‘Sluitingstoezicht op afstand bij tankstations net zo veilig’

Beveiligers die via het camerasysteem meekijken bij het afsluiten van een tankstation bieden net zoveel veiligheid als een beveiliger die vanuit de auto meekijkt. Exploitant Fuel Services Nederland concludeert dat na een zes weken durende proef. Normaal gesproken moet bij het afsluiten altijd een beveiliger vanuit de auto meekijken. Bij de test van FSN keek de meldkamer mee via het camerasysteem van het station en het stond via een gsm in contact de medewerker. Met de nieuwe manier van afsluiten kunnen enkele euro’s per dag worden bespaard, omdat een dagelijkse rit van de beveiliger naar het tankstation overbodig wordt. “Het personeel was aanvankelijk sceptisch, maar na enkele dagen waren ze het al gewend”, zegt Piet-Hein Schipper, mede-eigenaar van FSN.

De test vond plaats bij een tankstation in Dordrecht, aan een doorgaande weg in de bebouwde kom. De proef duurde zes weken. De komende tijd vindt de evaluatie plaats. Ook wordt bekeken of de nieuwe methode van afsluiten in de toekomst in de cao wordt opgenomen. Als het aan Schipper ligt, gebeurt dat binnen afzienbare tijd.

Veilig

Bij sluitingsbegeleiding op afstand belt de tankstationmedewerker naar de meldkamer, zodra hij aan de sluitingsprocedure begint. De meldkamer belt vervolgens terug naar de mobiele telefoon van de medewerker, zodat deze niet zelf de belkosten hoeft te betalen, en blijft gedurende de hele procedure aan de lijn. Tegelijkertijd kijkt de beveiliger via het camerasysteem van het tankstation of er geen verdachte dingen rondom de vestiging te zien zijn.

Als de kust veilig is, geeft de meldkamer aan dat het personeelslid naar buiten kan om het station af te sluiten. De beveiliger blijft aan de lijn totdat de medewerker klaar is en de rit naar huis aanvangt. Mocht er tussentijds iets verdachts te zien zijn via het camerasysteem, kan de beveiliger meteen een waarschuwing geven via de telefoon.

Cameraysteem

Overigens was tijdens de proef wel elke dag een auto aanwezig. Dit is nu eenmaal verplicht. “Daardoor is het lastig om precies in te schatten hoe het is als er geen beveiliger aanwezig is”, zegt stationsmanager Dieklah van den Berg. “Aan de andere kant, de beveiliger mag zijn auto nooit uit. Hij kan alleen maar het noodnummer bellen of met lichtsignalen een waarschuwing afgeven.”

“Ik was aanvankelijk sceptisch over het sluiten met begeleiding op afstand, net als de medewerkers. Maar dat is vrij snel weggegaan. Het voordeel is dat je in direct contact staat met de meldkamer. Bovendien kunnen zij via het camerasysteem meekijken, terwijl je afsluit. Als er iets verdachts te zien is, kunnen ze meteen waarschuwen. Een beveiliger heeft vanuit de auto daar veel minder zicht op. Die kan niet zien wat er aan de achterkant gebeurt.”

Besparen

Tijdens de proef zijn er geen nare voorvallen geweest. Schipper kijkt dan ook tevreden terug op de testperiode. Reden voor het initiatief is vooral kostenbesparing. “Een rit van een beveiliger naar je tankstation kost ongeveer twintig euro per dag. Het meekijken op afstand kost ook geld, maar wel beduidend minder. Op deze manier kun je toch per station een aantal euro’s per dag besparen.”

De ondernemer benadrukt dat veiligheid voor alles gaat. “We willen niet dat de veiligheid van onze medewerkers in gevaar komt. Een tankstation afsluiten is niet leuk. Dan is het een prettig gevoel als er een beveiliger vlakbij is. Er gaat toch een preventieve werking van uit. Maar aan de andere kant, een beveiliger mag zijn auto niet uit en hij heeft een minder goed overzicht dan degenen in de meldkamer.”

Toekomst

Fuel Services Nederland heeft momenteel vijftien tankstation. Voor de locatie in Dordrecht is gekozen omdat FSN het station in eigendom heeft en de vestiging over een goed camerasysteem beschikt. “Niet alle stations zijn daarom geschikt. De camera’s moeten scherp genoeg zijn en van een goede kwaliteit. Ook moeten ze juist staan afgesteld.”

Als een station beschikt over een goede luidsprekerinstallatie, kunnen beveiligers ook communiceren met de medewerker via dat systeem tijdens het afsluiten. Bij het station in Dordrecht is daar echter geen gebruik van gemaakt. “Maar misschien dat we dat in de toekomst wel gaan testen”, aldus Schipper.

Tom van Gurp

Lees ook: Total houdt proef met sluitingsbegeleiding op afstand

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.