Pim van Gelder, Q8, Haarlem, Foursquare

Social Media en tankstations: investeren in de goede naam

Klanten die via Foursquare inchecken bij het Q8-tankstation Martin Schilder in Haarlem krijgen 6 cent korting per liter en 25% korting op alle wasprogramma’s in de carwash. Veel directe klanten levert het nu nog niet op. “Maar we geloven in het gebruik van nieuwe media”, zegt manager Pim van Gelder. “Het is in ieder geval goed voor onze naamsbekendheid.”

Op dit moment maken zo’n 5 vaste klanten gebruik van de Foursquare-actie. In totaal hebben 44 verschillende mensen ingechecked, volgens Foursquare. Om het te promoten zijn er stickers op de pompen aangebracht die de klanten informeren over de korting.

Tanken

Van Gelder: “Dat aantal is natuurlijk nog niet veel. Maar de dienst is nog in opkomst in Nederland, het aantal Foursquare-klanten zal zeker groeien. Bovendien krijgen hun ‘vriendjes’ elke keer een melding als deze klant bij ons komt tanken. Dat versterkt onze naam.”

Foursquare-gebruikers die ingechecked hebben, laten dat zien aan de kassa. De servicemedewerker heeft een speciale knop om de loyaliteitskorting te activeren. De korting geldt alleen bij gewone consumenten, dus niet met tankpassen.

Wasstraat

De actie levert het tankstation al wel direct extra bezoeken op bij de wasstraat. “De klanten komen door deze korting vaker hun auto wassen”, heeft Van Gelder gemerkt. “Het gemiddelde landelijke cijfer is zo’n 7 keer per jaar.  De Foursquare-gebruikers komen vrijwel iedere maand terug.

Dat klanten vaker terugkomen, betaalt zich op andere terreinen uit voor het tankstation. “De kortingen verdienen we zo ook terug met cross-selling”, vertelt Van Gelder. “Als klanten hier vaker zijn, kopen ze bijvoorbeeld ook regelmatig een kopje koffie.”

Tankstation

Naast Foursquare is het tankstation zeer actief op Twitter. Het bedrijf zoekt onder meer bij Twitter-accounts van lokale media naar lokale Twitteraars. Vervolgens gaat @Q8Haarlem ze volgen, in de hoop dat ze het tankstation terug volgen.

“Als het warm is, dan Twitteren we bijvoorbeeld: ‘Vanaf vandaag het hele assortiment van Ben &Jerry’s verkrijgbaar bij jouw Q8Haarlem… Mmmmmm lekker zeg!’. Daarmee sporen we mensen aan om een ijsje te komen halen bij ons. Ook zien mensen regelmatig ons logo, wat weer goed is voor de naamsbekendheid”, legt Van Gelder uit. “Het is leuk en kost weinig moeite.”

Brandstof

Q8 Haarlem is niet alleen vooruitstrevend met Social Media, maar ook op het gebied van brandstoffen. Naast de verkoop van benzine, levert het tankstation ook groengas en bezit het twee elektrische laadpalen.

“Ook dat levert niet nu nog niet direct veel geld op. Zo hebben slechts 3 mensen in Haarlem een elektrische auto. Maar we vinden dat belangrijk voor de uitstraling van ons bedrijf”, zegt Van Gelder. “Omdat wij inhaken op al deze ontwikkelingen wordt er op een positieve manier over je bedrijf gesproken. En dat is ook een hoop waard.”

Bart Pals

Q8 Haarlem, tankstation, benzinepomp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.