Topman LUKOIL ziet flinke groeikansen op Nederlandse markt

De Russische oliegigant LUKOIL ziet flinke groeikansen op de Nederlandse tankstationmarkt. Het oliebedrijf zegt bij monde van topman Bulat Subaev (35) dat het interesse heeft in soortgelijke ketens als die van de Verolma Groep, waarvan de overname donderdag bekend werd gemaakt.

Ook sluit Subaev niet uit dat tankstations aan de snelweg in het concept passen. Dat zou onder meer betekenen dat LUKOIL een serieuze kandidaat wordt bij veilingen en overnames van snelwegtankstations.

Eigen hand

LUKOIL timmert flink aan de weg als het om overnames van tankstations gaat. Het oliebedrijf heeft inmiddels meer dan 7000 tankstations in 25 landen. De strategie van de Russen is om alles in eigen hand te houden. Van het ontwikkelen van olievelden via de raffinage tot aan het vulpistoool van de eigen LUKOIL-sites.

Nu heeft LUKOIL de Nederlandse markt gepenetreerd met de aankoop van 59 tankstations waarvan er 46 in Limburg staan. Volgens Subaev hoort het bij de strategie om vanuit België net over de grens de eerste stappen in Nederland te zetten.

Begrijpen

“We gaan uiterst omzichtig te werk. Het is de eerste keer dat we de Nederlandse tankstationmarkt betreden. We zien in Nederland zeker mogelijkheden maar zullen ook voorzichtigheid betrachten. We moeten de markt en de klant eerst leren begrijpen.”

Als het over groei gaat heeft Subaev het liever over kansen dan over aantallen. “Ik heb geen exacte aantallen in mijn hoofd. We zullen voor de mogelijkheden gaan als ze zich voordoen. Een vergelijkbare tankstationketen als de Verolma Groep heeft direct onze interesse.”

Snelwegen

“Maar ook aan de snelwegen sluit ik een LUKOIL-site niet uit.” De tankstations zullen worden bevoorraad door Zeeland Refinery in Vlissingen, waarin het bedrijf in 2009 een aandeel van 45 % heeft genomen

Het onderscheidend vermogen van het LUKOIL tankstation ten op zichte van de concurrentie is volgens Subaev het beste te omschrijven als competitief. “In alle opzichten: op prijs, kwaliteit en klantvriendelijkheid willen we de beste zijn.” Het oliebedrijf zegt de laagste prijs te garanderen op een LUKOIL-site en zal dat controleren door elke dag bij naaste concurrenten een prijscheck te doen.

Goedkeuring

Daarnaast zal ook het LUKOIL shopconcept worden toegepast op alle 46 tankstations in Nederland wat gepaard zal gaan met een volledige omkleuring naar de rood-witte huisstijl van het merk. De verwachting is dat LUKOIL na goedkeuring van zowel de Nederlandse als de Belgische mededingingsautoriteit vanaf 1 juni hiermee aan de slag kan gaan.

Fred Kramer

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.