Tango: het brutaalste jongetje van de klas

Ze noemen het zelf een ‘stijl van communiceren’. Anderen zouden het simpelweg brutaal noemen. Eén ding is zeker: als Tango een reclamecampagne inzet wordt deze ook goed gevolgd door de automobilist. Wat de concurrentie daar ook van mag denken.

11 April 2010. In het kader van het tienjarig bestaan besluit Tango op al haar 121 tankstations een korting te geven van meer dan 40 cent. Het leidt tot enorme verkeersopstoppingen, met een opgetelde file van 350 kilometer en een nieuw woord voor Van Dale; tankfile.

Stunten

Kirsten Lok, eindverantwoordelijke van Tango Nederland denkt er met plezier aan terug. “Dat was wel indrukwekkend, ja. Zo druk hadden we het zelf ook niet verwacht. Binnenkort zijn we 12,5 jaar oud. Eens kijken of we weer zo’n stunt kunnen uithalen.”

Dat stunten zit Tango een beetje in het bloed. Het was het eerste onbemande tankstationnetwerk in ons land. Begonnen toen er nog met scheve ogen tegen onbemand werd aangekeken. Nu zijn er van de 4200 tankstations in Nederland 1200 onbemand en heeft Tango 146 locaties.

Het succes leidde ertoe dat Q8 zich over Tango ontfermde, maar de brutaliteit van Tango is er niet minder om geworden. Getuige ook slogans als ‘Tanken bij Tango, plassen bij Shell’ of het aanstaande filmpje waarin nogal resoluut het voordeel van premium brandstoffen bij de grote 5 wordt neergesabeld.

Mega-budget

“Kijk, wij hebben geen mega-budget voor grote reclamecampagnes. Dus als we wat doen moet het ook meteen tot de verbeelding spreken. Als we daarbij de concurrentie een keertje tegen de schenen trappen. Ach, de meesten kunnen het ook wel hebben”, zegt Lok.

Tango zit inmiddels vast in het zadel met 146 locaties en  moet alleen concurrent TinQ (285 sites) nog voor zich laten. “Wij willen ook niet per se de grootste worden. Het gaat ons om goede locaties waar de kwaliteit voorop staat. Voorlopig groeien met 1 tankstation per maand. Dat is voor ons een goed ritme. ”

Lukoil

Van Walsum verwacht dat het aantal onbemande tankstations in de toekomst nog zal toenemen. “Ik denk dat het uiteindelijk zal neerkomen op fifty-fifty als het gaat om de verhouding bemande en onbemande stations en daarna is de rek er wel uit.”

Over de nieuwe speler Lukoil die zich binnenkort op de Nederlandse markt zal storten, maakt de prijsvechter zich geen zorgen.het onbemande tankstation met shop-concept is hier ook niet nieuw. Bij sommige locaties doen wij dit ook en het werkt uitstekend.”

Skimmen

Wat Tango wel zorgen baart is het skimmen dat vooral bij de onbemande tankstations gebeurt. “We zitten daar bovenop want zodra er bekend is dat er bij ons of bij een concurrent wordt geskimd, heeft dat een negatief effect op de hele branche. Gelukkig hebben we het skimmen bij Tango voor een groot deel weten terug te dringen door goede camerabewaking”, zegt Lok.

Tango pleit bovendien voor het deactiveren van de magneetstrip van de bankpas. “Als dat gebeurt heeft skimmen in het geheel geen zin meer en zijn we van het probleem af.”

Actie

Vooralsnog wil Tango gestaag blijven groeien en vooral nette en kwalitatief hoogstaande sites bouwen. En zo nu en dan de boel op stelten zetten met een waanzinnige actie. “Want dat verwachten onze klanten ook. We willen natuurlijk wel het brutaalste jongetje van de klas blijven”, aldus van Walsum.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Tango: het brutaalste jongetje van de klas”

Marcel de Jong|01.06.12|07:41

Zielig, als je alleen maar reclame kunt maken d.m.v. het afkraken van collega’s. Brutaalste jongetjes….zieligste jongentje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tango: het brutaalste jongetje van de klas | TankPro.nl

Tango: het brutaalste jongetje van de klas

Ze noemen het zelf een ‘stijl van communiceren’. Anderen zouden het simpelweg brutaal noemen. Eén ding is zeker: als Tango een reclamecampagne inzet wordt deze ook goed gevolgd door de automobilist. Wat de concurrentie daar ook van mag denken.

11 April 2010. In het kader van het tienjarig bestaan besluit Tango op al haar 121 tankstations een korting te geven van meer dan 40 cent. Het leidt tot enorme verkeersopstoppingen, met een opgetelde file van 350 kilometer en een nieuw woord voor Van Dale; tankfile.

Stunten

Kirsten Lok, eindverantwoordelijke van Tango Nederland denkt er met plezier aan terug. “Dat was wel indrukwekkend, ja. Zo druk hadden we het zelf ook niet verwacht. Binnenkort zijn we 12,5 jaar oud. Eens kijken of we weer zo’n stunt kunnen uithalen.”

Dat stunten zit Tango een beetje in het bloed. Het was het eerste onbemande tankstationnetwerk in ons land. Begonnen toen er nog met scheve ogen tegen onbemand werd aangekeken. Nu zijn er van de 4200 tankstations in Nederland 1200 onbemand en heeft Tango 146 locaties.

Het succes leidde ertoe dat Q8 zich over Tango ontfermde, maar de brutaliteit van Tango is er niet minder om geworden. Getuige ook slogans als ‘Tanken bij Tango, plassen bij Shell’ of het aanstaande filmpje waarin nogal resoluut het voordeel van premium brandstoffen bij de grote 5 wordt neergesabeld.

Mega-budget

“Kijk, wij hebben geen mega-budget voor grote reclamecampagnes. Dus als we wat doen moet het ook meteen tot de verbeelding spreken. Als we daarbij de concurrentie een keertje tegen de schenen trappen. Ach, de meesten kunnen het ook wel hebben”, zegt Lok.

Tango zit inmiddels vast in het zadel met 146 locaties en  moet alleen concurrent TinQ (285 sites) nog voor zich laten. “Wij willen ook niet per se de grootste worden. Het gaat ons om goede locaties waar de kwaliteit voorop staat. Voorlopig groeien met 1 tankstation per maand. Dat is voor ons een goed ritme. ”

Lukoil

Van Walsum verwacht dat het aantal onbemande tankstations in de toekomst nog zal toenemen. “Ik denk dat het uiteindelijk zal neerkomen op fifty-fifty als het gaat om de verhouding bemande en onbemande stations en daarna is de rek er wel uit.”

Over de nieuwe speler Lukoil die zich binnenkort op de Nederlandse markt zal storten, maakt de prijsvechter zich geen zorgen.het onbemande tankstation met shop-concept is hier ook niet nieuw. Bij sommige locaties doen wij dit ook en het werkt uitstekend.”

Skimmen

Wat Tango wel zorgen baart is het skimmen dat vooral bij de onbemande tankstations gebeurt. “We zitten daar bovenop want zodra er bekend is dat er bij ons of bij een concurrent wordt geskimd, heeft dat een negatief effect op de hele branche. Gelukkig hebben we het skimmen bij Tango voor een groot deel weten terug te dringen door goede camerabewaking”, zegt Lok.

Tango pleit bovendien voor het deactiveren van de magneetstrip van de bankpas. “Als dat gebeurt heeft skimmen in het geheel geen zin meer en zijn we van het probleem af.”

Actie

Vooralsnog wil Tango gestaag blijven groeien en vooral nette en kwalitatief hoogstaande sites bouwen. En zo nu en dan de boel op stelten zetten met een waanzinnige actie. “Want dat verwachten onze klanten ook. We willen natuurlijk wel het brutaalste jongetje van de klas blijven”, aldus van Walsum.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Tango: het brutaalste jongetje van de klas”

Marcel de Jong|01.06.12|07:41

Zielig, als je alleen maar reclame kunt maken d.m.v. het afkraken van collega’s. Brutaalste jongetjes….zieligste jongentje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.