Prijsvechter Tango zet eerste stappen langs snelweg

Prijsvechter Tango opent op 20 september zijn eerste tankstation langs een snelweg. Tango-moederbedrijf Q8 bouwt aan de A27 bij Eemnes een Q8-tankstation om naar een onbemande Tango. Wel komt op hetzelfde terrein een shop van de formule Scheiwijk Voor Fijnproevers. Of de oliemaatschappij in de toekomst nog meer Tango’s langs snelwegen opent, wil de organisatie niet vertellen. Maar de verwachting is dat ze dat wel gaan doen.

Het moederbedrijf wil eerst de vestiging in Eemnes testen en daarvan de resultaten evalueren. “Daarna willen we pas bekijken of we meer tankstations langs rijkswegen willen exploiteren”, licht Q8-woordvoerder Katia van Bouwel toe. Momenteel heeft het bedrijf 101 Q8-tankstations, waarvan tien langs snelwegen (inclusief de om te bouwen vestiging). Ook heeft Q8 152 Tango’s op het onderliggende wegennet.

Groeien

De Tango in Eemnes, ten noordoosten van Hilversum, krijgt vier pompeilanden en twee ‘trucklanes’. “We hebben met Tango de ambitie om te blijven groeien”, legt Van Bouwel de stap naar de snelweg uit. “Q8 is al volop vertegenwoordigd op het onderliggende wegennet, maar nog niet langs de snelweg. We merken dat de consument in Nederland gevoeliger wordt voor prijzen. Mensen rijden met regelmaat van de rijksweg af om goedkoper te tanken. Onze klanten willen ook langs snelwegen een scherpe prijs. Daarom denken we dat het Tango-concept voor de Nederlandse markt van toegevoegde waarde kan zijn.”

Over de te hanteren brandstofprijzen laat het bedrijf weinig los. De Tango-formule onderscheidt zich door relatief lage tarieven en dat wil het bedrijf ook aan de snelweg doen. In welke mate de prijzen van de te openen vestiging verschillen van Tango’s elders in het land, blijft onduidelijk. “Maar we komen sowieso met een aantrekkelijke prijs voor onze klanten”, aldus de woordvoerder.

Lucratief

Dat in de toekomst op grote schaal onbemande tankstations langs snelwegen komen, verwacht NOVE-directeur Erik de Vries niet. Daarvoor is het tankstationnet langs de rijkswegen al te dicht en zijn de shops te lucratief. Automobilisten houden volgens De Vries toch een behoefte om een bakje koffie te drinken of een rolletje pepermunt te kopen.

“Maar het is wel een soort laatste bastion dat nu ingenomen wordt door andere partijen, zoals Tango. Het bedrijf denkt waarschijnlijk: als wij het niet doen, doet een ander het wel. Je ziet immers dat er ook snellaadpalen voor elektrische auto’s worden geplaatst aan de snelweg. Daarnaast zie je dat de marges onder druk staan. De lease-autorijder is kritischer geworden. Je had een tijd waarin het voor hen niet uitmaakte waar ze tankten. De baas betaalde toch. Maar die bazen zijn meer op de prijs gaan letten. Die wil niet meer dat zijn medewerkers langs de snelweg tanken, omdat het daar duurder is. Daar springt Tango nu op in.”

Faillissementen

De Vries verwacht niet dat door de komst van Tango faillissementen ontstaan. Doordat de marges in de shop aanzienlijk zijn, blijven de omringende bedrijven wel levensvatbaar, denkt hij. “Maar het zal de brandstofprijs wel drukken. Je krijgt toch klanten die denken: ik rijd nog wel twintig kilometer door, want daar zit een Tango.”

Naast het tankstation komt een shop van de formule Scheiwijk Voor Fijnproevers. Momenteel heeft de formule van eigenaar Ingrid de Wagenaar één shop, bij een Esso-tankstation langs de A27 bij Hoogblokland. Daar komt in september dus een tweede shop bij, met een oppervlakte van 190 vierkante meter. “Dat we ook gaan samenwerken met Tango, daar doet Esso helemaal niet moeilijk over”, licht De Wagenaar toe. “Scheiwijk Voor Fijnproevers is een zelfstandig bedrijf met een shopformule bij tankstations. We zijn blij met Tango en we zijn blij met Esso.”

Goedkoop

Dat de Tango-klanten uitsluitend naar Eemnes komen om te tanken, verwacht de ondernemer niet. “We denken dat klanten ook een broodje willen en dat hoeft niet altijd een goedkoop broodje te zijn. Dat mensen goedkoop willen tanken, wil niet zeggen dat ze weinig geld over hebben voor een broodje. Of niet op zoek zijn naar goede sanitaire voorzieningen. Tango is goed in het leveren van brandstof en wij zijn goed in het runnen van een shop.”

Scheiwijk Voor Fijnproevers heeft vooral een focus op food en verkoopt onder andere streekproducten. Maar in het non food assortiment worden ook autobenodigdheden opgenomen. De brandstof van Tango afrekenen in de shop is niet mogelijk en moet met een pinpas aan de pomp worden afgerekend. Tango en de shopformule vormen in feite twee verschillende bedrijven op dezelfde locatie.

Ombouw

De opening van de Tango langs de snelweg is een volgende stap in de opmars van de onbemande tankstations. Q8 wil in Nederland vol inzetten op de aanwezigheid van Tango. In maart werden de plannen hiervoor bekend.

Tom van Gurp

Lees ook: Q8 gaat vol voor Tango, ook aan de snelweg

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Prijsvechter Tango zet eerste stappen langs snelweg | TankPro.nl

Prijsvechter Tango zet eerste stappen langs snelweg

Prijsvechter Tango opent op 20 september zijn eerste tankstation langs een snelweg. Tango-moederbedrijf Q8 bouwt aan de A27 bij Eemnes een Q8-tankstation om naar een onbemande Tango. Wel komt op hetzelfde terrein een shop van de formule Scheiwijk Voor Fijnproevers. Of de oliemaatschappij in de toekomst nog meer Tango’s langs snelwegen opent, wil de organisatie niet vertellen. Maar de verwachting is dat ze dat wel gaan doen.

Het moederbedrijf wil eerst de vestiging in Eemnes testen en daarvan de resultaten evalueren. “Daarna willen we pas bekijken of we meer tankstations langs rijkswegen willen exploiteren”, licht Q8-woordvoerder Katia van Bouwel toe. Momenteel heeft het bedrijf 101 Q8-tankstations, waarvan tien langs snelwegen (inclusief de om te bouwen vestiging). Ook heeft Q8 152 Tango’s op het onderliggende wegennet.

Groeien

De Tango in Eemnes, ten noordoosten van Hilversum, krijgt vier pompeilanden en twee ‘trucklanes’. “We hebben met Tango de ambitie om te blijven groeien”, legt Van Bouwel de stap naar de snelweg uit. “Q8 is al volop vertegenwoordigd op het onderliggende wegennet, maar nog niet langs de snelweg. We merken dat de consument in Nederland gevoeliger wordt voor prijzen. Mensen rijden met regelmaat van de rijksweg af om goedkoper te tanken. Onze klanten willen ook langs snelwegen een scherpe prijs. Daarom denken we dat het Tango-concept voor de Nederlandse markt van toegevoegde waarde kan zijn.”

Over de te hanteren brandstofprijzen laat het bedrijf weinig los. De Tango-formule onderscheidt zich door relatief lage tarieven en dat wil het bedrijf ook aan de snelweg doen. In welke mate de prijzen van de te openen vestiging verschillen van Tango’s elders in het land, blijft onduidelijk. “Maar we komen sowieso met een aantrekkelijke prijs voor onze klanten”, aldus de woordvoerder.

Lucratief

Dat in de toekomst op grote schaal onbemande tankstations langs snelwegen komen, verwacht NOVE-directeur Erik de Vries niet. Daarvoor is het tankstationnet langs de rijkswegen al te dicht en zijn de shops te lucratief. Automobilisten houden volgens De Vries toch een behoefte om een bakje koffie te drinken of een rolletje pepermunt te kopen.

“Maar het is wel een soort laatste bastion dat nu ingenomen wordt door andere partijen, zoals Tango. Het bedrijf denkt waarschijnlijk: als wij het niet doen, doet een ander het wel. Je ziet immers dat er ook snellaadpalen voor elektrische auto’s worden geplaatst aan de snelweg. Daarnaast zie je dat de marges onder druk staan. De lease-autorijder is kritischer geworden. Je had een tijd waarin het voor hen niet uitmaakte waar ze tankten. De baas betaalde toch. Maar die bazen zijn meer op de prijs gaan letten. Die wil niet meer dat zijn medewerkers langs de snelweg tanken, omdat het daar duurder is. Daar springt Tango nu op in.”

Faillissementen

De Vries verwacht niet dat door de komst van Tango faillissementen ontstaan. Doordat de marges in de shop aanzienlijk zijn, blijven de omringende bedrijven wel levensvatbaar, denkt hij. “Maar het zal de brandstofprijs wel drukken. Je krijgt toch klanten die denken: ik rijd nog wel twintig kilometer door, want daar zit een Tango.”

Naast het tankstation komt een shop van de formule Scheiwijk Voor Fijnproevers. Momenteel heeft de formule van eigenaar Ingrid de Wagenaar één shop, bij een Esso-tankstation langs de A27 bij Hoogblokland. Daar komt in september dus een tweede shop bij, met een oppervlakte van 190 vierkante meter. “Dat we ook gaan samenwerken met Tango, daar doet Esso helemaal niet moeilijk over”, licht De Wagenaar toe. “Scheiwijk Voor Fijnproevers is een zelfstandig bedrijf met een shopformule bij tankstations. We zijn blij met Tango en we zijn blij met Esso.”

Goedkoop

Dat de Tango-klanten uitsluitend naar Eemnes komen om te tanken, verwacht de ondernemer niet. “We denken dat klanten ook een broodje willen en dat hoeft niet altijd een goedkoop broodje te zijn. Dat mensen goedkoop willen tanken, wil niet zeggen dat ze weinig geld over hebben voor een broodje. Of niet op zoek zijn naar goede sanitaire voorzieningen. Tango is goed in het leveren van brandstof en wij zijn goed in het runnen van een shop.”

Scheiwijk Voor Fijnproevers heeft vooral een focus op food en verkoopt onder andere streekproducten. Maar in het non food assortiment worden ook autobenodigdheden opgenomen. De brandstof van Tango afrekenen in de shop is niet mogelijk en moet met een pinpas aan de pomp worden afgerekend. Tango en de shopformule vormen in feite twee verschillende bedrijven op dezelfde locatie.

Ombouw

De opening van de Tango langs de snelweg is een volgende stap in de opmars van de onbemande tankstations. Q8 wil in Nederland vol inzetten op de aanwezigheid van Tango. In maart werden de plannen hiervoor bekend.

Tom van Gurp

Lees ook: Q8 gaat vol voor Tango, ook aan de snelweg

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.