NRGValue gaat tankshops van overgenomen Esso’s aanpassen

NRGValue neemt de shops van overgenomen Esso-locaties onder de loep. Het bedrijf ziet op dat gebied diverse kansen liggen en verwacht in het tweede kwartaal van komend jaar de eerste locatie te hebben aangepast. Dat zegt topman Ramon Mendes de Leon in een interview met vakblad Tankpro. Tevens denkt het bedrijf in de toekomst andere overnames te kunnen doen, waarbij het zich niet noodzakelijkerwijs beperkt tot de Nederlandse markt.

Het bedrijf verraste vriend en vijand toen eerder dit jaar bekend werd dat het ruim honderd stations overneemt van Esso Nederland. Het zijn de laatste locaties die Esso nog in eigen beheer had. In de nacht van 17 op 18 november zijn de vestigingen daadwerkelijk overgegaan. “Dat was wel even spannend”, zegt Mendes de Leon. “Maar ’s middags om 1:15 uur is de laatste locatie weer opengegaan. Daarmee werd de overgang zonder noemenswaardige problemen afgerond. Als team zijn we daar trots op.”

Van de 107 stations zijn in de loop van dit jaar enkele locaties afgevallen, doordat dealers voor een ander merk of voor een andere leverancier hebben gekozen. De overgebleven vestigingen, precies honderd, zijn verdeeld over vier clusters: regio Rotterdam, regio Amsterdam, regio Oost en regio Zuid.

Schaalgrootte

Aanvankelijk hadden diverse andere bedrijven, waaronder Multi Energy, ook interesse in delen van dit netwerk. NRGValue wilde echter het gehele pakket kopen. “Je kunt wel starten met slechts een paar stations, maar schaalgrootte is belangrijk in deze markt. Zo kun je de kosten over meer locaties verdelen.”

De ceo benadrukt dat geen sprake is van een investeringsmaatschappij, die vaak bedrijven opkoopt en korte tijd later met winst probeert te verkopen, maar dat sprake is van een retailorganisatie met een lange termijn visie. “Wij zien de stations niet als speculatie-object. Dat is niet onze insteek en dat hebben we ook duidelijk gemaakt aan onze investeerders.”

Met welke visie heb je NRGValue opgericht?
“Ik zag kansen om op basis van een bekend merk de retailoperaties weer lokaal te maken. Ik heb zelf gezien hoe internationale oliemaatschappijen door hun globale organisatie ver van de markt en klant zijn afgedreven. Het leek mij beter retail lokaal te optimaliseren.”

Esso heeft de stations waarschijnlijk niet uit luxe verkocht. Waarom zien jullie toch mogelijkheden voor deze locaties?
”We willen met een verbeterde shoppropositie komen. Ik denk dat voor onze tankstations op dat vlak mogelijkheden liggen en dat wij ons moeten ontwikkelen met een assortiment dat nog beter is afgestemd op de trends in de markt. De wensen van de consument zijn immers leidend.”

Esso werkt op diverse locaties met Délifrance. Willen jullie die samenwerking voortzetten?
”We hebben pas onlangs de overdracht van de stations afgerond. Het is daarom nog te vroeg om te zeggen wie onze toekomstige business partners zijn. Momenteel zijn er diverse stations in ons netwerk met een Délifrance en daar gaan we voorlopig gewoon mee door.”

Jullie geloven dus nog steeds in de winstgevendheid van bemande stations?
”In ons netwerk zitten een paar onbemande vestigingen. Misschien dat er nog enkele bij komen, maar de nadruk ligt op het bemande segment. We gaan de komende jaren geen grote switch maken naar onbemand. Het merendeel van de Esso Express-locaties was ook al verkocht aan een andere partij (Haan, red.).”

Hebben jullie ook met andere merken om tafel gezeten?
“Helemaal in het begin van het proces hebben we ook gesprekken gevoerd met andere merken. Maar al snel hebben we ons gericht op de Esso-stations. Ik heb een Shell-achtergrond, en daarom is het juist boeiend om dit project met Esso te doen”

Naast de overname van zo’n vijfhonderd personeelsleden van Retail Operating Company (dochterbedrijf van Esso Nederland) bestaat NRGValue uit twintig medewerkers en managers, die opereren vanuit het kantoor in Utrecht. Bij het voorbereiden van de transactie is er in Utrecht bewust gekozen voor een mix van ervaring en jonge mensen. Er werken nu een handvol vijftigplussers en verder opvallend veel jongeren van beneden de 35 jaar. ”Op die manier willen we ons educatieve en ondernemende karakter vormgeven.”

Het overgenomen netwerk bestaat uit zestien dealerlocaties, waar het bedrijf alleen de brandstof aan levert. Daarnaast zijn er zo’n 35 CoAg-stations, waarbij het bedrijf eigenaar is van de locatie maar de exploitatie door een agent laat doen. Tevens heeft het ongeveer vijftig stations, waarvan twee onbemand, die het in eigen beheer uitbaat. Plannen om grote wijzigingen aan te brengen in de verhouding tussen de verschillende exploitatieconstructies, zijn er op dit moment niet.

Wel ventileert NRGValue duidelijk dat het een expansiebeleid heeft en dat het in de toekomst waarschijnlijk niet bij één overname zal blijven. Logisch, gezien het feit dat schaalgrootte van belang is voor de retailer. ”En misschien dat we daarbij stappen zetten in het buitenland. Dat zal de toekomst uitwijzen. Het is natuurlijk mede afhankelijk van wat er te koop is in de markt. En voor zover het Nederland betreft, moet het ook binnen ons netwerk passen.”

In de tankstationmarkt lopen de literverkopen en de marges terug. Is het geen risico om veel te investeren in een sector die de laatste jaren niet bepaald groeit?
”Elke investering brengt bepaalde risico’s met zich mee. Maar het is de kunst om deze risico’s goed te beoordelen en te beheersen. Zoals ik al zei, zien we goede kansen voor deze vestigingen.”

Ook bij de stations in de grensregio? Jullie hebben immers ook behoorlijk wat locaties in bijvoorbeeld Limburg.
”Dat er grensproblemen zijn, wisten we al toen we de stations overnamen. Het is te hopen dat de Nederlandse politiek met de omringende landen tot een oplossing komt. Al zie je dat de dieselaccijnzen in Nederland en België al naar elkaar toe groeien. Het is met name voor de grenspomphouders te hopen dat er snel een einde aan komt.”

Alternatieve brandstoffen zijn in opkomst. Hoe denk je dat de brandstofmix er over vijf tot tien jaar uit ziet?
”Tegen die tijd is er een uitgebreider aanbod van brandstoffen. Nu zie je dat vrijwel alles uit fossiel bestaat. Ik verwacht dat die verhouding de komende jaren zal gaan wijzigen en wij gaan daar uiteraard in mee. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer hybride voertuigen en autofabrikanten brengen meer modellen op de markt die kunnen rijden op alternatieve brandstoffen. Ook de klant vraagt steeds meer naar elektriciteit. Daar moeten we in mee, bijvoorbeeld door investeringen in laadpalen.”

Tom van Gurp

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.