Brandstof alleen niet voldoende voor succesvol tankstation

VIDEO – Tankstation-ondernemers die willen veranderen moeten juist van de gebaande paden afwijken, bijvoorbeeld door verse producten te bereiden waar de klant bij staat. Daarmee vergroten ze de kans op succes. ”Brandstof alleen is niet voldoende. Denk out-of-the-box om je klant tevreden te stellen. Dan is hij best bereid meer te betalen, aldus Sandro Rossetti van de Belgische tankstationketen GroupBruno tijdens de Benelux Benzinedag vorige week.

Rossetti was een van de sprekers tijdens het evenement. De Belgische ondernemersgroep heeft zestien tankstations in Belgisch Limburg. Het bedrijf heeft bij de ontwikkeling van zijn shops een eigen koers gevaren, waarbij verse producten en klantvriendelijkheid centraal staan.

Foodconcept

Rossetti noemt vooral het foodconcept van GroupBruno een belangrijke pijler van het bedrijf. ”We hebben dat succesvol kunnen ontwikkelen, niet zozeer door allerlei grafieken, maar juist door heel goed naar de klant te luisteren en te redeneren vanuit het onderbuikgevoel. Onze ervaring is dat klanten wel degelijk bereid zijn geld uit te geven, maar dan willen ze met eigen ogen zien dat het product echt vers is. Daarom maken we de pizza’s en broodjes waar de klant zelf bij staat.”

Ook de Britse pomphouder David Charman zette een niet-alledaagse stap. Hij verbouwde zijn BP-pompshop in het Engelse dorpje Kent naar een kleine supermarkt, met onder meer een flinke slagerij. ”Ik heb daardoor de ingrediënten kunnen leveren voor honderdvijftig kerstmaaltijden”, vertelde de Engelse ondernemer met trots.

Gat in de markt

Hij keek goed naar de voorzieningen in het Britse dorp en besloot een gat in de markt op te vullen. ”Kent heeft al tien jaar geen slagerij meer. Mede daarom besloot ik om vers vlees te gaan verkopen.” Hij huurt daarvoor geen slagers in, maar heeft ze in dienst genomen.

Een groot deel van zijn producten betrekt hij van leveranciers uit de omgeving. ”Veel klanten kopen liever bij een kleine lokale ondernemer dan bij één van de vier grote Engelse supermarkten”, verklaart hij mede zijn succes. Hij won met zijn vernieuwde winkel enkele prijzen bij de Forecourt Trader Awards. Een prijs die door het Britse vakblad Forecourt Trader wordt uitgereikt aan succesvolle ondernemers in de petrolbranche.

Groeien

Het evenement van beveiligingsexpert BigBrother trok ook dit jaar meer bezoekers dan het jaar ervoor. Met ruim tweehonderd deelnemers was de zaal tijdens de Benzinedag goed gevuld.

Ook volgend jaar wil het bedrijf weer een evenement houden. Concrete zaken zijn uiteraard nog niet te melden. ”Maar het zou jammer zijn om met een groeiend evenement te stoppen. We zijn er ook dit jaar weer in geslaagd om bijna vijftig bezoekers meer te trekken dat de vorige keer. En we gaan nu kijken hoe we de volgende editie nog beter kunnen maken dan deze”, vertelt commercieel directeur Aart van Rooijen.

Tankstation

Tijdens het evenement presenteerde BigBrother haar nieuwe logo en pay-off: Eye Opening. Daarmee wil de beveiliger onder meer benadrukken dat de camera’s van het bedrijf niet alleen kunnen worden gebruikt voor het veiliger maken van tankstations, maar ook voor het meten van klantgedrag. Daarmee kunnen ondernemers beter inzicht krijgen in het kijk- en koopgedrag van de consument in de shop.

Naast ondernemers uit de petrolbranche kwam ook de Belgische marketingspecialist Steven Van Belleghem aan het woord. Zijn belangrijkste adviezen: wees extreem klantvriendelijk, gebruik nieuwe technologie en verkoop je verhaal, niet je product.

Verkopen

”Klanten kopen graag, maar ze willen niet dat ze iets verkocht wordt”, aldus Van Belleghem. Hij doelt daarmee bijvoorbeeld op de additieve verkoop bij de kassa, waar de klant wordt gewezen op de dagaanbieding. Een typisch voorbeeld van de klant iets willen verkopen terwijl hij daar niet op zit te wachten, vindt Van Belleghem.

Bij verbetering van je bedrijf zou juist de consument het uitgangspunt moeten zijn. ”Vertrek bij een verandering vanuit het standpunt van de klant, niet vanuit het standpunt dat je zelf meer wilt verdienen. Uiteindelijk zou je doel moeten zijn om alle klanten met een glimlach naar buiten te laten gaan en daar zelf extra werk voor te doen. Als je bij een tevredenheidsonderzoek een 7 krijgt, wees niet tevreden. Streef naar een 9 of een 10.”

Tom van Gurp

Bekijk hieronder enkele video’s van deelnemers aan de Benzinedag:

Pim van Gelder van Martin Schilder Tankstations

Peter van der Veen van WashTec

Sandro Rossetti van GroupBruno

Arjan den Oudsten van AVIA

Aart van Rooijen van BigBrother

Lees ook: Leer je klant nog beter kennen met BigBrother Business Intelligence

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brandstof alleen niet voldoende voor succesvol tankstation | TankPro.nl

Brandstof alleen niet voldoende voor succesvol tankstation

VIDEO – Tankstation-ondernemers die willen veranderen moeten juist van de gebaande paden afwijken, bijvoorbeeld door verse producten te bereiden waar de klant bij staat. Daarmee vergroten ze de kans op succes. ”Brandstof alleen is niet voldoende. Denk out-of-the-box om je klant tevreden te stellen. Dan is hij best bereid meer te betalen, aldus Sandro Rossetti van de Belgische tankstationketen GroupBruno tijdens de Benelux Benzinedag vorige week.

Rossetti was een van de sprekers tijdens het evenement. De Belgische ondernemersgroep heeft zestien tankstations in Belgisch Limburg. Het bedrijf heeft bij de ontwikkeling van zijn shops een eigen koers gevaren, waarbij verse producten en klantvriendelijkheid centraal staan.

Foodconcept

Rossetti noemt vooral het foodconcept van GroupBruno een belangrijke pijler van het bedrijf. ”We hebben dat succesvol kunnen ontwikkelen, niet zozeer door allerlei grafieken, maar juist door heel goed naar de klant te luisteren en te redeneren vanuit het onderbuikgevoel. Onze ervaring is dat klanten wel degelijk bereid zijn geld uit te geven, maar dan willen ze met eigen ogen zien dat het product echt vers is. Daarom maken we de pizza’s en broodjes waar de klant zelf bij staat.”

Ook de Britse pomphouder David Charman zette een niet-alledaagse stap. Hij verbouwde zijn BP-pompshop in het Engelse dorpje Kent naar een kleine supermarkt, met onder meer een flinke slagerij. ”Ik heb daardoor de ingrediënten kunnen leveren voor honderdvijftig kerstmaaltijden”, vertelde de Engelse ondernemer met trots.

Gat in de markt

Hij keek goed naar de voorzieningen in het Britse dorp en besloot een gat in de markt op te vullen. ”Kent heeft al tien jaar geen slagerij meer. Mede daarom besloot ik om vers vlees te gaan verkopen.” Hij huurt daarvoor geen slagers in, maar heeft ze in dienst genomen.

Een groot deel van zijn producten betrekt hij van leveranciers uit de omgeving. ”Veel klanten kopen liever bij een kleine lokale ondernemer dan bij één van de vier grote Engelse supermarkten”, verklaart hij mede zijn succes. Hij won met zijn vernieuwde winkel enkele prijzen bij de Forecourt Trader Awards. Een prijs die door het Britse vakblad Forecourt Trader wordt uitgereikt aan succesvolle ondernemers in de petrolbranche.

Groeien

Het evenement van beveiligingsexpert BigBrother trok ook dit jaar meer bezoekers dan het jaar ervoor. Met ruim tweehonderd deelnemers was de zaal tijdens de Benzinedag goed gevuld.

Ook volgend jaar wil het bedrijf weer een evenement houden. Concrete zaken zijn uiteraard nog niet te melden. ”Maar het zou jammer zijn om met een groeiend evenement te stoppen. We zijn er ook dit jaar weer in geslaagd om bijna vijftig bezoekers meer te trekken dat de vorige keer. En we gaan nu kijken hoe we de volgende editie nog beter kunnen maken dan deze”, vertelt commercieel directeur Aart van Rooijen.

Tankstation

Tijdens het evenement presenteerde BigBrother haar nieuwe logo en pay-off: Eye Opening. Daarmee wil de beveiliger onder meer benadrukken dat de camera’s van het bedrijf niet alleen kunnen worden gebruikt voor het veiliger maken van tankstations, maar ook voor het meten van klantgedrag. Daarmee kunnen ondernemers beter inzicht krijgen in het kijk- en koopgedrag van de consument in de shop.

Naast ondernemers uit de petrolbranche kwam ook de Belgische marketingspecialist Steven Van Belleghem aan het woord. Zijn belangrijkste adviezen: wees extreem klantvriendelijk, gebruik nieuwe technologie en verkoop je verhaal, niet je product.

Verkopen

”Klanten kopen graag, maar ze willen niet dat ze iets verkocht wordt”, aldus Van Belleghem. Hij doelt daarmee bijvoorbeeld op de additieve verkoop bij de kassa, waar de klant wordt gewezen op de dagaanbieding. Een typisch voorbeeld van de klant iets willen verkopen terwijl hij daar niet op zit te wachten, vindt Van Belleghem.

Bij verbetering van je bedrijf zou juist de consument het uitgangspunt moeten zijn. ”Vertrek bij een verandering vanuit het standpunt van de klant, niet vanuit het standpunt dat je zelf meer wilt verdienen. Uiteindelijk zou je doel moeten zijn om alle klanten met een glimlach naar buiten te laten gaan en daar zelf extra werk voor te doen. Als je bij een tevredenheidsonderzoek een 7 krijgt, wees niet tevreden. Streef naar een 9 of een 10.”

Tom van Gurp

Bekijk hieronder enkele video’s van deelnemers aan de Benzinedag:

Pim van Gelder van Martin Schilder Tankstations

Peter van der Veen van WashTec

Sandro Rossetti van GroupBruno

Arjan den Oudsten van AVIA

Aart van Rooijen van BigBrother

Lees ook: Leer je klant nog beter kennen met BigBrother Business Intelligence

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.