Tankshop-platform ‘social kassa’ verder uitgerold

Een persoonlijke benadering van klanten en meer informatie voor de pomphouder. Dat zijn belangrijke pijlers van het nieuwe SPIN-platform van Extendas. De softwareontwikkelaar maakte speciaal voor het petrolkanaal een platform dat bestaat uit een te personaliseren consumenten-app, een iPad-kassa (pos) en een cloud-portaal. Daarmee kunnen klanten individuele aanbiedingen ontvangen en ondernemers en andere marktpartijen inzicht krijgen in het koopgedrag van de klant. Het ICT-bedrijf heeft de afgelopen periode het systeem getest bij een handvol tankstations en rolt het momenteel verder uit bij andere vestigingen.

SPIN staat voor Social Petrol INtelligence en focust op het uitbreiden van de communicatie met de klant. “De bedrijven in de keten zijn al aan elkaar gelinkt, maar de consument is hier nog niet of nauwelijks bij betrokken. Daar willen wij voor de branche verandering in brengen”, legt eigenaar Marcel Cauli van Extendas uit.

Koopgedrag

“De digitale ontwikkelingen bieden ondernemers de kans om veel directer te communiceren met hun klanten. Je kunt nu aanbiedingen doen die specifiek zijn toegespitst op het koopgedrag van de individuele consument. Een aanbieding kan dus gelden voor slechts één persoon. Het is een beetje hetzelfde principe als de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn.”

Cauli denkt daarbij onder meer aan het bieden van korting als iemand in de carwash is. “Op zijn smartphone krijgt de klant dan bijvoorbeeld een de aanbieding om twaalf keer zijn auto te laten wassen voor de prijs van tien wasbeurten. Of als het rustig is in de wasstraat stuur je naar je klanten een bericht dat ze het komende uur voor de helft van de prijs hun auto kunnen laten wassen.”

Bakery

“De iPad Kassa is ook geschikt om in de bakery of in de wasstraat toe te toepassen”. Denk bijvoorbeeld aan een klant die vaak een broodje koopt. Die kun je een aanbieding sturen als er een nieuw broodje van de week is. En het bericht met die aanbieding ontvangt hij op het moment dat hij jouw voorterrein op loopt.” De app biedt namelijk ook de mogelijkheid om een individuele klant te herkennen als hij op het terrein komt. Hiervoor worden de nieuwste technieken gebruikt, zoals GeoFencing, iBeacons en Google.

Maar het SPIN-platform gaat verder. Ook het social media-netwerk van de klant wordt gebruikt. “Je kunt de klant vragen om zijn of haar Facebook-profiel te koppelen aan de app, al dan niet tegen een beloning.” Aanbiedingen of andere marketingacties kunnen dan bepaald worden op basis van profielinformatie van de klant

Promotie

Het sociale netwerk van de klant biedt ook diverse mogelijkheden om je promotie op aan te passen. “Niets werkt zo goed als mond-tot-mondreclame. Een advies van een vriend of familielid vertrouw je meer dan een reclameadvertentie. Je kunt een klant vragen om een beoordeling te schrijven op internet, of die te sturen naar zijn vrienden. En dat kun je dan weer belonen met een kortingsactie.”

Het is volgens Cauli wel van belang om klanten niet te verplichten zich aan te melden. ”Ze moeten dat op vrijwillige basis doen, zowel het downloaden van de app als het koppelen aan Facebook.” Als je dat als pomphouder verplicht of op een stiekeme manier doet, krijg je dat volgens hem keihard terug.

Barcode

Als een klant een aanbieding toegestuurd wordt, ontvangt hij tevens een barcode. Deze barcode wordt gescand op de iPad kassa. Zo krijgt de ondernemer door de softwaretoepassing meer informatie over wat een klant koopt, hoe vaak hij langs is geweest en wat het gemiddeld besteedbaar bedrag is van de klant.

Ook voor inkoopverenigingen, groothandelaren of oliemaatschappijen biedt de app veel voordelen. Je kunt in realtime per aanbieding zien bij welke vestiging een bepaalde actie goed loopt. Ook kun je op basis van de Facebook-profielinformatie van de klant zien wat bijvoorbeeld de leeftijd en het geslacht is van de klant en op welk station hij komt. Bovendien heb je inzicht in zijn of haar ‘likes’.

Kosten

Voor een ondernemer is het SPIN loyalty systeem is al te gebruiken vanaf vijftig euro per maand. De pomphouder moet wel zelf de benodigde hardware aanschaffen.

Tom van Gurp

 

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tankshop-platform ‘social kassa’ verder uitgerold | TankPro.nl

Tankshop-platform ‘social kassa’ verder uitgerold

Een persoonlijke benadering van klanten en meer informatie voor de pomphouder. Dat zijn belangrijke pijlers van het nieuwe SPIN-platform van Extendas. De softwareontwikkelaar maakte speciaal voor het petrolkanaal een platform dat bestaat uit een te personaliseren consumenten-app, een iPad-kassa (pos) en een cloud-portaal. Daarmee kunnen klanten individuele aanbiedingen ontvangen en ondernemers en andere marktpartijen inzicht krijgen in het koopgedrag van de klant. Het ICT-bedrijf heeft de afgelopen periode het systeem getest bij een handvol tankstations en rolt het momenteel verder uit bij andere vestigingen.

SPIN staat voor Social Petrol INtelligence en focust op het uitbreiden van de communicatie met de klant. “De bedrijven in de keten zijn al aan elkaar gelinkt, maar de consument is hier nog niet of nauwelijks bij betrokken. Daar willen wij voor de branche verandering in brengen”, legt eigenaar Marcel Cauli van Extendas uit.

Koopgedrag

“De digitale ontwikkelingen bieden ondernemers de kans om veel directer te communiceren met hun klanten. Je kunt nu aanbiedingen doen die specifiek zijn toegespitst op het koopgedrag van de individuele consument. Een aanbieding kan dus gelden voor slechts één persoon. Het is een beetje hetzelfde principe als de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn.”

Cauli denkt daarbij onder meer aan het bieden van korting als iemand in de carwash is. “Op zijn smartphone krijgt de klant dan bijvoorbeeld een de aanbieding om twaalf keer zijn auto te laten wassen voor de prijs van tien wasbeurten. Of als het rustig is in de wasstraat stuur je naar je klanten een bericht dat ze het komende uur voor de helft van de prijs hun auto kunnen laten wassen.”

Bakery

“De iPad Kassa is ook geschikt om in de bakery of in de wasstraat toe te toepassen”. Denk bijvoorbeeld aan een klant die vaak een broodje koopt. Die kun je een aanbieding sturen als er een nieuw broodje van de week is. En het bericht met die aanbieding ontvangt hij op het moment dat hij jouw voorterrein op loopt.” De app biedt namelijk ook de mogelijkheid om een individuele klant te herkennen als hij op het terrein komt. Hiervoor worden de nieuwste technieken gebruikt, zoals GeoFencing, iBeacons en Google.

Maar het SPIN-platform gaat verder. Ook het social media-netwerk van de klant wordt gebruikt. “Je kunt de klant vragen om zijn of haar Facebook-profiel te koppelen aan de app, al dan niet tegen een beloning.” Aanbiedingen of andere marketingacties kunnen dan bepaald worden op basis van profielinformatie van de klant

Promotie

Het sociale netwerk van de klant biedt ook diverse mogelijkheden om je promotie op aan te passen. “Niets werkt zo goed als mond-tot-mondreclame. Een advies van een vriend of familielid vertrouw je meer dan een reclameadvertentie. Je kunt een klant vragen om een beoordeling te schrijven op internet, of die te sturen naar zijn vrienden. En dat kun je dan weer belonen met een kortingsactie.”

Het is volgens Cauli wel van belang om klanten niet te verplichten zich aan te melden. ”Ze moeten dat op vrijwillige basis doen, zowel het downloaden van de app als het koppelen aan Facebook.” Als je dat als pomphouder verplicht of op een stiekeme manier doet, krijg je dat volgens hem keihard terug.

Barcode

Als een klant een aanbieding toegestuurd wordt, ontvangt hij tevens een barcode. Deze barcode wordt gescand op de iPad kassa. Zo krijgt de ondernemer door de softwaretoepassing meer informatie over wat een klant koopt, hoe vaak hij langs is geweest en wat het gemiddeld besteedbaar bedrag is van de klant.

Ook voor inkoopverenigingen, groothandelaren of oliemaatschappijen biedt de app veel voordelen. Je kunt in realtime per aanbieding zien bij welke vestiging een bepaalde actie goed loopt. Ook kun je op basis van de Facebook-profielinformatie van de klant zien wat bijvoorbeeld de leeftijd en het geslacht is van de klant en op welk station hij komt. Bovendien heb je inzicht in zijn of haar ‘likes’.

Kosten

Voor een ondernemer is het SPIN loyalty systeem is al te gebruiken vanaf vijftig euro per maand. De pomphouder moet wel zelf de benodigde hardware aanschaffen.

Tom van Gurp

 

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.