Quiosk vendingmachine

‘We worden een reële concurrent van de huidige shops’

De vendingmachines van Chris Marbus zijn inmiddels op 95 locaties door het hele land te vinden. De eigenaar van het bedrijf Quiosk denkt dat het aantal de komende jaren alleen maar stijgt. “Overal waar we een Quiosk neerzetten, loopt dat eigenlijk. Er is gewoon behoefte aan verkooppunten zoals wij die aanbieden.”

In de tankstationmarkt wordt het Utrechtse bedrijf een steeds grotere speler. De opvallende blauwachtige en roze kleuren grijpen direct de aandacht. Daarnaast hebben de machines een scherm waarop merken kunnen adverteren. “Mensen staan toch twee minuten te tanken. Dan kijk je naar iets bewegends, iets opvallends”, vertelt Marbus.

In oktober 2015 werd de eerste gekleurde vendingmachine geplaatst in het Gelderse Tiel. Nummer 96 volgde eind januari bij Van Staveren in Emmeloord. “De honderd wordt dit jaar zeker gehaald. Dat is geen enkel probleem”, zegt Marbus met overtuiging. Ook werd het aantal magazijnen de afgelopen jaren uitgebreid van één naar drie. Naast magazijnen in Emmeloord en Utrecht heeft Quiosk een distributiecentrum in Eersel, vlakbij Eindhoven.

“We werken enerzijds met de bedrijven van de producten die in onze Quiosk zitten, en anderzijds met partners als Lukoil, TinQ en Tamoil. Daar hebben we hele goede relaties mee opgebouwd en we kijken hoe we verder kunnen uitbreiden”, verklaart de eigenaar van Quiosk het succes. Dat de verkoop goed gaat, staat vast. Maar wat de exacte verkoopaantallen zijn, laat hij liever in het midden. “Er is voldoende klandizie.”

Corona

De coronacrisis gooide geen roet in het eten voor Quiosk, integendeel. “In denk zelfs dat wij er garen bij gespind hebben. Een hele hoop andere zaken waren dicht. Als je wat wilde drinken, was de Quiosk de enige plek waar je nog wat kon krijgen.” Toch liep het bedrijf in 2020 tegen een luxeprobleem aan: uitbreiding was bijna onmogelijk door de pandemie. De verkoop ging zo goed, dat extra machines aangeleverd moesten worden.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De vendingmachine van Quiosk bij een Tinq-tankstation.

Omdat een van de belangrijkste partners van de door Quiosk ontwikkelde machines in Noord-Italië zit, lukte dat niet. “Die fabriek heeft gewoon zeven maanden stilgelegen.” Dit jaar wil Marbus dat goedmaken. “Ik hou een slag om de arm, maar het is wel de bedoeling om ons aantal machines dit jaar te verdubbelen.”

De bijna honderd machines in het hele land worden soms tot twee keer per dag bijgevuld door het ‘vulteam’. “Onze vullers zijn actief betrokken bij het dagelijks proces. Die zien op afstand precies wat er op is en waar ze heen moeten. Die bevoorraden de locaties naar behoefte. Soms is dat twee keer per dag, soms één keer per week. Je ziet dat ze bij de locaties die al wat langer draaien in de ochtend en in de avond langsgaan. Tankstations hebben er geen omkijken naar”, benadrukt Marbus. 

Producten

In de machines verkoopt Quiosk uitsluitend producten van A-merken. “We hebben maar een beperkt aantal spiralen te vergeven. Als je een taartdiagram maakt met producten die in de petrolshop qua aandeel het meest worden verkocht, kan je die bijna één op één over onze machine heen leggen. Wat in de shop verkocht wordt, is in de machine niet anders.”

Het gaat dan vooral om de frisdranken, water, chocolade en chips. Tijdens de coronacrisis bleef het aanbod grotendeels hetzelfde, maar in juni ging Quiosk ook mondkapjes aanbieden. “Dat hebben we twee à drie maanden gedaan. Zeker in de eerste weken, toen het net werd geadviseerd. We zijn gewoon rondjes gaan rijden langs een aantal van de beste locaties. Iedere keer waren ze op. Er stonden zelfs oudere mensen die normaal nooit bij ons zouden kopen, maar dat nu wel deden.”

Hoewel veel consumenten naar een tankstation gaan voor een pakje rookwaar, worden sigaretten nooit aangeboden in de vendingmachines van Quiosk. Niet bij de wasstraten en ook niet bij de tankstations. “Wij merken dat er heel weinig vandalisme is, omdat er geen waarde in de machines zit. We weten gewoon dat sigaretten enerzijds diefstalgevoelig zijn, en anderzijds moet er volgens de wet een persoonlijke verificatie zijn. Een agecoin bijvoorbeeld.”

Franchise

Marbus meent dat ook het aantal tankende klanten toeneemt door de aantrekkingskracht van de apparaten. “Hoewel ik geen cijfers kan overhandigen, merken pomphouders dat er meer getankt wordt, omdat er zo’n gigantisch uithangbord staat. Mensen zien het toch als één-tweetje: tanken en snacken.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Quiosk maakte in 2020 een grote groei door.

Voor eigenaren van tankstations biedt Quiosk een franchise-optie aan. “Als ondernemers graag meeliften op de herkenbaarheid en het begrip Quiosk, kopen ze de machine voor een bepaald bedrag en vullen en onderhouden ze hem vervolgens zelf. Wij regelen dan alles met de software, kennis, rapportages, acties en het backofficesysteem.” Negentig procent van de omzet gaat in dat geval naar de benzinepomp, de overige tien naar Quiosk.

Wie ervoor kiest om al het werk door Marbus en zijn collega’s te laten doen, draait de rollen precies om. In dat geval is tien procent van de bruto omzet voor de pomphouder. Hoewel Quiosk zich voornamelijk richt op onbemande locaties, kan het volgens Marbus mogelijk ook interessant zijn voor locaties met een shop. “Maar het zwaartepunt van onze verkoopaantallen ligt wel bij de gebruikelijke sluitingstijden van de shop. We adviseren dan wel de franchise-optie. De medewerkers kunnen dan de machine vullen. Daarmee kunnen ze hun tankende klanten 24/7 bedienen van een service zonder dat ze daar veel op inleveren.”

Groei

Marbus, die fan is van Excel, vertelt dat de groeicijfers continu stijgen. Hij verwacht in 2021 dan ook flink te gaan uitbreiden. “De oliemaatschappijen hebben gezien dat het werkt en willen dat de dienstverlening op peil is. Daar verwacht ik veel groei bij. Het is toch een extra activiteit. 2021 is echt het jaar waarin we de volwassenheidsfase ingaan. Het gaat nu op werken lijken”, zegt hij met een lach. 

Op de lange termijn verwacht Marbus dat Quiosk een nog belangrijkere positie in de markt inneemt. “Ik denk dat we dan een netwerk hebben dat dusdanig fijnmazig is, dat we een reële concurrent zijn van de huidige shops. Ik denk dat er nog een veel duidelijkere splitsing komt tussen bemand en onbemand. Onbemand gaat veel meer komen. Dat brengt nog meer kansen en mogelijkheden voor ons.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We worden een reële concurrent van de huidige shops’ | TankPro.nl
Quiosk vendingmachine

‘We worden een reële concurrent van de huidige shops’

De vendingmachines van Chris Marbus zijn inmiddels op 95 locaties door het hele land te vinden. De eigenaar van het bedrijf Quiosk denkt dat het aantal de komende jaren alleen maar stijgt. “Overal waar we een Quiosk neerzetten, loopt dat eigenlijk. Er is gewoon behoefte aan verkooppunten zoals wij die aanbieden.”

In de tankstationmarkt wordt het Utrechtse bedrijf een steeds grotere speler. De opvallende blauwachtige en roze kleuren grijpen direct de aandacht. Daarnaast hebben de machines een scherm waarop merken kunnen adverteren. “Mensen staan toch twee minuten te tanken. Dan kijk je naar iets bewegends, iets opvallends”, vertelt Marbus.

In oktober 2015 werd de eerste gekleurde vendingmachine geplaatst in het Gelderse Tiel. Nummer 96 volgde eind januari bij Van Staveren in Emmeloord. “De honderd wordt dit jaar zeker gehaald. Dat is geen enkel probleem”, zegt Marbus met overtuiging. Ook werd het aantal magazijnen de afgelopen jaren uitgebreid van één naar drie. Naast magazijnen in Emmeloord en Utrecht heeft Quiosk een distributiecentrum in Eersel, vlakbij Eindhoven.

“We werken enerzijds met de bedrijven van de producten die in onze Quiosk zitten, en anderzijds met partners als Lukoil, TinQ en Tamoil. Daar hebben we hele goede relaties mee opgebouwd en we kijken hoe we verder kunnen uitbreiden”, verklaart de eigenaar van Quiosk het succes. Dat de verkoop goed gaat, staat vast. Maar wat de exacte verkoopaantallen zijn, laat hij liever in het midden. “Er is voldoende klandizie.”

Corona

De coronacrisis gooide geen roet in het eten voor Quiosk, integendeel. “In denk zelfs dat wij er garen bij gespind hebben. Een hele hoop andere zaken waren dicht. Als je wat wilde drinken, was de Quiosk de enige plek waar je nog wat kon krijgen.” Toch liep het bedrijf in 2020 tegen een luxeprobleem aan: uitbreiding was bijna onmogelijk door de pandemie. De verkoop ging zo goed, dat extra machines aangeleverd moesten worden.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De vendingmachine van Quiosk bij een Tinq-tankstation.

Omdat een van de belangrijkste partners van de door Quiosk ontwikkelde machines in Noord-Italië zit, lukte dat niet. “Die fabriek heeft gewoon zeven maanden stilgelegen.” Dit jaar wil Marbus dat goedmaken. “Ik hou een slag om de arm, maar het is wel de bedoeling om ons aantal machines dit jaar te verdubbelen.”

De bijna honderd machines in het hele land worden soms tot twee keer per dag bijgevuld door het ‘vulteam’. “Onze vullers zijn actief betrokken bij het dagelijks proces. Die zien op afstand precies wat er op is en waar ze heen moeten. Die bevoorraden de locaties naar behoefte. Soms is dat twee keer per dag, soms één keer per week. Je ziet dat ze bij de locaties die al wat langer draaien in de ochtend en in de avond langsgaan. Tankstations hebben er geen omkijken naar”, benadrukt Marbus. 

Producten

In de machines verkoopt Quiosk uitsluitend producten van A-merken. “We hebben maar een beperkt aantal spiralen te vergeven. Als je een taartdiagram maakt met producten die in de petrolshop qua aandeel het meest worden verkocht, kan je die bijna één op één over onze machine heen leggen. Wat in de shop verkocht wordt, is in de machine niet anders.”

Het gaat dan vooral om de frisdranken, water, chocolade en chips. Tijdens de coronacrisis bleef het aanbod grotendeels hetzelfde, maar in juni ging Quiosk ook mondkapjes aanbieden. “Dat hebben we twee à drie maanden gedaan. Zeker in de eerste weken, toen het net werd geadviseerd. We zijn gewoon rondjes gaan rijden langs een aantal van de beste locaties. Iedere keer waren ze op. Er stonden zelfs oudere mensen die normaal nooit bij ons zouden kopen, maar dat nu wel deden.”

Hoewel veel consumenten naar een tankstation gaan voor een pakje rookwaar, worden sigaretten nooit aangeboden in de vendingmachines van Quiosk. Niet bij de wasstraten en ook niet bij de tankstations. “Wij merken dat er heel weinig vandalisme is, omdat er geen waarde in de machines zit. We weten gewoon dat sigaretten enerzijds diefstalgevoelig zijn, en anderzijds moet er volgens de wet een persoonlijke verificatie zijn. Een agecoin bijvoorbeeld.”

Franchise

Marbus meent dat ook het aantal tankende klanten toeneemt door de aantrekkingskracht van de apparaten. “Hoewel ik geen cijfers kan overhandigen, merken pomphouders dat er meer getankt wordt, omdat er zo’n gigantisch uithangbord staat. Mensen zien het toch als één-tweetje: tanken en snacken.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Quiosk maakte in 2020 een grote groei door.

Voor eigenaren van tankstations biedt Quiosk een franchise-optie aan. “Als ondernemers graag meeliften op de herkenbaarheid en het begrip Quiosk, kopen ze de machine voor een bepaald bedrag en vullen en onderhouden ze hem vervolgens zelf. Wij regelen dan alles met de software, kennis, rapportages, acties en het backofficesysteem.” Negentig procent van de omzet gaat in dat geval naar de benzinepomp, de overige tien naar Quiosk.

Wie ervoor kiest om al het werk door Marbus en zijn collega’s te laten doen, draait de rollen precies om. In dat geval is tien procent van de bruto omzet voor de pomphouder. Hoewel Quiosk zich voornamelijk richt op onbemande locaties, kan het volgens Marbus mogelijk ook interessant zijn voor locaties met een shop. “Maar het zwaartepunt van onze verkoopaantallen ligt wel bij de gebruikelijke sluitingstijden van de shop. We adviseren dan wel de franchise-optie. De medewerkers kunnen dan de machine vullen. Daarmee kunnen ze hun tankende klanten 24/7 bedienen van een service zonder dat ze daar veel op inleveren.”

Groei

Marbus, die fan is van Excel, vertelt dat de groeicijfers continu stijgen. Hij verwacht in 2021 dan ook flink te gaan uitbreiden. “De oliemaatschappijen hebben gezien dat het werkt en willen dat de dienstverlening op peil is. Daar verwacht ik veel groei bij. Het is toch een extra activiteit. 2021 is echt het jaar waarin we de volwassenheidsfase ingaan. Het gaat nu op werken lijken”, zegt hij met een lach. 

Op de lange termijn verwacht Marbus dat Quiosk een nog belangrijkere positie in de markt inneemt. “Ik denk dat we dan een netwerk hebben dat dusdanig fijnmazig is, dat we een reële concurrent zijn van de huidige shops. Ik denk dat er nog een veel duidelijkere splitsing komt tussen bemand en onbemand. Onbemand gaat veel meer komen. Dat brengt nog meer kansen en mogelijkheden voor ons.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.