AVIA wil groeien van 300 naar 460 stations in vijf jaar

Tankstation-formule AVIA wil de komende jaren haar netwerk fors uitbreiden. Het huidige aantal van 300 locaties moet in vijf jaar tijd groeien naar ruim 460 vestigingen. Dat zegt directeur Geert Kuipers. “Het is een ambitieuze doelstelling, maar zeker niet onmogelijk”, aldus de topman. ”Hiermee willen we ons verzekeren van een goede toekomst. Als je niet groeit, ben je er over drie tot vijf jaar misschien niet meer.”

De coöperatie heeft de nummer-6-positie in de Nederlandse brandstoffenmarkt op het oog, tussen de vijf grote merken en alle overige maatschappijen en handelaren in. Een sandwichpositie, zoals Kuipers het noemt, maar in de positieve zin van het woord.

Brandstof

”Op dit moment zijn we qua aantal locaties de nummer zeven en qua brandstofvolume de nummer acht van Nederland. We willen op beide vlakken dus de nummer zes worden. En dat kan.” Momenteel verkoopt AVIA in totaal ongeveer zeshonderd miljoen liter brandstof op een totale verkoop in Nederland van 13,5 miljard liter. Binnen vijf jaar wil de coöperatie naar 1 miljard liter toe groeien.

Door de toename van het aantal locaties wil de formule de dalende trends in tankstationland het hoofd bieden. Afnemende brandstofvolumes en dunnere marges dwingen petrol-bedrijven keuzes te maken. Wat Kuipers betreft is het duidelijk: groeien, tegen de stroom in. Niet alleen het aantal stations en liters moeten omhoog, maar ook de marges.

Tankstations

AVIA bestaat momenteel uit vijf brandstofhandelaren: Achilles Brandstoffen Maatschappij, Marees en Kistemaker, Schouten Olie Retail, Vollenhoven Olie en Weghorst Oliko Retail. De vijf exploiteren gezamenlijk zo’n driehonderd tankstations, zowel CoCo’s als dealers.“Maar we staan zeker open voor een zesde lid. Dat kan namelijk meteen een forse uitbreiding van het aantal vestigingen opleveren”, zegt Kuipers.

Tevens kijkt het bedrijf naar andere mogelijkheden tot uitbreiding, bijvoorbeeld overnames en veilingen. Kuipers benadrukt echter dat ook individuele pomphouders zich kunnen aansluiten. “Als dealers op zoek zijn naar een andere formule, bijvoorbeeld omdat ze zich bij hun huidige merk niet meer thuis voelen of niet langer een witte pomp willen zijn, dan gaan we zeker met ze in gesprek.”

Oliemaatschappij

“De grote oliemaatschappijen doen soms dingen waar dealers niet zo gelukkig mee zijn. Niet voor niets is eerder dit jaar De Vrije Pomp opgericht. Daar kunnen wij van profiteren. We bieden namelijk een prima formule aan, met concurrerende en flexibele contractvoorwaarden. Ook hebben we een professionele ondersteuning door middel van een ’range’ aan retail-concepten die het merk AVIA ondersteunen. We willen no-nonsense zijn en blijven. Er hoeft niet voor alles een regeltje te zijn. We zien onszelf meer als een familie.” En daar mogen andere familiebedrijven zich zeker bij aansluiten, zegt de directeur.

AVIA heeft afspraken met zeventig partijen over leveringen of diensten. ”Dat pakket aan afspraken gaan we ook aanbieden aan onze dealers. Een individuele pomphouder kan met al die partijen meestal niet zulke gunstige afspraken maken, maar wij wel.”

Strategie

Kuipers is vastbesloten om de uitbreiding te realiseren. ”We hebben deze strategie nu geformuleerd, nu is het belangrijk om koers te houden en scherp aan de wind te zeilen. De koers uitzetten is één ding, eraan vasthouden is nog iets anders. Maar dat zijn we zeker van plan.”

De groei van het aantal liters moet voornamelijk worden gerealiseerd in de markt van traditionele brandstoffen. Dat diesel en benzine de komende jaren al plaats gaan maken voor nieuwe brandstoffen of energiedragers, zoals elektriciteit, verwacht Kuipers niet.

Waterstof

”Ik denk dat de huidige type auto’s nog vrij lang blijven rijden. Elektriciteit en waterstof bijvoorbeeld kunnen alleen groot worden als de overheid het fors stimuleert. Maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Geld en onbeperkte mobiliteit zijn de belangrijkste punten voor automobilisten om over te stappen. De omslag komt uiteindelijk wel, maar dat duurt nog even.”

De uitbreiding van de formule is onderdeel van een strategisch plan voor de periode 2014-2018. Daarbij is tevens gekeken naar verbetering van de interne organisatie. Zo is een informatiesysteem ontwikkeld, waarin omzetten van alle stations te zien zijn. Niet alleen voor het AVIA-management in Soest, maar ook voor de aangesloten leden en individuele ondernemers.

Pomphouders

”Op die manier kunnen pomphouders zien hoe ze het doen, ten opzichte van collega-ondernemers. En wij kunnen zien op welke vestigingen het rendement achterblijft, zodat we kunnen bijsturen als dat noodzakelijk is.”

Ook de website kreeg een grondige facelift met een uniforme uitstraling en nieuwe functionaliteiten voor zowel klanten als ondernemers. Zo is er voor elke pomphouder een aparte pagina, waar ze zelf lokaal nieuws en promoties op kunnen plaatsen. Daarnaast is er voor klanten een persoonlijke webomgeving, waar ze gegevens kunnen vinden van onder meer hun spaar- en/of tankpas. Bovendien is het digitale uithangbord geüpdatet voor gebruik op de mobiele telefoon.

Kaartsysteem

Tevens werd het kaartsysteem onder de loep genomen. ”Ons eigen betalings- en spaarsysteem is technisch echt goed, maar we laten nog te veel commerciële kansen liggen. We moeten toe naar een ’state of the art’ tankkaart- en loyalty-systeem. Zo is het programma Keuzesparen aan vernieuwing toe.” Daar is de afgelopen tijd hard aan gewerkt. Kuipers maakt bekend dat AVIA in november een vernieuwd loyaliteitssysteem op de markt brengt, al wil hij daar in dit stadium nog niet over uitweiden.

Tom van Gurp

Lees ook: AVIA start website met pagina voor elke ondernemer

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.