benzineprijs

Hoge benzineprijs knaagt ook aan pomphouder

Na de automobilist begint nu ook de pomphouder veel last te krijgen van de alsmaar stijgende benzineprijzen. Met een moordende concurrentie; toenemende kosten voor betalingsverkeer en hogere kosten voor de inkoop van brandstof, begint het bij veel pomphouder te knagen. De adviesprijs voor een liter Euro95 bedraagt op het moment 1,873 euro.

Het is een wijdverbreid misverstand: een pomphouder zou bij een stijgende benzineprijs ook meer gaan verdienen. Het tegendeel is het geval. Doordat de pomphouder een vaste korting in centen krijgt van de oliemaatschappij en niet in procenten.

Winstmarge

De gemiddelde winstmarge bedraagt 8 cent maar die wordt veelal opgesouppeerd door de kortingen die pomphouders zelf geven op de benzineprijs. Dat is geen kwestie van willen maar van moeten in een land met de hoogste tankstationdichtheid van Europa en dus een moordende concurrentie.

‘Meer korting zit er niet in”, zegt Ewout Klok van de BETA. “De rek is er uit. Ik ken pomphouders die hun brandstoffen al met een paar cent verlies moeten aanbieden om maar die concurrentie aan te blijven gaan. Maar als ook nog de inkomsten van de tankshop gaan tegenvallen omdat de automobilist minder vaak komt, dan wordt het erg moeilijk. Tel daarbij op dat wij als pomphouders ook de verhoging krijgen doorberekend als we brandstof moeten inkopen en je kunt je voorstellen hoe benauwd sommigen het krijgen.”

Accijnsheffing

Klok pleit voor een systeem van acccijnsheffing dat overeenkomt met dat van de Belgen. Daarbij daalt de accijins als brandstoffen duurder worden en stijgt weer zodra de brandstoffen weer goedkoper worden. “Misschien dat Den Haag eindelijk eens dat Kwartje van Kok kan afschaffen. Dat was destijds een tijdelijke maatregel en heeft nu wel lang genoeg geduurd. Het zou de economie ten goede komen.”

De kans dat dat gebeurt is vrij gering. De Nederlandse staat haalt jaarlijks vier miljard euro op aan accijns en heffingen op en over brandstof.

Auteur: Steven Don

7 reacties op “Hoge benzineprijs knaagt ook aan pomphouder”

Boze20er|04.04.12|18:20

Doe dan wat!! Maak julliezelf nou eens hard!! De consument kan niet meer ook daar is de rek eruit!! Ik rij veel voor mijn werk en als ik nu vergelijk met vorig jaar zie ik dat er bijna NIEMAND meer langs de snelweg tankt (enkel leasers en vrachtverkeer) Samen staan we sterk en kunnen we deze tirannie misschien stoppen!! (wij betalen de hoogste prijs voor brandstoffen in europa en de hoogste wegenbelasting cq houdersschapbelasting voor onze auto,s)

STA OP EN VECHT DOE HET NU!!

Ikkeikke|05.04.12|08:36

De PvdA is verantwoordelijk voor het kwartje! Die willen wij allemaal terug!!

RailRunner|05.04.12|11:21

Als iedereen nu eens minder de auto zou nemen dan word de brandstof vanzelf wel goedkoop
Het gaat tenslotte om vraag en aanbod, is de vraag hoog dan is de prijs ook hoog en andersom is dit ook
het geval.
Of gewoon gaan wonen in de plaats waar je ook werkt, dan kan je vaker met de fiets

Rob|05.04.12|11:41

Helaas is de enige die wat kan doen aan die hoge prijzen ook de enige die flink geld verdiend aan die hoge prijzen, de staat!
Railrunner werkt blijkbaar bij de NS of hij begrijpt het helemaal niet met zijn opmerkingen. Net alsof het kleine Nederland invloed heeft op de olieprijzen door minder af te nemen.
Beta en Bovag handen ineen, en we gaan staken met de afdracht van accijnzen. Den Haag weer wakker en de pomphouders de sympathie van de klanten.

Ikkeikke|10.04.12|13:15

Inmiddels is voor iedereen een reiskostenvergoeding wenselijk. De reiskostenvergoeding zou alvast vooruit moeten lopen op de verwachtte benzineprijs. Uitgaande van EUR 2,25 per liter en een voertuig dat 1 op 10 rijd in de binnenstad. De huidige vergoeding is 0,19 per kilometer met een brandstof prijs van circa EUR 1,60. Het verschil is zodoende EUR 0,65. Ofwel een nieuwe kilometervergoeding van EUR 0.255. Op het moment dat een spiraal ontstaat móet de staat wel aanpassingen gaan aanbrengen.

Alex|12.04.12|12:33

Het enorm frustrerende is dat NIEMAND er iets aan kan doen, dit is een goed voorbeeld van de macht van de olie-industrie, Shell (Koninklijke, Nederlands bedrijf) heeft afgelopen jaar nog nooit zoveel winst gemaakt
Iedereen is afhankelijk, en betaald toch wel, dus het is bedrijfstechnisch onzin om minder winst te maken als er potentie is

Op het nieuws zegt men dat de olieprijs zo hoog is vanwege de onrust in het midden-oosten, maar Shell heeft in die onrustgebieden helemaal geen bronnen…..

ronald|14.04.12|22:32

allemaal blablabla,zoveel forums met sta op en stop met tanken en toch vrolijk in de file en doen we gewoon wat DH van ons verlangt betalen betalen totdat we er bij neer vallen.Kijk wil je DH op de knieen krijgen moet elke burger van NL massaal de auto laten staan,een wk lang en allemaal m/h openbaar vervoer dat wil DH,Want als wij stoppen met rijden hebben ze een groot probleem met hun centen daar in DH.En ook ik roep maar wie zal de eerste zijn en massaal op de rem trapt en de auto laat staan?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.