Oranjegekte in petrolkanaal op vakbeurs Convenience in Actie

Veel leveranciers en fabrikanten hebben foodbeurs Convenience in Actie uitgekozen om nieuwe producten te presenteren. De derde editie van het Lekkerland-evenement stond zondag en maandag bol van vernieuwingen voor het petrolkanaal, zowel in het food- als het non-foodsegment. En voorzichtig liet de oranjegekte haar gezicht zien in evenementenhal de Fabrique in Maarssen.

Met het naderende wereldkampioenschap voetbal in Brazilië wil de retail volop inspringen op het enthousiasme dat veel Nederlanders hebben voor het nationale voetbalelftal. Onder meer Vrumona en Pepsico hebben een combi-actie ontwikkeld die hierop gericht is, onder de noemer ’We vrrreten ze op!!’.

Innovatie

Pepsico heeft daarvoor drie nieuwe, tijdelijke Lay’s-smaken op de markt gebracht, geënt op de drie landen waar Nederland in de eerste wedstrijden tegen speelt: Chilly Chili, Aioli olé (Spanje) en Ozzie bbq (Australië). De chips zijn verkrijgbaar in combinatie met een fles 7Up of Pepsi. Vanaf week twintig is de combideal leverbaar, net als het ondersteunende reclamemateriaal.

Combideals waren vaker te vinden op de recente vakbeurs. Qizini lanceert samen met onder andere Mars een combinatie-artikel. In één verpakking zit bijvoorbeeld een sandwich van Qizini, een Mars of Nuts en een halve liter frisdrank of melk. Als de consument de combiverpakking koopt, is hij enkele euro’s goedkoper uit dan wanneer hij de drie afzonderlijke producten aanschaft. Ook komt de voedingsmiddelenfabrikant met twee langer houdbare wraps.

Tankstations

”Die zijn interessant voor stations met een lagere omloopsnelheid van producten”, legt sales manager Arjan de Vin uit. ”De nieuwe smaken ham-kaas en chicken-tandoori zijn twaalf dagen houdbaar, tweemaal zo lang als de andere wraps. We merken dat de omzet van de wrapproducten groeit en willen deze producten toegankelijk maken voor kleinere ondernemers.”

Leverancier van non-foodproducten NewCo heeft een serie oranje-artikelen in het assortiment, met onder meer brillen, hoeden en toeters. ”In aanloop naar Koningsdag is het handig om in de schappen te hebben liggen”, legt verkoopadviseur Marcel Kamping uit. ”En dan kun je de artikelen gewoon laten staan in de shop tot na het wereldkampioenschap voetbal.”

Elektronica

Hoge verwachtingen heeft het bedrijf ook van de productgroep elektronica. Onder de merknaam Allride Connect is er een lijn met onder meer telefoon-opladers en adapters. ”We merken dat veel consumenten altijd willen beschikken over hun telefoon. Daar doen ze nu alles mee: e-mail bekijken, agenda bijhouden. Dus als de accu onderweg leeg is, gaan ze echt niet een paar uur wachten tot ze thuis weer kunnen opladen. Ze willen onderweg al de beschikking hebben over een oplader”, aldus Kamping. Half mei komt de productlijn op de markt.

In de schappen van tankshops kunnen nog meer vernieuwingen worden opgenomen, als de pomphouders dat willen natuurlijk. Zo ontwikkelde NextDeli de Bacon Bullet, een gefrituurde snack met baconsmaak, in de vorm van een kroket of bitterbal. Snackleverancier Van Oers heeft het in haar assortiment.

Stevia

Ook blijkt dat de natuurlijke zoetstof stevia zijn weg naar de grote producenten steeds beter weet te vinden. Unilever brengt een ijsthee met de zoetstof op de markt. En Vrumona ontwikkelde Holy Soda, een frisdrank met stevia in drie verschillende smaken: peer-perzik, appel-framboos en appel-cranberry.

Voor het eerst was er op Convenience in Actie een speciale hal voor e-sigaretten. Een groeimarkt, merken de diverse producenten en handelaren. Onlangs bleek uit een onderzoek van kennisinstituut Trimbos dat het aantal ’dampers’ vorig jaar verdrievoudigde in vergelijking met het jaar ervoor.

E-sigaret

NewCo brengt later deze maand een nicotinevrije variant van de elektronische sigaret Snoke op de markt. De leverancier merkte dat daar vraag naar is vanuit de markt. Een substantieel deel van de dampers wil dat graag, merkt het bedrijf op. Vanaf 18 april is de nicotinevrije variant van Snoke op de markt. Voorlopig alleen in ’tobacco’-smaak. Of daar nog andere smaken bij komen, wordt later bepaald.

Een hal verderop stonden de leveranciers van reguliere sigaretten. Onder andere Marlboro gaf acte de présence. Opvallend nieuwtje, ze komen met een sigaret met twee capsules: iceball en mintball. Nederland heeft de wereldwijde primeur van de zogeheten Marlboro Fuse Beyond, vertelt een medewerker van het bedrijf.

Sigaret

Gebruikers kunnen door de twee aanwezige capsules van smaak wisselen halverwege de sigaret, of beide capsules tegelijkertijd aanklikken en beide smaken tegelijk roken. De markt van capsulesigaretten is de snelst groeiende markt binnen het segment, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.