Meeste pomphouders zien niets in onbemande exploitatie

De meeste tankstation-ondernemers hebben geen interesse om hun vestigingen om te bouwen naar onbemand. Hoewel de verkoop onder druk staat en velen verwachten dat het onbemande segment terrein gaat winnen, overweegt ruim tachtig procent om hun stations niet te exploiteren zonder bemanning. Dat blijkt uit een enquête die vakblad TankPro heeft gehouden. Ook verhuur aan een oliemaatschappij ziet een groot deel niet zitten. Wel zijn sinds de vorige enquete, twee jaar geleden, meer ondernemers gaan twijfelen over voortzetting van hun bedrijf.

De tankstationbranche zit in zwaar weer. De literafzet loopt flink terug. grensbewoners tanken in het buitenland en volgens veel kenners zijn er te veel stations in Nederland. Toch zijn de meeste pomphouders helemaal niet pessimistisch over de toekomst. Ze vinden hun werk leuk, hebben vertrouwen dat ze een prima toekomst tegemoet gaan en slechts een minderheid overweegt onbemande exploitatie.

Pomphouders

De enquête is ingevuld door ruim 670 ondernemers, stationsmanagers en tankstation-medewerkers, van wie meer dan 160 pomphouders. Aan deze laatste categorie is gevraagd of onbemand voor hen een optie is. Van degenen die momenteel geen station zonder personeel uitbaten, gaf ruim tachtig procent aan dit ook niet te overwegen.

De twintig procent die wel nadenkt over een dergelijke exploitatievorm, doet dat om verschillende redenen. Het verlagen van de personeelskosten is een belangrijke reden. Ook het feit dat de shop te weinig oplevert en de concurrentie van stations zonder personeel in de omgeving groot is, zet de ondernemers aan het denken.

Doorrijders

Daarnaast zijn sommigen het dusdanig beu om slachtoffer te worden van doorrijders, inbrekers of overvallers dat sluiting van de shop een serieuze optie wordt. Voor pomphouders aan de grens is bovendien de concurrentie uit Duitsland en België moordend.

Ook is gevraagd of ze overwegen hun station, al dan niet gedeeltelijk, te verhuren aan een oliemaatschappij. De laatste tijd zijn er steeds meer vestigingen waarbij voorterrein gescheiden wordt van shop en wasstraat. Onder meer Kuwait werkt op een aantal Tango-locaties met deze constructie.

Verhuur

Driekwart van de ondervraagde pomphouders ziet geen heil in verhuur. Ongeveer veertien procent denkt hier wel serieus over na en ruim elf procent van de enquêtedeelnemers werkt al met een verhuurconstructie.

Redenen voor pomphouders om zo’n exploitatievorm te overwegen, zijn onder andere zekerheid, gemak en uitgavenreductie. ”Geen onvoorziene kosten of tegenvallers meer”, noemt één van de deelnemers als reden. ”Verantwoordelijkheid voor bijkomende kosten, vergunningen en keuringen kunnen afschuiven”, meldt een ander.

Marge

Voor andere ondernemers is het een puur bedrijfseconomische afweging. ”Maatschappijen hebben meer marge. Het wordt bijna onmogelijk om met hard werken hetzelfde te kunnen verdienen als met verhuren”, aldus één van de ondervraagden. Ook het grensprobleem doet hier een duit in het zakje.

Twee jaar geleden deed TankPro ook een enquête, toen werd onder meer gekeken naar de kansen die ondernemers zagen om hun bedrijf voort te zetten. Destijds was zo’n zes procent van de ondervraagden onzeker of zeer onzeker of hun stations wel zouden blijven bestaan. Dit jaar blijken dubbel zoveel pomphouders te twijfelen over hun toekomst.

Tevredenheid

Ondanks de problemen in de branche zijn de meesten content met hun ondernemerschap. Slechts vier deelnemers geven een onvoldoende tevredenheidscijfer, terwijl ruim 87 procent van de ondervraagde pomphouders hun werk een 7 of hoger geeft. De omgang met collega’s en klanten is voor velen het leukste aan hun vak. Ook de prima werksfeer is vaak een goede motivatie om er elke dag tegenaan te gaan. In vergelijking met twee jaar terug is het het gemiddelde tevredenheidscijfer iets gedaald, van een 7,7 toen naar een 7,3 nu.

Niet verrassend speelt bij de minder tevreden ondernemers een stap naar onbemand of verhuur vaker door hun hoofd. Een derde van de pomphouders die een cijfer geeft van 6 of lager, denkt na over exploitatie zonder personeel. Een kwart van hen overweegt verhuur van het station, al dan niet gedeeltelijk. Dat aantal is lager bij ondernemers die hun werk een hoger cijfer geven.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meeste pomphouders zien niets in onbemande exploitatie | TankPro.nl

Meeste pomphouders zien niets in onbemande exploitatie

De meeste tankstation-ondernemers hebben geen interesse om hun vestigingen om te bouwen naar onbemand. Hoewel de verkoop onder druk staat en velen verwachten dat het onbemande segment terrein gaat winnen, overweegt ruim tachtig procent om hun stations niet te exploiteren zonder bemanning. Dat blijkt uit een enquête die vakblad TankPro heeft gehouden. Ook verhuur aan een oliemaatschappij ziet een groot deel niet zitten. Wel zijn sinds de vorige enquete, twee jaar geleden, meer ondernemers gaan twijfelen over voortzetting van hun bedrijf.

De tankstationbranche zit in zwaar weer. De literafzet loopt flink terug. grensbewoners tanken in het buitenland en volgens veel kenners zijn er te veel stations in Nederland. Toch zijn de meeste pomphouders helemaal niet pessimistisch over de toekomst. Ze vinden hun werk leuk, hebben vertrouwen dat ze een prima toekomst tegemoet gaan en slechts een minderheid overweegt onbemande exploitatie.

Pomphouders

De enquête is ingevuld door ruim 670 ondernemers, stationsmanagers en tankstation-medewerkers, van wie meer dan 160 pomphouders. Aan deze laatste categorie is gevraagd of onbemand voor hen een optie is. Van degenen die momenteel geen station zonder personeel uitbaten, gaf ruim tachtig procent aan dit ook niet te overwegen.

De twintig procent die wel nadenkt over een dergelijke exploitatievorm, doet dat om verschillende redenen. Het verlagen van de personeelskosten is een belangrijke reden. Ook het feit dat de shop te weinig oplevert en de concurrentie van stations zonder personeel in de omgeving groot is, zet de ondernemers aan het denken.

Doorrijders

Daarnaast zijn sommigen het dusdanig beu om slachtoffer te worden van doorrijders, inbrekers of overvallers dat sluiting van de shop een serieuze optie wordt. Voor pomphouders aan de grens is bovendien de concurrentie uit Duitsland en België moordend.

Ook is gevraagd of ze overwegen hun station, al dan niet gedeeltelijk, te verhuren aan een oliemaatschappij. De laatste tijd zijn er steeds meer vestigingen waarbij voorterrein gescheiden wordt van shop en wasstraat. Onder meer Kuwait werkt op een aantal Tango-locaties met deze constructie.

Verhuur

Driekwart van de ondervraagde pomphouders ziet geen heil in verhuur. Ongeveer veertien procent denkt hier wel serieus over na en ruim elf procent van de enquêtedeelnemers werkt al met een verhuurconstructie.

Redenen voor pomphouders om zo’n exploitatievorm te overwegen, zijn onder andere zekerheid, gemak en uitgavenreductie. ”Geen onvoorziene kosten of tegenvallers meer”, noemt één van de deelnemers als reden. ”Verantwoordelijkheid voor bijkomende kosten, vergunningen en keuringen kunnen afschuiven”, meldt een ander.

Marge

Voor andere ondernemers is het een puur bedrijfseconomische afweging. ”Maatschappijen hebben meer marge. Het wordt bijna onmogelijk om met hard werken hetzelfde te kunnen verdienen als met verhuren”, aldus één van de ondervraagden. Ook het grensprobleem doet hier een duit in het zakje.

Twee jaar geleden deed TankPro ook een enquête, toen werd onder meer gekeken naar de kansen die ondernemers zagen om hun bedrijf voort te zetten. Destijds was zo’n zes procent van de ondervraagden onzeker of zeer onzeker of hun stations wel zouden blijven bestaan. Dit jaar blijken dubbel zoveel pomphouders te twijfelen over hun toekomst.

Tevredenheid

Ondanks de problemen in de branche zijn de meesten content met hun ondernemerschap. Slechts vier deelnemers geven een onvoldoende tevredenheidscijfer, terwijl ruim 87 procent van de ondervraagde pomphouders hun werk een 7 of hoger geeft. De omgang met collega’s en klanten is voor velen het leukste aan hun vak. Ook de prima werksfeer is vaak een goede motivatie om er elke dag tegenaan te gaan. In vergelijking met twee jaar terug is het het gemiddelde tevredenheidscijfer iets gedaald, van een 7,7 toen naar een 7,3 nu.

Niet verrassend speelt bij de minder tevreden ondernemers een stap naar onbemand of verhuur vaker door hun hoofd. Een derde van de pomphouders die een cijfer geeft van 6 of lager, denkt na over exploitatie zonder personeel. Een kwart van hen overweegt verhuur van het station, al dan niet gedeeltelijk. Dat aantal is lager bij ondernemers die hun werk een hoger cijfer geven.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.