Tankstation afsluiten door één persoon definitief goedgekeurd

Het ’s avonds afsluiten van een tankstation zonder dat een beveiliger op het terrein aanwezig is, is sinds kort toegestaan. Dat hebben de cao-partners met elkaar afgesproken. Voorwaarde is wel dat de meldkamer meekijkt via het camerasysteem en in verbinding staat met degene die de vestiging afsluit. Met de nieuwe maatregel kunnen exploitanten kosten besparen, terwijl de veiligheid niet per definitie slechter wordt. Tankstation-exploitant Fuel Services Nederland is één van de bedrijven die de nieuwe vorm van sluiting gaat hanteren.

In de huidige cao staat dat bij het afsluiten van een tankstation na 21:00 uur minimaal twee mensen aanwezig moeten zijn. In praktijk betekent dit vaak dat één personeelslid de sluiting doet en een beveiliger naar het tankstation toe rijdt om mee te kijken. Deze beveiliger moet echter te allen tijde in de auto blijven en mag bij gevaar alleen 112 bellen. Meer bevoegdheden heeft hij niet.

Kosten

Recentelijk hebben de cao-partners afgesproken dat de tweede persoon niet aanwezig hoeft te zijn bij de sluiting, mits het beveiligingsbedrijf meekijkt via het camerasysteem en telefonisch in contact staat met de medewerker die afsluit. Daarmee kunnen exploitanten kosten reduceren, terwijl volgens kenners de veiligheid niet per definitie verslechterd.

Bij sluitingsbegeleiding op afstand belt de tankstation-medewerker naar de meldkamer, zodra hij of zij aan de sluitingsprocedure begint. De meldkamer belt vervolgens terug naar de mobiele telefoon van het personeelslid, zodat deze niet zelf de belkosten hoeft te betalen, en blijft gedurende de hele procedure aan de lijn. Tegelijkertijd kijkt de beveiliger via het camerasysteem van het tankstation of er geen verdachte dingen rondom de vestiging te zien zijn.

Als de kust veilig is, geeft de meldkamer aan dat het personeelslid naar buiten kan om het station af te sluiten. De beveiliger blijft aan de lijn totdat de medewerker klaar is. Mocht er tussentijds iets verdachts te zien zijn via het camerasysteem, kan de beveiliger meteen een waarschuwing geven via de telefoon. Als op het station een luidsprekerinstallatie aanwezig is, kan deze ook worden gebruikt. Ook zijn er methodes waarbij geen telefonisch contact plaatsvindt, maar waarbij gebruikt wordt gemaakt van een systeem met lampjes.

Voorwaarden

Ondernemers dienen wel aan een aantal voorwaarden te voldoen om dispensatie te krijgen van de cao-partijen. Zo moet er Live View aanwezig zijn op het station. Daarmee kunnen camerabeelden zonodig meteen worden doorgezet naar de politie. De camera’s moeten bovendien juist gepositioneerd zijn en wie daadwerkelijk dit wil toepassen op zijn station, moet eerst met dubbele beveiliging draaien. Dat wil zeggen, een fysieke beveiliger moet aanwezig zijn terwijl er ook wordt meegekeken via het camerasysteem. Tevens dient het personeel akkoord te zijn met de maatregel.

Eén van de bedrijven die in het verleden al tests heeft uitgevoerd met de sluitingsbegeleiding op afstand, is Fuel Services Nederland. ”We hebben het inderdaad vorig jaar getest op ons BP-station in Dordrecht. Toen was er steeds een beveiliger fysiek aanwezig. Dus het was een beetje droogzwemmen”, legt Piet-Hein Schipper van FSN uit. ”Maar de resultaten waren positief. Het personeel was er op een gegeven moment aan gewend en had niet het gevoel dat het onveiliger werd.”

Dispensatie

Nu er goedkeuring is, wil FSN dispensatie aanvragen om opnieuw te testen bij het Dordtse station. In het begin komt er nog elke keer een beveiliger naar het station toe, terwijl ook via het camerasysteem live wordt meegekeken. Als dat goed gaat, komt de beveiliger niet meer en is er alleen nog toezicht via de camera’s.

”Een voordeel van de sluitingsbegeleiding op afstand is dat er een beter overzicht is van alles wat er rondom het tankstation gebeurt. De beveiliger in de auto ziet alleen datgene wat hij vanuit de auto kán zien, terwijl het camerasysteem een 360 graden overzicht heeft. En het kostenaspect speelt ook mee.” Als het goed bevalt, wil het bedrijf dit op al hun stations toepassen. Dat zijn er veertien, voornamelijk in het westen van het land.

BigBrother

Beveiligingsbedrijf BigBrother is momenteel betrokken bij diverse testprojecten, waarbij verschillende methodes van sluitingsbegeleiding op afstand worden gebruikt. Aart van Rooijen van het bedrijf vindt het toestaan van de nieuwe vorm van afsluiten een gunstige ontwikkeling. ”Elke dag een beveiliger naar je station laten rijden, is een enorme kostenpost, terwijl de toegevoegde waarde heel laag is. De beveiliger mag immers zijn auto niet uit.”

”Ik ben van mening dat je mensen het beste kunt inzetten op die plekken waar dat een verschil maakt. En anders kun je het beter automatiseren. De begeleiding van het sluiten van een station is zo’n proces dat je prima kunt automatiseren, omdat de huidige techniek je in staat stelt om mee te kijken”, aldus Van Rooijen.

Twijfels

Wat betreft de preventieve werking heeft hij wat meer twijfels. ”Ik kan me voorstellen dat er een afschrikwekkend effect uitgaat van een auto met daarop het woord ’beveiliging’. Ik adviseer dan ook ondernemers die met de nieuwe vorm van afsluiten gaan werken, om het vooral naar buiten toe uitgebreid te communiceren.”

”Het is een interessante ’business case’ voor zowel grote als kleinere exploitanten. Als je al een camerasysteem hebt op je station, ongeacht van welk bedrijf, hoef je weinig extra uitgaven te doen om dit mogelijk te maken. De terugverdientijd van je investeringen ligt dan tussen de één en twee jaar.”

Wens

Brancheorganisatie Beta is één van de cao-partners en is al lange tijd voorstander van de nieuwe manier van afsluiten. ”Dit was een wens vanuit de sector, en als Beta hebben we ons hier hard voor gemaakt. We zijn dan ook verheugd dat de vakbonden inzien dat dit de toekomst is en het nu definitief is goedgekeurd”, zegt Tim Schoenmakers van de belangenvereniging. Exploitanten die interesse hebben kunnen vanaf nu dispensatie aanvragen bij het Sociaal Fonds Tank en Was.

Ook voor beveiligingsbedrijven kan dit besluit gunstige gevolgen hebben. Veel tankstations sluiten op dezelfde tijden, waardoor op bepaalde tijdstippen een flink beroep wordt gedaan op de beveiligers. ”Daar moeten goede roosters voor worden gemaakt. Dat is niet altijd gemakkelijk en daardoor een vrij kostbare aangelegenheid.”, legt Schoenmakers uit.

Meekijken

”Het voordeel van deze nieuwe manier van afsluiten, is dat de politie live kan meekijken als er bijvoorbeeld sprake is van een overvaller. Daardoor is er meteen een signalement van de dader en kunnen ze zien in welke richting de crimineel vlucht.”

Toch is het niet voor elk station interessant, denkt de brancheorganisatie. ”Als jouw vestiging op een afgelegen bedrijventerrein zit en er werken bijvoorbeeld alleen dames, dan kan ik me voorstellen dat je als ondernemer zegt: ik heb liever een beveiliger fysiek aanwezig op het terrein. Al is het maar voor het veiligheidsgevoel. Uiteindelijk is dat natuurlijk het allerbelangrijkste.”

BigBrother geeft binnenkort een workshop over de sluitingsbegeleiding op afstand. Geïnteresseerden kunnen zich alvast aanmelden bij Ilse Ringma via: ir@bigbrother.nl

Tom van Gurp

Lees ook: Total rolt meekijksysteem Live View uit bij alle stations

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tankstation afsluiten door één persoon definitief goedgekeurd | TankPro.nl

Tankstation afsluiten door één persoon definitief goedgekeurd

Het ’s avonds afsluiten van een tankstation zonder dat een beveiliger op het terrein aanwezig is, is sinds kort toegestaan. Dat hebben de cao-partners met elkaar afgesproken. Voorwaarde is wel dat de meldkamer meekijkt via het camerasysteem en in verbinding staat met degene die de vestiging afsluit. Met de nieuwe maatregel kunnen exploitanten kosten besparen, terwijl de veiligheid niet per definitie slechter wordt. Tankstation-exploitant Fuel Services Nederland is één van de bedrijven die de nieuwe vorm van sluiting gaat hanteren.

In de huidige cao staat dat bij het afsluiten van een tankstation na 21:00 uur minimaal twee mensen aanwezig moeten zijn. In praktijk betekent dit vaak dat één personeelslid de sluiting doet en een beveiliger naar het tankstation toe rijdt om mee te kijken. Deze beveiliger moet echter te allen tijde in de auto blijven en mag bij gevaar alleen 112 bellen. Meer bevoegdheden heeft hij niet.

Kosten

Recentelijk hebben de cao-partners afgesproken dat de tweede persoon niet aanwezig hoeft te zijn bij de sluiting, mits het beveiligingsbedrijf meekijkt via het camerasysteem en telefonisch in contact staat met de medewerker die afsluit. Daarmee kunnen exploitanten kosten reduceren, terwijl volgens kenners de veiligheid niet per definitie verslechterd.

Bij sluitingsbegeleiding op afstand belt de tankstation-medewerker naar de meldkamer, zodra hij of zij aan de sluitingsprocedure begint. De meldkamer belt vervolgens terug naar de mobiele telefoon van het personeelslid, zodat deze niet zelf de belkosten hoeft te betalen, en blijft gedurende de hele procedure aan de lijn. Tegelijkertijd kijkt de beveiliger via het camerasysteem van het tankstation of er geen verdachte dingen rondom de vestiging te zien zijn.

Als de kust veilig is, geeft de meldkamer aan dat het personeelslid naar buiten kan om het station af te sluiten. De beveiliger blijft aan de lijn totdat de medewerker klaar is. Mocht er tussentijds iets verdachts te zien zijn via het camerasysteem, kan de beveiliger meteen een waarschuwing geven via de telefoon. Als op het station een luidsprekerinstallatie aanwezig is, kan deze ook worden gebruikt. Ook zijn er methodes waarbij geen telefonisch contact plaatsvindt, maar waarbij gebruikt wordt gemaakt van een systeem met lampjes.

Voorwaarden

Ondernemers dienen wel aan een aantal voorwaarden te voldoen om dispensatie te krijgen van de cao-partijen. Zo moet er Live View aanwezig zijn op het station. Daarmee kunnen camerabeelden zonodig meteen worden doorgezet naar de politie. De camera’s moeten bovendien juist gepositioneerd zijn en wie daadwerkelijk dit wil toepassen op zijn station, moet eerst met dubbele beveiliging draaien. Dat wil zeggen, een fysieke beveiliger moet aanwezig zijn terwijl er ook wordt meegekeken via het camerasysteem. Tevens dient het personeel akkoord te zijn met de maatregel.

Eén van de bedrijven die in het verleden al tests heeft uitgevoerd met de sluitingsbegeleiding op afstand, is Fuel Services Nederland. ”We hebben het inderdaad vorig jaar getest op ons BP-station in Dordrecht. Toen was er steeds een beveiliger fysiek aanwezig. Dus het was een beetje droogzwemmen”, legt Piet-Hein Schipper van FSN uit. ”Maar de resultaten waren positief. Het personeel was er op een gegeven moment aan gewend en had niet het gevoel dat het onveiliger werd.”

Dispensatie

Nu er goedkeuring is, wil FSN dispensatie aanvragen om opnieuw te testen bij het Dordtse station. In het begin komt er nog elke keer een beveiliger naar het station toe, terwijl ook via het camerasysteem live wordt meegekeken. Als dat goed gaat, komt de beveiliger niet meer en is er alleen nog toezicht via de camera’s.

”Een voordeel van de sluitingsbegeleiding op afstand is dat er een beter overzicht is van alles wat er rondom het tankstation gebeurt. De beveiliger in de auto ziet alleen datgene wat hij vanuit de auto kán zien, terwijl het camerasysteem een 360 graden overzicht heeft. En het kostenaspect speelt ook mee.” Als het goed bevalt, wil het bedrijf dit op al hun stations toepassen. Dat zijn er veertien, voornamelijk in het westen van het land.

BigBrother

Beveiligingsbedrijf BigBrother is momenteel betrokken bij diverse testprojecten, waarbij verschillende methodes van sluitingsbegeleiding op afstand worden gebruikt. Aart van Rooijen van het bedrijf vindt het toestaan van de nieuwe vorm van afsluiten een gunstige ontwikkeling. ”Elke dag een beveiliger naar je station laten rijden, is een enorme kostenpost, terwijl de toegevoegde waarde heel laag is. De beveiliger mag immers zijn auto niet uit.”

”Ik ben van mening dat je mensen het beste kunt inzetten op die plekken waar dat een verschil maakt. En anders kun je het beter automatiseren. De begeleiding van het sluiten van een station is zo’n proces dat je prima kunt automatiseren, omdat de huidige techniek je in staat stelt om mee te kijken”, aldus Van Rooijen.

Twijfels

Wat betreft de preventieve werking heeft hij wat meer twijfels. ”Ik kan me voorstellen dat er een afschrikwekkend effect uitgaat van een auto met daarop het woord ’beveiliging’. Ik adviseer dan ook ondernemers die met de nieuwe vorm van afsluiten gaan werken, om het vooral naar buiten toe uitgebreid te communiceren.”

”Het is een interessante ’business case’ voor zowel grote als kleinere exploitanten. Als je al een camerasysteem hebt op je station, ongeacht van welk bedrijf, hoef je weinig extra uitgaven te doen om dit mogelijk te maken. De terugverdientijd van je investeringen ligt dan tussen de één en twee jaar.”

Wens

Brancheorganisatie Beta is één van de cao-partners en is al lange tijd voorstander van de nieuwe manier van afsluiten. ”Dit was een wens vanuit de sector, en als Beta hebben we ons hier hard voor gemaakt. We zijn dan ook verheugd dat de vakbonden inzien dat dit de toekomst is en het nu definitief is goedgekeurd”, zegt Tim Schoenmakers van de belangenvereniging. Exploitanten die interesse hebben kunnen vanaf nu dispensatie aanvragen bij het Sociaal Fonds Tank en Was.

Ook voor beveiligingsbedrijven kan dit besluit gunstige gevolgen hebben. Veel tankstations sluiten op dezelfde tijden, waardoor op bepaalde tijdstippen een flink beroep wordt gedaan op de beveiligers. ”Daar moeten goede roosters voor worden gemaakt. Dat is niet altijd gemakkelijk en daardoor een vrij kostbare aangelegenheid.”, legt Schoenmakers uit.

Meekijken

”Het voordeel van deze nieuwe manier van afsluiten, is dat de politie live kan meekijken als er bijvoorbeeld sprake is van een overvaller. Daardoor is er meteen een signalement van de dader en kunnen ze zien in welke richting de crimineel vlucht.”

Toch is het niet voor elk station interessant, denkt de brancheorganisatie. ”Als jouw vestiging op een afgelegen bedrijventerrein zit en er werken bijvoorbeeld alleen dames, dan kan ik me voorstellen dat je als ondernemer zegt: ik heb liever een beveiliger fysiek aanwezig op het terrein. Al is het maar voor het veiligheidsgevoel. Uiteindelijk is dat natuurlijk het allerbelangrijkste.”

BigBrother geeft binnenkort een workshop over de sluitingsbegeleiding op afstand. Geïnteresseerden kunnen zich alvast aanmelden bij Ilse Ringma via: ir@bigbrother.nl

Tom van Gurp

Lees ook: Total rolt meekijksysteem Live View uit bij alle stations

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.