Ruim tweehonderd bezoekers op vijfde Benelux Benzinedag

De vijfde editie van Benelux Benzinedag trok vorige week ruim tweehonderd bezoekers uit de petrolbranche. Het evenement had dit jaar een focus op techniek en kende een sprekersprogramma van hoog niveau. De aanwezige pomphouders, brandstofhandelaren en vertegenwoordigers van oliemaatschappijen konden inspiratie opdoen voor diverse onderdelen van hun bedrijfsvoering.

Het evenement vond donderdag 5 februari plaats bij bioscopencomplex Cinemec in Ede. Dezelfde locatie als vorig jaar. Het had een sterk internationaal karakter, met sprekers uit onder meer België, Denemarken en Roemenië. Ook de bezoekers kwamen gedeeltelijk van buiten de landsgrenzen. (Zie foto’s onderaan dit artikel voor een impressie van de dag en bekijk hier een video.)

Techniek

De aanwezigen konden zich laten inspireren door een zestal sprekers, waarbij de focus vooral lag op techniek. ”Een bewuste keuze”, meldt Aart van Rooijen, commercieel directeur bij organisator BigBrother. ”De vorige edities lag de focus meer op de shop, maar juist in de techniek liggen volop kansen voor ondernemers. Het sluit ook goed aan bij de filosofie van ons bedrijf, waarbij het bieden van technologische oplossingen voor tankstations centraal staat.”

De sprekers van deze editie stonden wat verder af van de tankstationbranche dan in andere jaren. ”Maar dat is een weloverwogen besluit geweest. Ze kunnen van een afstandje en met een heldere blik naar de petrolbranche kijken en bieden bezoekers op die manier nieuwe inzichten. Bovendien hebben we een zeer hoog denkniveau. Alle sprekers zijn universitair geschoold en behoren in hun vakgebied tot de top van de markt.”

Netwerken

Naast een goed gevuld sprekersprogramma was er voor de aanwezigen ook volop ruimte om te netwerken. ”We hebben de pauzes bewust wat langer gemaakt, zodat er voor de bezoekers veel tijd is om oude contacten aan te halen en nieuwe op te doen.”

De Benelux Benzinedag is een evenement dat wil inspireren in plaats van dat het tankstation-ondernemers vertelt welke keuzes ze moeten maken. Het is door zijn eigen aanpak inmiddels een vaste waarde geworden in het aanbod van vakevenementen voor de petrolbranche.

Denkrichting

”We willen de deelnemers een denkrichting meegeven”, legt Van Rooijen uit. ”Wat zijn de problemen en kansen die op je afkomen als ondernemer. Dat willen we duidelijk maken.”

Dat de techniek zowel bedreigingen als mogelijkheden biedt, bleek wel uit de verhalen van de diverse sprekers. Zo spraken enkele jonge techneuten van de universiteiten van Delft en Twente over hun deelname aan twee duurzame racewedstrijden: de Solar Challenge en de Shell Eco Marathon.

Waterstof

Daarbij staat het gebruik van ’groene’ energiebronnen centraal, zoals zonne-energie, waterstof en duurzaam gas. Tijdens de wedstrijden worden voertuigen gebruikt die op één liter meer dan duizend kilometer kunnen afleggen. ”Qua brandstof-efficiency zijn dus nog veel stappen te nemen”, zei Alyssa van Duijne, lid van het Green Team van de Universiteit Twente.

”De tank van een auto die op waterstof rijdt, kun je in drie minuten vullen. En daarmee kun je tot wel vijfhonderd kilometer afleggen. Bovendien stoot het geen schadelijke stoffen uit en is het duurzaam op te wekken. Daarom heeft het een goede toekomst.”

Prijsbeleid

Een andere spreker was Frodi Hammer van het Deense bedrijf A2i Systems, een bedrijf dat zich specialiseert in kunstmatige intelligentie. Zij hebben een innovatieve toepassing ontwikkeld die pomphouders helpt om hun prijsbeleid te optimaliseren. Het systeem combineert data uit het verleden omtrent prijzen, afzet en klantgedrag. Door de informatie uit dat systeem goed te gebruiken, wordt het prijsbeleid geautomatiseerd en kan een ondernemer beduidend meer overhouden onder de streep.

Tevens gaf de Belgische marketingdeskundige Steven van Bellegehem zijn visie op klantrelaties en de rol die de menselijke factor daarin speelt. Hij sprak vorig jaar ook op de Benzinedag en was toen de hoogst gewaardeerde spreker. Lees hier een verslag van zijn bijdrage van dit jaar.

Tom van Gurp

Lees ook: Van Belleghem: In relatie met klanten wordt emotie steeds belangrijker









U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.