met een chademo-aansluiting. We zien ook dit vooral als extra service voor de klanten. Omdat het een chademo-systeem is, kunnen niet alle auto’s er laden. Met name Japanse auto’s en bijvoorbeeld Tesla’s kunnen er gebruik van maken. Welke type laadpaal je ook neerzet, je realiseert nooit honderd procent dekking.”

Wat kostte de laadpaal en welke terugverdientijd verwachten jullie?

“Dan moet je al snel denken aan een bedrag van boven de vijftigduizend euro. Met de terugverdientijd zijn we niet echt bezig.”

Dit is niet jullie eerste locatie met een laadpaal. Wat zijn de ervaringen op andere plekken?


“In totaal zijn er vier BP-vestigingen met een laadfaciliteit, inclusief Honswijck. De overige drie zijn niet-rijkswegstations. Daar wordt op bescheiden schaal gebruik gemaakt van de laadpaal.”

Tom van Gurp

Foto’s: Shanna Hillebrand Photography
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7644
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7642
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7641
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7631
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7624
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7618
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_4969
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_7648
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_4960
Tankstation-BP-A1-Honswijck-Tankpro-Fotograaf-ShannaHillebrand-SHP_4965

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.