Bovag, Tankstations, Regio-avond, Clemens van Hulten, voorzitter

‘Maak van je pompshop een eigen convenience-store’

Het gaat niet goed met de tankstationbranche. Omzetten staan zwaar onder druk. Tankstation-ondernemers dienen steeds creatiever te worden om nog wat te kunnen verdienen. “Jarenlang waren we gewend om te doen wat we doen. Maar nu is het tijd om van onze shops een eigen convenience-store te maken”, vertelt Clemens van Hulten, voorzitter BOVAG Tankstations, tijdens de Regio-avond in De Meern.

Tijdens deze regioavond in AC De Meern werden de laatste ontwikkelingen op het gebied van shop, liters, grensstreek, cao en tabak besproken.

Prijsstrategie

“We hebben jarenlang onze business verpand aan oliemaatschappijen en onze shops laten inrichten door producenten”, zegt Van Hulten. “We zijn passief geweest als het gaat om prijsstrategieën en het advies van de leverancier gevolgd.”

Nu is het volgens hem tijd dat tankstation-ondernemers het heft in eigen hand nemen. Van Hulten: “Bij Starbucks betalen mensen 3,45 euro voor een kop koffie en daar is het heel druk. Brandstof is een traffic-builder. Profiteer daarvan. Er zijn genoeg ideeën waar je als ondernemer mee aan de slag kunt. Zoals bijvoorbeeld een internet-afhaalservice in je tankstation op te nemen. Daarmee krijg je mensen in je shop”

Tankstation-ondernemer

Vrijwel alle aanwezige tankstation-ondernemers hadden vorig jaar te maken met een dalende afzet. En Bovag vreest dat dit jaar nog veel erger wordt, wegens de accijnsverhogingen. “Een pakje sigaretten is 1 euro goedkoper in België en Duitsland dan hier”, vertelt Jan Bessembinders, manager BOVAG Tankstations. “Benzine en diesel schelen 17 cent en 21 cent per liter.”

“Ondernemers die ik spreek hebben dit jaar 15% lagere omzetten. Onlangs ben ik op werkbezoek geweest in Zeeuws-Vlaanderen. Daar spraken de ondernemers over omzetdalingen van maar liefst 30%. Iedereen gaat over de grens tanken en boodschappen doen.”

Accijns

BOVAG is dan ook volop bezig met de lobby richting overheid deze steeds groter wordende accijnsverschillen een halt toe te roepen. Tabak maakt gemiddeld zo’n 75% uit van de omzet in de pompshop. “We zetten in op accijnsharmonisatie binnen Europa. Maar er mag in ieder geval voorlopig geen accijnsindexatie toegepast worden. Want dan wordt het verschil alleen maar groter.”

Het wel moeilijk balanceren als het gaat om tabakslobby, heeft Bovag gemerkt. “Tabak is een heel gevoelig dossier in Den Haag”, weet Bessembinders. “Iedere politieke partij wil punten scoren als het gaat om anti-rookbeleid. En het lijkt als snel of je de tabakslobby vertegenwoordigt. Dan is het moeilijk om Kamerleden te overtuigen van je standpunten.”

Oliemaatschappijen

Ook houdt Bovag scherp de netwerkbewegingen van de oliemaatschappijen in de gaten, belooft de branchevereniging. Er worden de laatste tijd veel groepen tankstations verkocht en gekocht. “Als je bijvoorbeeld als Q8 het aanbod krijgt om Tango te worden, ga niet zonder meer akkoord”, waarschuwt Bessembinders. “Neem eerst contact met ons op voor advies.”

De huidige cao voor tankstations loopt dit jaar af. De eerste overleggen over de arbeidsvoorwaarden zijn al gevoerd. Bessembinders: “We willen de cao houden zoals hij is. Want daar zijn we trots op.”

Tankenzonderbetalen.nl

De brancheorganisatie ging ook nog even in op de dingen die het afgelopen jaar bereikt zijn voor de leden. Dan gaat het bijvoorbeeld om de normale btw-regeling tabak, behoud website tankenzonderbetalen.nl, vastzetacties kentekens, geen herstel onder certificaat van vloeistofdichte vloer, verwijzingsborden alternatieve brandstoffen en het nieuwe Bovag-ledenportaal. Verder is de branchevereniging in gesprek met het bureau dat het onderzoek uitvoert voor het ministerie van Economische Zaken over prijstransparantie en verplichte prijspublicatie.

“De brandstofprijzen zijn overal in allerlei apps en op allerlei websites al terug te vinden. Dan is het een onnodige lastenverzwaring als wij dat dan dagelijks ook nog eens ergens in moeten vullen”, vindt Bessembinders.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Maak van je pompshop een eigen convenience-store’ | TankPro.nl
Bovag, Tankstations, Regio-avond, Clemens van Hulten, voorzitter

‘Maak van je pompshop een eigen convenience-store’

Het gaat niet goed met de tankstationbranche. Omzetten staan zwaar onder druk. Tankstation-ondernemers dienen steeds creatiever te worden om nog wat te kunnen verdienen. “Jarenlang waren we gewend om te doen wat we doen. Maar nu is het tijd om van onze shops een eigen convenience-store te maken”, vertelt Clemens van Hulten, voorzitter BOVAG Tankstations, tijdens de Regio-avond in De Meern.

Tijdens deze regioavond in AC De Meern werden de laatste ontwikkelingen op het gebied van shop, liters, grensstreek, cao en tabak besproken.

Prijsstrategie

“We hebben jarenlang onze business verpand aan oliemaatschappijen en onze shops laten inrichten door producenten”, zegt Van Hulten. “We zijn passief geweest als het gaat om prijsstrategieën en het advies van de leverancier gevolgd.”

Nu is het volgens hem tijd dat tankstation-ondernemers het heft in eigen hand nemen. Van Hulten: “Bij Starbucks betalen mensen 3,45 euro voor een kop koffie en daar is het heel druk. Brandstof is een traffic-builder. Profiteer daarvan. Er zijn genoeg ideeën waar je als ondernemer mee aan de slag kunt. Zoals bijvoorbeeld een internet-afhaalservice in je tankstation op te nemen. Daarmee krijg je mensen in je shop”

Tankstation-ondernemer

Vrijwel alle aanwezige tankstation-ondernemers hadden vorig jaar te maken met een dalende afzet. En Bovag vreest dat dit jaar nog veel erger wordt, wegens de accijnsverhogingen. “Een pakje sigaretten is 1 euro goedkoper in België en Duitsland dan hier”, vertelt Jan Bessembinders, manager BOVAG Tankstations. “Benzine en diesel schelen 17 cent en 21 cent per liter.”

“Ondernemers die ik spreek hebben dit jaar 15% lagere omzetten. Onlangs ben ik op werkbezoek geweest in Zeeuws-Vlaanderen. Daar spraken de ondernemers over omzetdalingen van maar liefst 30%. Iedereen gaat over de grens tanken en boodschappen doen.”

Accijns

BOVAG is dan ook volop bezig met de lobby richting overheid deze steeds groter wordende accijnsverschillen een halt toe te roepen. Tabak maakt gemiddeld zo’n 75% uit van de omzet in de pompshop. “We zetten in op accijnsharmonisatie binnen Europa. Maar er mag in ieder geval voorlopig geen accijnsindexatie toegepast worden. Want dan wordt het verschil alleen maar groter.”

Het wel moeilijk balanceren als het gaat om tabakslobby, heeft Bovag gemerkt. “Tabak is een heel gevoelig dossier in Den Haag”, weet Bessembinders. “Iedere politieke partij wil punten scoren als het gaat om anti-rookbeleid. En het lijkt als snel of je de tabakslobby vertegenwoordigt. Dan is het moeilijk om Kamerleden te overtuigen van je standpunten.”

Oliemaatschappijen

Ook houdt Bovag scherp de netwerkbewegingen van de oliemaatschappijen in de gaten, belooft de branchevereniging. Er worden de laatste tijd veel groepen tankstations verkocht en gekocht. “Als je bijvoorbeeld als Q8 het aanbod krijgt om Tango te worden, ga niet zonder meer akkoord”, waarschuwt Bessembinders. “Neem eerst contact met ons op voor advies.”

De huidige cao voor tankstations loopt dit jaar af. De eerste overleggen over de arbeidsvoorwaarden zijn al gevoerd. Bessembinders: “We willen de cao houden zoals hij is. Want daar zijn we trots op.”

Tankenzonderbetalen.nl

De brancheorganisatie ging ook nog even in op de dingen die het afgelopen jaar bereikt zijn voor de leden. Dan gaat het bijvoorbeeld om de normale btw-regeling tabak, behoud website tankenzonderbetalen.nl, vastzetacties kentekens, geen herstel onder certificaat van vloeistofdichte vloer, verwijzingsborden alternatieve brandstoffen en het nieuwe Bovag-ledenportaal. Verder is de branchevereniging in gesprek met het bureau dat het onderzoek uitvoert voor het ministerie van Economische Zaken over prijstransparantie en verplichte prijspublicatie.

“De brandstofprijzen zijn overal in allerlei apps en op allerlei websites al terug te vinden. Dan is het een onnodige lastenverzwaring als wij dat dan dagelijks ook nog eens ergens in moeten vullen”, vindt Bessembinders.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.