Ruime opzet en smaller assortiment in grootste Lukoil

Ruime gangpaden, een smaller assortiment en een focus op eten en drinken. Dat zijn belangrijke shopkenmerken van de Lukoil-vestiging in Kerkrade die vrijdag officieel de deuren opende. Ook heeft het bedrijf gekozen voor een Panos-bakery en een corner van koffieproducent Lavazza. De vestiging aan de Wiebachstraat is de grootste Lukoil van de Benelux met onder meer tien lanes, inclusief twee voor trucks. Op hetzelfde terrein is ook een bandencenter en carwash aanwezig. Beide diensten beheert Lukoil niet zelf, maar worden geëxploiteerd door respectievelijk de lokale bedrijven Rouwette en Beursgens.  

De locatie in Kerkrade is het 46e station van Lukoil en is de eerste vestiging die de maatschappij in eigen beheer heeft laten bouwen. De andere vestigingen in Nederland zijn omgekleurde locaties van het door Lukoil overgenomen SmeetsGeelen-netwerk. De nieuwe vestiging is de vervanger van een Lukoil-locatie aan de Drievogelstraat, driehonderd meter verderop. Die locatie moest de deuren sluiten van de gemeente.

Ondernemer

De ondernemer die daar opereerde, Fernand Blom, is ook ondernemer in de nieuwe locatie. De vestiging wordt bestierd volgens het codo-principe: company owned, dealer operated.

Het Russische concern heeft in haar nieuwe shop (winkeloppervlakte 150 vierkante meter) gekozen voor een smaller assortiment van plusminus duizend artikelen en een ruime opzet van de gangpaden. Daarmee wil het bedrijf focussen op eten en drinken en het de shoppende klant zo aangenaam mogelijk maken. Afgezien van de stellingen in de schil van de winkel zijn slechts twee lage stellingen aanwezig. Hierdoor worden de gangpaden een stuk ruimer dan in de meeste tankshops het geval is.

Aankoop

“Dat is een hele bewuste keuze geweest”, legt Lukoil-shops business manager Pierre Paree uit. “Als een klant aan het bepalen is welk product hij meeneemt, wil hij niet gestoord worden door iemand die langsloopt of tegen hem aanstoot. Dan staat hij namelijk niet op zijn gemak en gaat misschien niet tot de aankoop over. Dat willen we voorkomen.”

“We hebben de shop zo ingericht dat de klanten drie onderdelen altijd zien”, vertelt Paree. “Bij binnenkomst kijkt de klant meteen tegen het drankenschap aan. Door het schuin plaatsen van de stellingen staat de bakery ook in het zicht. En de tabak staat opgesteld achter de kassa. Dus die zien klanten ook altijd.”

Eten en drinken

Het bedrijf wil zich specialiseren in eten en drinken, “met de snelle hap en de snelle drank voor onderweg.” Daardoor is behoorlijk wat assortiment gesneuveld. Onder meer de grocery-artikelen, zoals soep en zeep, zijn niet aanwezig. Ook de dvd’s en tijdschriften zijn verdwenen. “Tijdschriften en dvd’s zijn best tijdsintensief en leveren margetechnisch weinig op.” Ook de autobenodigdheden zijn in aantal strekkende meters teruggegaan. Dat is nu nog ongeveer drie meter. Lukoil overweegt om dat nog verder terug te brengen.

De autobenodigdheden in zijn geheel uit het assortiment halen, is geen optie. “Met het bandencenter hiernaast trek je toch veel mensen die bezig zijn met hun auto. Daar willen we op in spelen. Bovendien hebben we een carwash. Dat trekt ook klanten aan die hun auto willen verzorgen.” De carwash bestaat uit vijf kleine selfwashboxen en een grote van twintig meter. Daarin kunnen bezoekers bijvoorbeeld hun boot, caravan of bus wassen.

Interieur

Ook aan het interieur van de shop is gesleuteld. Gekozen is voor onder meer een lichte vloer en oranje signing. Ook zijn bruine tinten in het interieur verwerkt. Voorts is gekozen voor de plaatsing van een statafel bij de Lavazza-koffiecorner. “Daar kunnen tien tot vijftien mensen rustig staan om hun koffie op te drinken.” Wifi is nog niet beschikbaar voor de klant. “Maar dat overwegen we momenteel wel”, aldus Paree.

De bakery is bewust aan de andere kant van de shop gesitueerd. “Als er een rij staat bij de bakery willen we niet dat de wachtenden de koffiedrinkers hinderen. Die moeten rustig van hun aankoop kunnen genieten.” Bij de bakery zelf staan geen tafels. Dit om de ruime opzet van de winkel te behouden. De bakkerij in Kerkrade is de eerste Panos-module in een Nederlandse Lukoil-vestiging.

Prijsvechter

De inrichting van de shop is conform een nieuwe wereldwijde standaard van de maatschappij. Elementen hiervan zijn in de toekomst ook te zien in andere Nederlandse en buitenlandse shops. “Wat goed blijkt te werken, nemen we over in andere shops.”

Lukoil wil zich in de Nederlandse petrolmarkt profileren als prijsvechter, maar met behoud van kwaliteit, onder meer op het gebied van brandstoffen. Bij de onlangs geopende vestiging is benzine, diesel, lpg en AdBlue verkrijgbaar. Ook heeft het Russiche bedrijf gekozen voor een kwalitatief hoogwaardig beveiligingssysteem van BigBrother, een specialist op het gebied van tankstationbeveiliging.

Goedkoopste

Het bedrijf wil lokaal de goedkoopste zijn op het gebied van brandstoffen. Daarom bekijken vestigingsmanagers tweemaal per dag de prijzen van de concurrenten in de omgeving. “Prijzen worden aan de hand van de vergelijking zonodig aangepast”, zegt Ivo Hoskens, adjunct directeur van Lukoil Benelux.

Het bedrijf geeft naar aanleiding van de opening zestien cent korting op de Lukoil-adviesprijs tot en met 27 november. Daarna start een nieuwe actie, waarbij tankende klanten een cent extra korting krijgen bij elk doelpunt dat de lokale professionele voetbalclub Roda JC scoort in een thuiswedstrijd. De korting geldt tot 48 uur na het einde van de betreffende wedstrijd. De actie loop tot het einde van het huidige voetbalseizoen, in mei 2014.

Uitbreiden

In april 2012 maakte Lukoil zijn entree op de Nederlandse tankstationmarkt. Het nam brandstofhandelaar SmeetsGeelen over en kleurde alle locaties om naar Lukoil. De maatschappij heeft uitsluitend vestigingen in het zuidoosten van Nederland en wil graag uitbreiden. Al geeft het aan momenteel geen concrete plannen te hebben.

“Maar we willen hier absoluut verder groeien. We hebben geen harde targets van zoveel vestigingen binnen zoveel jaar. We kopen de locaties die voor ons voldoende potentieel hebben. Maar we willen dat weloverwogen doen.” Hoskens geeft aan dat daarbij zowel bemande als onbemande uitbreiding een optie is.

Tom van Gurp

Lees ook: Lukoil opent eerste onbemande tankstation onder eigen vlag

Lees ook: Exclusief interview met Bulat Subaev, topman Lukoil

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Ruime opzet en smaller assortiment in grootste Lukoil”

Natasha Mardacheva|15.11.13|14:27

Super MOOI!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.