Winnaar Tankstation Challenge speelt in op klant van de toekomst

Het nieuwe tankstation van Kuster Energy langs de N18 in Groenlo wist de tweede editie van de Tankstation Challenge in de wacht te slepen, voor Bie Olthof in Nijverdal en Shell-station De Jong Katwijk. De winnaar is klaar voor de toekomst, niet alleen in de shop maar zeker ook op het voorterrein, zo luidde het juryrapport. We nemen samen met commercieel directeur Jan Pieter de Wilde van het Gelderse familiebedrijf een kijkje op de locatie in de Achterhoek.

Welke brandstoffen bieden jullie aan?
“We zetten in op een brede mix aan brandstoffen. Dat heeft ook zeker een rol gespeeld in de aanbestedingsprocedure om deze locatie te mogen bouwen. Klanten kunnen naast benzine en diesel kiezen voor groengas, GTL, Blauwe Diesel (100% HVO) en AdBlue. Ook zijn er twee snelladers geplaatst waar elektrische auto’s met 50 kW kunnen laden. Een eiland is vrijgehouden voor toekomstige uitbreiding met waterstof. We willen niet alleen nu al inspringen op de veranderende vraag, maar ook voorbereid zijn op de verdere toekomst.”

Hoe willen jullie de opkomst van nieuwe brandstoffen stimuleren?
“Allereerst natuurlijk door zoveel mogelijk alternatieven aan te bieden aan de klant. Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met leasemaatschappij Friesland Lease. Zij kunnen klanten helpen bij het bepalen van de juiste brandstof. Wat past het best bij de wensen, eisen en het budget? Kortom, ze ondersteunen de klant bij het bepalen van de juiste mobiliteitsoplossing.”

Waarom is deze plek zo interessant?
“Het tankstation ligt op een strategisch goede locatie, vlakbij de N18. Deze nieuwe Twenteroute verbindt Groenlo met Enschede. Het is een weg waar veel verkeer langskomt. Bovendien ligt ons ‘energy point’ op het nieuwe bedrijventerrein De Laarberg. Ook dat biedt volop mogelijkheden voor de verkoop van brandstoffen, food en carwash. Ook de truckwash en truckparking zijn interessant voor bedrijven in de regio.”

Foto's: Robin Britstra
(Foto’s: Robin Britstra)

Hoe belangrijk is het design van het nieuwe tankstation?
“De architect heeft z’n uiterste best gedaan om geen standaard tankstation te ontwerpen. Door de toepassing van hout hebben we echt een bijzondere uitstraling weten te realiseren. De locatie gaat mooi op in de omgeving. Opvallend zijn verder de ‘lamellen’ aan de voorkant. Het oogt erg modern, onder meer door het onderscheidende materiaalgebruik.”

Hoe ziet de shop eruit?
“We hebben een uitgebreide menukaart en de broodjes en gerechten worden direct in de keuken van de shop bereid. We hebben ook heerlijke tosti’s, salades, smoothies en sappen, snacks en verse frites. En natuurlijk kwalitatief zeer goede koffie. Afgelopen tijd hebben we al veel klanten mogen verwelkomen – vooral tijdens de lunchtijd. Ook van nabijgelegen bedrijven is er volop interesse. En op zondag kunnen klanten verse Duitse broodjes bestellen. Die kunnen ze ophalen via onze ‘drive through’. Boven in de shop is een flink aantal werkplekken gerealiseerd en kunnen vergaderruimtes gehuurd worden. We hebben een handige tussenwand om de grootte te kunnen aanpassen. Voor vergaderingen, bijeenkomsten of recepties bijvoorbeeld. Ook kun je flexwerken op deze locatie. We hebben alle voorzieningen voor de gasten onder een dak. Dat maakt het zeer interessant.”

Welke kansen zien jullie voor carwash?
“Hier hebben we flink op ingezet. Ook voor het wassen van auto’s en trucks kunnen klanten aankloppen bij onze nieuwe locatie. Daarvoor zijn we een samenwerking met Christ aangegaan. Er is een kettingwasstraat voor personenauto’s gerealiseerd en in de hal links ernaast kunnen twee trucks tegelijk worden gewassen. Bovendien zijn er op het terrein vijf wasboxen gebouwd waar klanten zelf aan de slag kunnen. Ook aan een stofzuigplein is gedacht. Veel bedrijven uit de omgeving hebben ons inmiddels al gevonden. Vooral het wassen van trucks is populair.”

Hoeveel tankstations heeft Kuster Olie inmiddels in het netwerk?
“De teller van eigen stations staat inmiddels op dertig. Daarnaast accepteren we de tankpassen van heel veel andere aanbieders. Ook dat is belangrijk. Groei van aantal stations is voor ons geen must, we willen vooral strategisch interessante locaties toevoegen. Naast Nederland hebben we ook een aantal tankstations in Duitsland. Op dit moment zijn dat er zes. Ook daar liggen kansen. Door onze aanwezigheid dicht bij de grens, is deze stap wat makkelijker te zetten.”

Hoe is de verdeling tussen onbemande locaties en tankstations met een shop?
“De meeste tanklocaties die we exploiteren zijn onbemand, we hebben negen shops op dit moment. Het is vooral zaak om heel goed te kijken naar het soort locatie en de concurrentie. Een shop werkt anno 2019 zeker niet op elke plek. Er is veel concurrentie, ook uit andere sectoren. Supermarkten hebben vandaag de dag royale openingstijden en eet- en koffietentjes zijn er natuurlijk volop. Ook daar heb je mee te maken. Onder de streep moet het natuurlijk wel lucratief zijn.”

Ben je tevreden over het eindresultaat?
“Dit is uiteraard een megaproject voor ons, dat heel veel energie en tijd heeft gekost. Dat doe je niet elke dag. Maar het is uiteindelijk een prachtige locatie geworden, die inspeelt op de vraag naar energie voor voertuig en klant. Los van de vraag welke brandstoffen het zullen worden op den duur, blijft er altijd behoefte aan bovenstaande. We steken ons nek uit en willen inspelen op de energietransitie. We waren nog niet actief in Groenlo en moeten onze klant hier nu leren kennen en zij ons. Dat mag best wat tijd kosten. Het gaat niet van vandaag op morgen. We bouwen een mooie band op met de bedrijven in de omgeving en laten aan nieuwe klanten zien wat we allemaal in huis hebben. Door ons uitgebreide aanbod aan brandstoffen, onze fraaie shop en de carwashfaciliteiten heb ik er volop vertrouwen in dat we hier een zonnige toekomst tegemoet gaan. We zijn er helemaal klaar voor!”

Lees ook:

Bekijk hieronder de uitgebreide fotoreportage:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.