Door BBBI leert pomphouder gedrag klant kennen

Via de kentekenplaat van de tankende automobilist herkennen of dit een trouwe of nieuwe klant betreft. Hoe vaak hij bij het tankstation is geweest en wanneer hij voor de laatste keer zijn auto door de wasstraat heeft gehaald? Het is allemaal mogelijk met het nieuwe product BigBrother Business Intelligence (BBBI) dat begin volgend jaar op de markt zal worden gebracht.

Als specialist in beveiliging op 2500 tankstations in de Benelux is BigBrother geen onbekende met nummerplaatherkenning. Door middel van systemen  als PumpWatch kunnen kentekenplaten worden uitgelezen en opgeslagen in een database. Hierdoor worden doorrijders herkend en bij een volgende tankbeurt weet de pomphouder dat hij een potentiële benzinedief op zijn voorterrein heeft.

Commercieel directeur Aart van Rooijen: “We vonden eigenlijk dat we te weinig met die kentekenplaatherkenning deden. Waarom zouden we niet iets ontwikkelen waarmee de pomphouder nog beter zijn voordeel kan doen en ook nog een extra service aan de klant kan betekenen?”

Trouwe klant

Zo werd BigBrother Business Intelligence ontwikkeld, dat de kentekengegevens van het voorterrein koppelt aan de transactie-informatie in de shop. Zo kan de klant worden herkend als zijnde een trouwe klant of een nieuwe; de pomphouder weet welke brandstof hij tankt en of zijn auto al dan niet de laatste tijd nog eens door de wasstraat is gegaan. Hierop kan de baliemedewerker inspelen door de klant met speciale acties te benaderen.

Werktuig

Van Rooijen: “Let wel, het gaat ons hier niet om de klant als individu te leren kennen met bijvoorbeeld naam en toenaam. BigBrother Business Intelligence is voor de pomphouder puur een werktuig om de bewegingen op zijn tankstation en in zijn shop beter te leren kennen en daarop te anticiperen.”

Gemiddelde

Zo worden de gegevens verzameld in een database die weer is gekoppeld aan algemene cijfers in de tankstationmarkt. Op deze manier kan de pomphouder zien of zijn tankstation beter of minder goed presteert dan het gemiddelde.

Ook kunnen cijfers worden vergeleken met collega-ondernemers. “De pomphouder kan nu zien of zijn actie goed is aangeslagen bij trouwe klanten of juist nieuwe klanten heeft aangetrokken. Hij weet waar zijn omzet vandaan komt en kan daar zijn strategie op bepalen.”

Samenspraak

Van Rooijen verwacht veel van het nieuwe product. “We hebben dit ontwikkeld in  samenspraak met pomphouders. Zo houden we altijd een vinger aan de pols met de markt en proberen hierbij oplossingen aan te dragen. We zijn de enige speler op de markt met dit nieuwe product.”

Positief

Wat BigBrother Business Intelligence gaat kosten is nog niet geheel duidelijk. De potentiële afnemer zal op maandbasis een fee moeten betalen. “Het ligt er natuurlijk ook aan of de pomphouder al met een BigBrothersysteem (PumpWatch) werkt. Net zoals al onze andere producten kan het systeem worden geïntegreerd in PumpWatch. Dat heeft een positief effect op de prijs.”

Van Rooijen wil vanaf 1 januari 2012 de gebruiksapplicatie van BigBrother Business Intelligence op de markt brengen.Tankstations kunnen nu wel al de applicatie activeren die de gegevens verzamelt zodat de eerst analyse kan worden gemaakt begin 2012.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Door BBBI leert pomphouder gedrag klant kennen | TankPro.nl

Door BBBI leert pomphouder gedrag klant kennen

Via de kentekenplaat van de tankende automobilist herkennen of dit een trouwe of nieuwe klant betreft. Hoe vaak hij bij het tankstation is geweest en wanneer hij voor de laatste keer zijn auto door de wasstraat heeft gehaald? Het is allemaal mogelijk met het nieuwe product BigBrother Business Intelligence (BBBI) dat begin volgend jaar op de markt zal worden gebracht.

Als specialist in beveiliging op 2500 tankstations in de Benelux is BigBrother geen onbekende met nummerplaatherkenning. Door middel van systemen  als PumpWatch kunnen kentekenplaten worden uitgelezen en opgeslagen in een database. Hierdoor worden doorrijders herkend en bij een volgende tankbeurt weet de pomphouder dat hij een potentiële benzinedief op zijn voorterrein heeft.

Commercieel directeur Aart van Rooijen: “We vonden eigenlijk dat we te weinig met die kentekenplaatherkenning deden. Waarom zouden we niet iets ontwikkelen waarmee de pomphouder nog beter zijn voordeel kan doen en ook nog een extra service aan de klant kan betekenen?”

Trouwe klant

Zo werd BigBrother Business Intelligence ontwikkeld, dat de kentekengegevens van het voorterrein koppelt aan de transactie-informatie in de shop. Zo kan de klant worden herkend als zijnde een trouwe klant of een nieuwe; de pomphouder weet welke brandstof hij tankt en of zijn auto al dan niet de laatste tijd nog eens door de wasstraat is gegaan. Hierop kan de baliemedewerker inspelen door de klant met speciale acties te benaderen.

Werktuig

Van Rooijen: “Let wel, het gaat ons hier niet om de klant als individu te leren kennen met bijvoorbeeld naam en toenaam. BigBrother Business Intelligence is voor de pomphouder puur een werktuig om de bewegingen op zijn tankstation en in zijn shop beter te leren kennen en daarop te anticiperen.”

Gemiddelde

Zo worden de gegevens verzameld in een database die weer is gekoppeld aan algemene cijfers in de tankstationmarkt. Op deze manier kan de pomphouder zien of zijn tankstation beter of minder goed presteert dan het gemiddelde.

Ook kunnen cijfers worden vergeleken met collega-ondernemers. “De pomphouder kan nu zien of zijn actie goed is aangeslagen bij trouwe klanten of juist nieuwe klanten heeft aangetrokken. Hij weet waar zijn omzet vandaan komt en kan daar zijn strategie op bepalen.”

Samenspraak

Van Rooijen verwacht veel van het nieuwe product. “We hebben dit ontwikkeld in  samenspraak met pomphouders. Zo houden we altijd een vinger aan de pols met de markt en proberen hierbij oplossingen aan te dragen. We zijn de enige speler op de markt met dit nieuwe product.”

Positief

Wat BigBrother Business Intelligence gaat kosten is nog niet geheel duidelijk. De potentiële afnemer zal op maandbasis een fee moeten betalen. “Het ligt er natuurlijk ook aan of de pomphouder al met een BigBrothersysteem (PumpWatch) werkt. Net zoals al onze andere producten kan het systeem worden geïntegreerd in PumpWatch. Dat heeft een positief effect op de prijs.”

Van Rooijen wil vanaf 1 januari 2012 de gebruiksapplicatie van BigBrother Business Intelligence op de markt brengen.Tankstations kunnen nu wel al de applicatie activeren die de gegevens verzamelt zodat de eerst analyse kan worden gemaakt begin 2012.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.