Haags station verdient aan kleren, glazenwassers en gordijnen

In textiel, zemen en visvoer zien de meeste pomphouders niet veel brood. Maar Mattijs en Stefanie Jongeneel weten er wél klanten mee te trekken. Sinds kort kunnen mensen hun kleding wassen met machines die op het terrein aanwezig zijn. En glazenwassers komen bij de Haagse vestiging langs voor osmosewater en andere benodigdheden voor hun werk. Eerder dit jaar is het station van broer en zus Jongeneel uitgeroepen tot de beste Total-vestiging van Europa.

Uit de duizenden locaties die de Franse oliemaatschappij in Europa heeft, kwam het bedrijf in Den Haag als beste uit de bus. Onder andere op het gebied van innovatie scoorden de ondernemers goed. Wie ziet wat beide ondernemers allemaal doen, is daar niet verbaasd over.

Tankstation

Naast traditionele tankstation-onderdelen als shop, carwash en brandstof, is ruimte vrijgemaakt voor een hondenwasstraat, een geurenmachine, verkoop van visvoer, friet, milkshakes, schepijs, nieuwe haring en de bezorging van broodjes en snacks. En klanten kunnen er dus hun kleding wassen.

”Naast ons staat een hotel van Van der Valk. Daar profiteren we van”, vertelt mede-eigenaar Stefanie Jongeneel. ”Veel gasten van hiernaast komen bij ons hun kleding wassen. Het wasmiddel is standaard aanwezig, dus dat hoeven ze niet mee te nemen.” Ter indicatie, voor een wasbeurt van acht kilogram betalen klanten vier euro.

Wassen

”Tijdens het wereldkampioenschap hockey eerder dit jaar in Den Haag hebben we de kleding van het team van Nieuw-Zeeland gewassen. Die overnachtten hiernaast en bij ons kunnen ze snel hun tenues schoonmaken. Ook verblijven hier behoorlijk wat Polen, die in het Westland hun geld verdienen in de tuinbouw. Ze komen hier hun kleren schoonmaken. En laatst stond er ’s nachts iemand bij ons haar gordijnen te wassen. Die mevrouw kon niet slapen door de warmte en besloot dan maar iets nuttigs te doen.”

Ook kunnen klanten hun hond wassen bij het Total-station. Daarmee hebben ze landelijk niet de primeur, maar zijn ze volgens eigen zeggen wel de eerste in de regio die dit aanbieden. Wekelijks komen ongeveer 25 hondenbezitters hun viervoeter wassen bij het station.

Dogwash

In de zomermaanden is het wat rustiger, terwijl het richting Pasen of Kerstmis juist weer drukker wordt. Dan loopt het aantal op naar veertig honden per week. ”En natuurlijk hopen we dat de klanten nog even iets meenemen uit de shop.” Hondenbezitters kunnen tien minuten lang hun viervoeter wassen voor 7,50 euro. Als ze meer tijd nodig hebben, kunnen ze extra geld in de automaat werpen.

Maar het water wordt niet alleen gebruikt om te wassen, het wordt ook verkocht. Niet om te drinken, maar als product voor glazenwassers. ”Osmosewater is heel handig als je ramen schoonmaakt. Het laat namelijk nauwelijks strepen of vlekken achter op de ramen. Nadat het water is gebruikt voor de carwash, wordt het gefilterd en gezuiverd, waarna we het aan glazenwassers kunnen verkopen. Op die manier willen we die groep ook naar ons station trekken.”

Water

’s Morgens komen de mannen hun watervoorraad bijvullen. Voor tachtig liter betalen ze één euro. ”In de shop verkopen we ook enkele artikelen voor glazenwassers, bijvoorbeeld zemen. En ook bij hun hopen we natuurlijk dat ze nog even een kopje koffie bij ons drinken.”

De opa van Jongeneel begon in 1955 een tankstation. Twee generaties later bestaat het bedrijf uit vier vestigingen, twee in Leiden, eentje in het Zuid-Hollandse Valkenburg en sinds twee jaar de vestiging in Den Haag.

Fullservice

De veelzijdigheid van het station is geen toeval. Jongeneel merkt duidelijk onder haar klanten dat deze het liefst zoveel mogelijk doen op één locatie. ”Ze verwachten een fullservice-station. De consument wil maar één keer hoeven stoppen. Tanken, wassen, eten, drinken, stofzuigen. Veel klanten willen dat niet meer op verschillende plekken moeten doen.”

Naast de traditionele brandstoffen wordt er ook cng en Ad blue verkocht en is een snellaadpaal aanwezig voor elektrische voertuigen. Ook in de shop is een uitgebreid assortiment aanwezig, met onder meer een ijsmodule.

Klanten

Het ijs komt van Luciano’s in Wassenaar die in 2012 is verkozen tot beste salon van Nederland. ”We hebben twaalf soorten en wisselen dat regelmatig af. Mensen komen er speciaal voor naar ons toe, net als voor onze friet. Bijvoorbeeld mensen die er een dagje op uit zijn met de fiets. Of ze komen wandelen vanuit Nootdorp, dat hier pal naast ligt. Een aantal klanten komt vanaf het naastgelegen hotel bij ons een ijsje halen. We gebruiken het trouwens ook om milkshakes van te maken.”

Ze verkopen de koude producten het hele jaar door, ’s zomers het schepijs, ’s winters ijstaarten. ”In het begin verkochten we twaalf maanden per jaar schepijs, maar daar zijn we mee gestopt. De afgelopen winter zijn we begonnen met de verkoop van ijstaarten, die we op een mooie manier in de vitrine hebben uitgestald. En we hebben besloten dat deze winter weer te doen.”

Bakplaat

Naast de frituur-installatie is ook een bakplaat aanwezig. ”Dus als jij bijvoorbeeld een verse omelet met spek wil, dan maken we die ter plekke voor je. En wat broodjes betreft, er zitten behoorlijk wat bedrijven hier in de regio. Daar bezorgen we broodjes of friet met snacks. Binnen een straal van vijf kilometer doen we dat gratis.”

Tom van Gurp


Lees ook: Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Haags station verdient aan kleren, glazenwassers en gordijnen | TankPro.nl

Haags station verdient aan kleren, glazenwassers en gordijnen

In textiel, zemen en visvoer zien de meeste pomphouders niet veel brood. Maar Mattijs en Stefanie Jongeneel weten er wél klanten mee te trekken. Sinds kort kunnen mensen hun kleding wassen met machines die op het terrein aanwezig zijn. En glazenwassers komen bij de Haagse vestiging langs voor osmosewater en andere benodigdheden voor hun werk. Eerder dit jaar is het station van broer en zus Jongeneel uitgeroepen tot de beste Total-vestiging van Europa.

Uit de duizenden locaties die de Franse oliemaatschappij in Europa heeft, kwam het bedrijf in Den Haag als beste uit de bus. Onder andere op het gebied van innovatie scoorden de ondernemers goed. Wie ziet wat beide ondernemers allemaal doen, is daar niet verbaasd over.

Tankstation

Naast traditionele tankstation-onderdelen als shop, carwash en brandstof, is ruimte vrijgemaakt voor een hondenwasstraat, een geurenmachine, verkoop van visvoer, friet, milkshakes, schepijs, nieuwe haring en de bezorging van broodjes en snacks. En klanten kunnen er dus hun kleding wassen.

”Naast ons staat een hotel van Van der Valk. Daar profiteren we van”, vertelt mede-eigenaar Stefanie Jongeneel. ”Veel gasten van hiernaast komen bij ons hun kleding wassen. Het wasmiddel is standaard aanwezig, dus dat hoeven ze niet mee te nemen.” Ter indicatie, voor een wasbeurt van acht kilogram betalen klanten vier euro.

Wassen

”Tijdens het wereldkampioenschap hockey eerder dit jaar in Den Haag hebben we de kleding van het team van Nieuw-Zeeland gewassen. Die overnachtten hiernaast en bij ons kunnen ze snel hun tenues schoonmaken. Ook verblijven hier behoorlijk wat Polen, die in het Westland hun geld verdienen in de tuinbouw. Ze komen hier hun kleren schoonmaken. En laatst stond er ’s nachts iemand bij ons haar gordijnen te wassen. Die mevrouw kon niet slapen door de warmte en besloot dan maar iets nuttigs te doen.”

Ook kunnen klanten hun hond wassen bij het Total-station. Daarmee hebben ze landelijk niet de primeur, maar zijn ze volgens eigen zeggen wel de eerste in de regio die dit aanbieden. Wekelijks komen ongeveer 25 hondenbezitters hun viervoeter wassen bij het station.

Dogwash

In de zomermaanden is het wat rustiger, terwijl het richting Pasen of Kerstmis juist weer drukker wordt. Dan loopt het aantal op naar veertig honden per week. ”En natuurlijk hopen we dat de klanten nog even iets meenemen uit de shop.” Hondenbezitters kunnen tien minuten lang hun viervoeter wassen voor 7,50 euro. Als ze meer tijd nodig hebben, kunnen ze extra geld in de automaat werpen.

Maar het water wordt niet alleen gebruikt om te wassen, het wordt ook verkocht. Niet om te drinken, maar als product voor glazenwassers. ”Osmosewater is heel handig als je ramen schoonmaakt. Het laat namelijk nauwelijks strepen of vlekken achter op de ramen. Nadat het water is gebruikt voor de carwash, wordt het gefilterd en gezuiverd, waarna we het aan glazenwassers kunnen verkopen. Op die manier willen we die groep ook naar ons station trekken.”

Water

’s Morgens komen de mannen hun watervoorraad bijvullen. Voor tachtig liter betalen ze één euro. ”In de shop verkopen we ook enkele artikelen voor glazenwassers, bijvoorbeeld zemen. En ook bij hun hopen we natuurlijk dat ze nog even een kopje koffie bij ons drinken.”

De opa van Jongeneel begon in 1955 een tankstation. Twee generaties later bestaat het bedrijf uit vier vestigingen, twee in Leiden, eentje in het Zuid-Hollandse Valkenburg en sinds twee jaar de vestiging in Den Haag.

Fullservice

De veelzijdigheid van het station is geen toeval. Jongeneel merkt duidelijk onder haar klanten dat deze het liefst zoveel mogelijk doen op één locatie. ”Ze verwachten een fullservice-station. De consument wil maar één keer hoeven stoppen. Tanken, wassen, eten, drinken, stofzuigen. Veel klanten willen dat niet meer op verschillende plekken moeten doen.”

Naast de traditionele brandstoffen wordt er ook cng en Ad blue verkocht en is een snellaadpaal aanwezig voor elektrische voertuigen. Ook in de shop is een uitgebreid assortiment aanwezig, met onder meer een ijsmodule.

Klanten

Het ijs komt van Luciano’s in Wassenaar die in 2012 is verkozen tot beste salon van Nederland. ”We hebben twaalf soorten en wisselen dat regelmatig af. Mensen komen er speciaal voor naar ons toe, net als voor onze friet. Bijvoorbeeld mensen die er een dagje op uit zijn met de fiets. Of ze komen wandelen vanuit Nootdorp, dat hier pal naast ligt. Een aantal klanten komt vanaf het naastgelegen hotel bij ons een ijsje halen. We gebruiken het trouwens ook om milkshakes van te maken.”

Ze verkopen de koude producten het hele jaar door, ’s zomers het schepijs, ’s winters ijstaarten. ”In het begin verkochten we twaalf maanden per jaar schepijs, maar daar zijn we mee gestopt. De afgelopen winter zijn we begonnen met de verkoop van ijstaarten, die we op een mooie manier in de vitrine hebben uitgestald. En we hebben besloten dat deze winter weer te doen.”

Bakplaat

Naast de frituur-installatie is ook een bakplaat aanwezig. ”Dus als jij bijvoorbeeld een verse omelet met spek wil, dan maken we die ter plekke voor je. En wat broodjes betreft, er zitten behoorlijk wat bedrijven hier in de regio. Daar bezorgen we broodjes of friet met snacks. Binnen een straal van vijf kilometer doen we dat gratis.”

Tom van Gurp


Lees ook: Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.