Neste Oil tankstation

‘Relevante data voor tankstations liggen voor het oprapen’

Veel informatie die tankstations kunnen gebruiken om hun shops te verbeteren, is gemakkelijk te verkrijgen. Demografische gegevens over buurtbewoners, looproutes van klanten en aankoopgedrag per leeftijdsgroep zijn zonder veel inspanningen te achterhalen en kunnen veel bijdragen aan het rendement. Dat zei Big Data-deskundige Rien de Koning tijdens het Nationaal Tankstation Congres in Houten. De petrolbranche laat op dit gebied nog volop kansen liggen volgens hem, want door het verzamelen en analyseren van gegevens kan beter worden ingespeeld op de behoeften van klanten.

Als voorbeeld noemt hij de camerasystemen van tankstations. ”Want camera’s scannen de kentekens van voertuigen die op het terrein verschijnen en aan die kentekens zijn weer persoonlijke gegevens gekoppeld, die zonder veel moeite te achterhalen zijn. Tevens kun je de looproute en het koopgedrag van een consument bepalen. Als je deze gegevens combineert, levert dat veel interessante informatie op die je kunt gebruiken om de omzet te verhogen”, aldus De Koning.

Ouderen

Verschillende klantengroepen hebben verschillende interesses en bestedingspatronen. ”Zo zie je bijvoorbeeld dat jongeren meer geïnteresseerd zijn in koude dranken, terwijl de ouderen vaker koffie en verwenproducten kopen. Als je weet dat er veel ouderen in de omgeving wonen, zorg ervoor dat je een goed en uitgebreid koffie-assortiment hebt.”

De expert sprak tijdens het congres zijn verbazing uit over het feit dat bij een groot aantal rijkswegstations het productaanbod vaak identiek is. Volgens De Koning zijn er ook aan de snelweg grote verschillen tussen de klantengroep van de ene vestiging en van de andere. Bovendien wijst hij erop dat de demografische gegevens van de bewoners rondom een tankstation gewoon beschikbaar zijn.

Koffie en tabak

”Het doen van een analyse maakte duidelijk dat in de omgeving van een bepaald station veel 65-plussers wonen zonder kinderen, of van wie de kinderen al het huis uit zijn. Dan kun je beter aandacht vestigen op koffie en tabak, want dat is onder deze doelgroep populair. Het voeren van een bakery ligt in dit geval minder voor de hand.”

Tevens tonen data aan dat wachtrijen een gunstige uitwerking kunnen hebben op de shopomzet, mits de rijen niet te lang zijn. ”Als wachttijden korter zijn, zijn de snoepverkopen vaak ook lager. Immers, wanneer klanten meteen aan de beurt zijn, hebben ze geen tijd om het snoepschap te bekijken.”

”Als klanten veertig seconden of langer in de rij staan, stijgen de snoepverkopen met vijftig procent in vergelijking met een situatie waarin klanten niet of nauwelijks hoeven te wachten.” Volgens De Koning is het daarom het beste om wachtrijen te hebben van één of twee klanten.

Kinderschoenen

”Het meten van klantendata staat nog in de kinderschoenen. Er is nog zoveel terrein te winnen op dit gebied. Echter, als bedrijven zich niet aanpassen en blijven doen wat ze doen, verwacht ik dat nog veel meer stations onbemand worden. En het zou toch te gek voor woorden zijn, als de shops in petrol niet kunnen blijven bestaan.”

Tom van Gurp

Lees ook: Tankstations kunnen door koppeling van data ‘belachelijk hoog’ rendement halen

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “‘Relevante data voor tankstations liggen voor het oprapen’”

Bob de Vis|23.12.15|17:11

En daarom tank ik graag bij Tango. Geen stomme privacyschendende, opdringerige verkooponzin. Gewoon doen waarvoor je gekomen bent. Tanken, betalen en wegwezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Relevante data voor tankstations liggen voor het oprapen’ | TankPro.nl
Neste Oil tankstation

‘Relevante data voor tankstations liggen voor het oprapen’

Veel informatie die tankstations kunnen gebruiken om hun shops te verbeteren, is gemakkelijk te verkrijgen. Demografische gegevens over buurtbewoners, looproutes van klanten en aankoopgedrag per leeftijdsgroep zijn zonder veel inspanningen te achterhalen en kunnen veel bijdragen aan het rendement. Dat zei Big Data-deskundige Rien de Koning tijdens het Nationaal Tankstation Congres in Houten. De petrolbranche laat op dit gebied nog volop kansen liggen volgens hem, want door het verzamelen en analyseren van gegevens kan beter worden ingespeeld op de behoeften van klanten.

Als voorbeeld noemt hij de camerasystemen van tankstations. ”Want camera’s scannen de kentekens van voertuigen die op het terrein verschijnen en aan die kentekens zijn weer persoonlijke gegevens gekoppeld, die zonder veel moeite te achterhalen zijn. Tevens kun je de looproute en het koopgedrag van een consument bepalen. Als je deze gegevens combineert, levert dat veel interessante informatie op die je kunt gebruiken om de omzet te verhogen”, aldus De Koning.

Ouderen

Verschillende klantengroepen hebben verschillende interesses en bestedingspatronen. ”Zo zie je bijvoorbeeld dat jongeren meer geïnteresseerd zijn in koude dranken, terwijl de ouderen vaker koffie en verwenproducten kopen. Als je weet dat er veel ouderen in de omgeving wonen, zorg ervoor dat je een goed en uitgebreid koffie-assortiment hebt.”

De expert sprak tijdens het congres zijn verbazing uit over het feit dat bij een groot aantal rijkswegstations het productaanbod vaak identiek is. Volgens De Koning zijn er ook aan de snelweg grote verschillen tussen de klantengroep van de ene vestiging en van de andere. Bovendien wijst hij erop dat de demografische gegevens van de bewoners rondom een tankstation gewoon beschikbaar zijn.

Koffie en tabak

”Het doen van een analyse maakte duidelijk dat in de omgeving van een bepaald station veel 65-plussers wonen zonder kinderen, of van wie de kinderen al het huis uit zijn. Dan kun je beter aandacht vestigen op koffie en tabak, want dat is onder deze doelgroep populair. Het voeren van een bakery ligt in dit geval minder voor de hand.”

Tevens tonen data aan dat wachtrijen een gunstige uitwerking kunnen hebben op de shopomzet, mits de rijen niet te lang zijn. ”Als wachttijden korter zijn, zijn de snoepverkopen vaak ook lager. Immers, wanneer klanten meteen aan de beurt zijn, hebben ze geen tijd om het snoepschap te bekijken.”

”Als klanten veertig seconden of langer in de rij staan, stijgen de snoepverkopen met vijftig procent in vergelijking met een situatie waarin klanten niet of nauwelijks hoeven te wachten.” Volgens De Koning is het daarom het beste om wachtrijen te hebben van één of twee klanten.

Kinderschoenen

”Het meten van klantendata staat nog in de kinderschoenen. Er is nog zoveel terrein te winnen op dit gebied. Echter, als bedrijven zich niet aanpassen en blijven doen wat ze doen, verwacht ik dat nog veel meer stations onbemand worden. En het zou toch te gek voor woorden zijn, als de shops in petrol niet kunnen blijven bestaan.”

Tom van Gurp

Lees ook: Tankstations kunnen door koppeling van data ‘belachelijk hoog’ rendement halen

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “‘Relevante data voor tankstations liggen voor het oprapen’”

Bob de Vis|23.12.15|17:11

En daarom tank ik graag bij Tango. Geen stomme privacyschendende, opdringerige verkooponzin. Gewoon doen waarvoor je gekomen bent. Tanken, betalen en wegwezen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.