Geert Kuipers, directeur, AVIA

Nieuwe AVIA-directeur wil leden nog meer rendement bieden

Zijn taak is om van AVIA een slagvaardige coöperatie te maken en meer rendement te bieden aan de leden. De nieuwe managing-director Geert Kuipers gaat daarbij vooral sturen op cijfers en niet op onderbuikgevoel. “We zijn bezig om KPI’s te ontwikkelen. Dat zijn thermometers die we op diverse plekken in de organisatie steken, waarbij we data omvormen tot informatie waar onze leden iets mee kunnen”, vertelt hij. “Daarmee weten zij precies wat er goed gaat en wat nog kan verbeteren.”

De management-stijl van Kuipers is om op basis van deze informatie een heldere doelstelling neer te zetten en daar naar toe te werken. “Cijfers alleen geven geen informatie, daar verzuip je in. Maar met de juiste tools kun je goed analyseren, vaststellen waar je staat en bepalen waar je naar toe wilt. Dan kun je daar het beleid op vaststellen”, zegt hij.

Uitstraling

AVIA is een no-nonsense bedrijf, vindt Kuipers. “Vandaar ook de spreuk ‘AVIA is anders’. Dat vind je terug in de dingen die we doen en uitstralen, zeker naar de klant toe. Want wat je zegt en doet zal in harmonie moeten te zijn. Dan ben je geloofwaardig.”

De organisatie van de coöperatie AVIA is er een van korte lijnen en weinig overhead. Kuipers: “We stimuleren het zelfstandig ondernemerschap van onze leden, we bieden vrijheid en waar nodig ondersteuning. We zijn klantvriendelijk en laagdrempelig.”

AVIA

Wereldwijd beschikt AVIA over 90 ondernemingen die 3.000 tankstations exploiteren in 14 landen. De AVIA-coöperatie in Nederland heeft op dit moment vijf leden en 281 locaties. Het merk is vooral lokaal erg sterk. “We ondervinden groei. Steeds meer ondernemers voelen zich thuis en sluiten zich bij ons aan. Die groei willen we de komende jaren zeker voortzetten”, kondigt Kuipers aan.

Hoewel sommigen in de tankstationbranche geloven dat de sector de komende jaren zal inkrimpen, is Kuipers daar nog niet zo zeker van. “AVIA is lokaal erg sterk en de ondernemers maken rendement. Wel is en blijft het belangrijk om competitief te blijven en de juiste klantbeleving te bieden, ook buiten het tanken om. Tanken is een typische routine-activiteit en benzine een ‘commodity’. Daarmee is het lastig je te onderscheiden, dus zul je je als AVIA moeten onderscheiden op andere fronten.”

Shop en fuel

De combinatie shop en fuel is altijd al een goede combinatie geweest om omzet te genereren voor tankstation-ondernemers. Kuipers wil dan ook het concept nog verder verbeteren. De AVIA-shopformule is modern en duurzaam, maar straalt ook warmte uit door een aantrekkelijk kleurgebruik. “We bieden een thuisgevoel voor de klant”, vertelt Kuipers.

Kuipers is op dit moment druk bezig een aantal zaken in de AVIA-formule verder te ontwikkelen. Dan gaat het bijvoorbeeld om de formule AVIA Express, smeermiddelen, koffieconcepten, carwash, spaarsystemen, ondersteuning in was- en tankkaarten, opleidingen en marketing & advies.

Inkoop

Maar ook in de organisatie wil Kuipers nog slagen maken om de leden en de AVIA-dealers verder te ondersteunen. “We gaan de centrale inkoop intensiever oppakken. Dan gaat het niet alleen om brandstof of shop, maar ook om andere zaken zoals kosten voor onderhoud, keuringen, energie, de accountant, noem maar op.”

Het gaat daarbij niet alleen om de prijs, maar ook om de toegevoegde waarde die de AVIA-organisatie met dergelijke diensten kan leveren. “Het maken van extra rendement is het doel, dat is niet altijd direct gekoppeld aan de laagste prijs”, weet Kuipers. “Hoewel erg belangrijk, is prijs maar één component van de 10 marketing-p’s. Werkelijke toegevoegde waarde is van belang voor onze dienstverlening naar de AVIA-leden, AVIA-dealers en de klant.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.