accijns, tankstation grens

Btw-verhoging is belasting op belasting voor pomphouders

Hoe gaan pomphouders om met de btw-verhoging van 19 naar 21% op 1 oktober? Volgens BETA en BOVAG kan de pomphouder de verhoging niet anders dan doorberekenen aan de klant of zelf wegsteken. Bovendien zullen de pomphouders in  de grensstreek weer extra worden gepakt, omdat de btw-verhoging nog bovenop de accijnsverhoging op brandstof en tabak komt. Een belasting op een belasting die het veel pomphouders extra moeilijk zal gaan maken.

Petra van Stijn, voorzitter BETA:

“Ik denk niet dat er veel keus is, je zal het moeten doorberekenen aan de klant. Want de marges op brandstof en tabak laten het niet toe om dit zelf, deels, te dragen. Nog even buiten het feit dat de tabaksprijs wettelijk is bepaald. Je moet je aan de prijs op de zegel houden. Voor het autowassen verwacht ik dat de btw-verhoging niet doorberekend zal worden in de verkoopprijs en dat dit dus ten koste zal gaan van de marge van de  ondernemer.

Deze maatregel is in de grensstreek natuurlijk extra gevaarlijk, met grenseffecten voor brandstoffen en tabak.  Want de btw komt ook nog over de accijnsbedragen,  dus een belasting op een belasting.”

Tabak

“De accijns op tabak gaat met 370 miljoen omhoog, waardoor een cumulatief effect ontstaat en een pakje 40 cent duurder gaat worden. Bij shag loopt het helemaal op, de verschillen worden veel te groot en dat leidt tot tank en tabakstoerisme.

Een alternatief zou een kleine verhoging instellen van accijns op bier. Dat is dan maar een paar cent per biertje en daarvoor gaan de mensen niet de grens over, bij tabak en brandstof ligt het allemaal veel gevoeliger.”

Lawine

“Zo kan het tabakstoerisme verminderen.  BETA steekt heel veel tijd in de tabakslobby, vandaag is er weer contact geweest met de politiek want het Belastingplan 2013 wordt de komende weken vastgesteld.

Ik begrijp ook wel dat er snel wat aan de staatsschuld gedaan moet worden, maar deze lawine van belasting op belasting is teveel van het goede. En we betwijfelen zeer of de grenseffecten niet groter zijn dan de extra accijns, en btw, die men wil ophalen. In Engeland is de btw zelfs verlaagd om de economie te stimuleren!”

 

Clemens van Hulten , voorzitter BOVAG Tankstations:

“Met een nieuw tarief van 21% laten we een twaalftal EEG landen achter ons die een lager tarief hebben, waaronder onze buur Duitsland, die haar 19% tarief handhaaft. Dit noem ik geen belastingharmonisatie, maar eerder een gewone belastingmaatregel die onze concurrentiepositie verslechtert.

Onze branche leeft van de verkoop van tabak en van brandstoffen, allebei zwaar belast met accijns met btw gecumuleerd. Zij wordt hierdoor voor de zoveelste maal getroffen. Over tabaksaccijns mogen de meningen verschillen, maar ik begrijp niet, waarom de overheid verouderde stokpaardjes blijft berijden met het opjagen van de kosten van onze mobiliteit.”

Ophoesten

“De banken hebben de crisis veroorzaakt, maar daar doen we in de fiscaliteit bijna niets mee. De banken luiden de noodklok al wanneer ze 600 miljoen per jaar moeten betalen. Dit terwijl onze bedrijfstak al 12 miljard extra belastingaccijns moet ophoesten, exclusief de 2,5 miljard tabaksaccijns.

De grensgebieden van Nederland worden in een onmogelijke positie gebracht door deze maatregel. De grenszone om voordelig in het buitenland te kopen wordt weer een tiental kilometers het binnenland ingeschoven.”

Onderzoek naar belastingvlucht

“In Brabant en Zeeland is het volstrekt normaal om een dagje België te doen voor bier, sigaretten en benzine-inkopen. Grote delen van de oostelijke provincies shopt in Duitsland, en laat ik maar niks over Limburg zeggen. Ik zou graag willen, dat de overheid daar eens een onderzoek naar laat doen. Hoeveel deze belastingvlucht ons land kost.

Onze leden in die perifere gebieden, en dat lijkt zo’n beetje bijna heel Nederland op de Randstad na, betwijfelen ten zeerste dat de btw-verhoging de beloofde 4 miljard gaat opleveren. Er hoeft maar 10% meer naar het buitenland te gaan met tabak en brandstof, en de Staat mag al 1,5 miljard aftikken.

Ik pleit op de lange termijn voor een gelijke fiscale behandeling van de verschillende bedrijfstakken en landen. Gelijke monnikken, gelijke kappen. Dus laat energiebelasting gelden voor alle energiebronnen naar rato van het “groengehalte”. Momenteel betaalt de rijdende Nederlander driemaal zoveel aan benzineaccijns, dan aan energiebelasting op gas en stroomverbruik. Dat moet anders.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.