Vissers Energy Group test vegakroket bij tankstations

Ben jij een fijnproever? Dat is de vraag die Moments & More hun klanten nog tot en met 6 februari stelt tijdens de M&M Veggie weken. Wie een kroketje koopt kan een ouderwetse rundvleeskroket voorgeschoteld krijgen óf een vegetarische draadjesvleesch kroket. En die vegakroket is zo goed, zegt formulemanager Rick Teeuwen van Vissers Energy Group, dat ook fijnproevers niet weten of ze een rundvleeskroket of een vegetarische kroket eten.

Bij de nieuwe kroket van Moments & More zit een kaartje met hierop een QR-code. Even scannen en je weet wat je zojuist hebt gegeten: een rundvleeskroketje of een vegetarische. Bij Esso Zevenbergschenhoek neemt de redactie van TankPro de proef op de som. De korst is krokant, de binnenkant smeuïg. Het ruikt als vlees, het ziet eruit als vlees en zo smaakt het ook. Erg lekker. Even scannen om te bevestigen waar we eigenlijk al zeker van zijn. We blijken toch geen fijnproevers, het was de Mora vegetarische draadjesvleesch kroket van Van Geloven. Gespeld met ‘sch’ om het onderscheid met de rundvleeskroket te maken. Tijdens de M&M Veggie weken wordt het vegetarische worstenbroodje van Houben op een vergelijkbare manier getest.

Food is de toekomst

Formulemanager Rick Teeuwen vertelt dat zijn collega’s op het hoofdkantoor van Vissers Energy Group ook het verschil niet proefden. Moments & More is een van de drie formules van Vissers. “Nu testen we de kroket in de shop. Als de klanten het lekker vinden en goed beoordelen, dan kan het de nieuwe Moments & More kroket worden. We gaan dan ook niet communiceren dat het een vegetarische kroket is, want dat is helemaal niet belangrijk. Het gaat om kwaliteit.”

Andere formules van Vissers Energy zijn Delimore en de Smaaksmederij. Delimore is bij zestien eigen vestigingen te vinden en is beschikbaar voor stations die niet van Vissers Energy zijn. Deze shopformule gaat voornamelijk om verse belegde broodjes en snacks. De Smaaksmederij zit in Leunen, daar wordt tanken gecombineerd met food en allerlei verse en lokale producten.

Bij alle formules van Vissers Energy wordt ingezet op food. “Wij zien in food de toekomst”, zegt Teeuwen. “Met food geef je klanten een reden om regelmatig terug te komen. Ook zijn de marges interessant. De bestedingen worden steeds groter, dat is een landelijke trend in food. Maar dan moet je wel zorgen voor een toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen.”

Buiten de deur eten

De totale markt voor voedings- en genotmiddelen is in 2019 ruim 62,5 miljard euro waard. En deze markt groeit. Gemakswinkels en bezorgconcepten hebben het in 2019 uitstekend gedaan met een omzetgroei van meer dan 10 procent. Het grootste deel van de groei komt van de buitenshuisconsumptie, waaronder tankstations. Dat blijkt uit de Food Shopper Monitor 2019. Interessant feitje: formules in foodservice doen het veel beter dan losse restaurants.

De jongere generaties zijn nu al het meest actief in de buitenshuisconsumptie. Uit de monitor blijkt dat jongere generaties veel vaker buitenshuis eten dan oudere generaties en ook veel meer uitgeven. Dat geldt voor alle eetmomenten: ontbijt, lunch, lunch bedrijfsrestaurant en avondeten. Gouden kansen dus, volgens de FSIN, om nu die jonge doelgroep alvast aan je te binden. En ook interessant: vegetarische en veganistische assortimenten blijven groeien.

TankPro Magazine

TankPro interviewde Rick Teeuwen uitgebreid over het testen van de vegetarische kroket en de formules van Vissers Energy Group. Het gehele interview is te lezen in het TankPro Magazine dat eind februari verschijnt. Wil je deze editie graag ontvangen? Klik hier voor meer informatie of een abonnement.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.