Jappie Buijk: ‘De combinatie tussen tankshop en carwash werkt’

Shell De Tolberg, gelegen aan de Vijfhuizenberg in Roosendaal, onderging een metamorfose. Christ Wash Systems verving de oude wasinstallatie, liet de vloer door Mesa Coatings aanpakken, zorgde ervoor dat Cleanpanel nieuwe wanden plaatste en stuurde Kever Installaties aan bij de installatie van energiezuinige LED-verlichting. 

De shop en wasgelegenheid van Shell Roosendaal worden gehuurd door KLIK Exploitaties BV. Het bedrijf neemt daarmee het beheer van het waspark voor zijn rekening. De tankshop is opgeknapt door de onderneming. Eigenaar Jappie Buijk van KLIK Exploitaties BV beschouwt de vestiging in Roosendaal als pilotproject: “Het gaat hier om de eerste uitrol van ons shopconcept met bakery. De pilot heeft bewezen dat dit concept levensvatbaar is. Dat is dan ook de reden waarom dit concept op meerdere locaties verder uitgerold is.”

De vorige machine, een Christ Primus, is na vele jaren trouwe dienst vervangen door een Centus C164”, vertelt Buijk. Die Centus is uitgevoerd in de kleuren van Shell. Een positieve ontwikkeling stelt de ondernemer: “Shell is een sterk merk. Het heeft een bepaalde uitstraling die erg in de smaak valt bij een groot publiek. Dit brandstofmerk staat voor kwaliteit en trekt een bepaald type klant die dit merk trouw blijft.“

Juiste snaar

De ondernemer denkt dat uitgebreid vooronderzoek en zijn specifieke shopconcept de juiste snaar raken: “We hebben voor de bouw van de wasinstallatie contact gehad met lokale ondernemers, waaronder een taxibedrijf. Als je zo’n partij binnen weet te slepen, zit je goed.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Er is voor de plaatsing van de wasinstallatie veel vooronderzoek gedaan en veel contact geweest met (potentiële) klanten. Er is uiteindelijk gekozen voor de plaatsing van een premium machine met foam. “We hebben de klantwensen in kaart gebracht en gekeken hoe we hen daarin tegemoet kunnen komen. Rond deze locatie wonen veel tweeverdieners. Deze mensen willen best meer geld betalen voor een bezoek aan de carwash, maar hun verwachtingspatroon is daar ook naar. Het bestedingsniveau is hoger en zij kiezen vaak voor het beste en meest complete wasprogramma. Daarom is deze machine uitgerust met een Foam Splash met LED-verlichting. Verder beschikt deze installatie over een nieuwe insectenreiniger en modern ticketsysteem voor éénmalige wassingen.”

Verholpen

Het shopconcept is ook bedacht met de wensen van ZZP’ers in het achterhoofd. Zo is er een verhoogde roll-over geplaatst. Deze is 2,40 meter hoog en staat in de washal. “Doordat deze installatie net wat hoger is dan gebruikelijk, kunnen we probleemloos grotere voertuigen wassen. Veel roll-overs zijn net iets te klein naar de smaak van ondernemers, waardoor ze bang zijn dat hun voertuigen beschadigen. Dat euvel is nu verholpen.”

Carwash en shop kunnen elkaar versterken, stelt Buijk: “Je moet er dan wel voor zorgen dat je je zaakjes goed op orde hebt. Je kunt wel een hagelnieuwe wasinstallatie plaatsen, maar als daar een verouderde winkel naast staat, sla je de plank mis. Dat is dan ook de reden dat het gehele achterterrein is opgeknapt. Er is een nieuwe roll-over geplaatst, de wasboxen zijn opgelapt en de shop is vernieuwd.”

Beste keuze

Patrique van Kaam is Technisch Manager Zuid en liet het project namens BZL Exploitatiemaatschappij B.V. uitbesteden. Uiteindelijk kwam Christ als beste carwash-aanbieder uit de bus: “We laten onze projecten turnkey opleveren. Als het gaat om carwash kiezen we situatiespecifiek uit drie partijen. We kijken welke aanbieder het meest geschikt is voor die ene locatie. In dit geval kozen we voor Christ. Zij boden een goede wasinstallatie aan en konden ons helpen bij het verwezenlijken van onze wensen.”

De nieuwe wasinstallatie valt in de smaak. “We hebben positieve reacties gekregen op deze machine. De kwaliteit van de wassingen is uitstekend en mensen maken er gretig gebruik van. Ook de wasboxen zijn omgekleurd naar de kleuren van Shell. Uniformiteit is erg belangrijk voor ons”, verduidelijkt Van Kaam. “Christ heeft zich heel netjes aan de planning gehouden.”

Schelpenlogo

Sinds de komst van de Centus C164 is het aantal wassingen verhoogd. “De locatie speelt ook een belangrijke rol in het succes van dit filiaal. De ligging is zeer gunstig en trekt veel bezoekers. De wasvolumes zijn gestegen onder de kleur van Shell. Ook het aantal aankopen in de shop is gestegen sinds het gele schelpenlogo op het pand staat. Het bestedingspatroon is verhoogd. De combinatie van een nette shop en een moderne carwash werkt”, besluit Buijk.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jappie Buijk: ‘De combinatie tussen tankshop en carwash werkt’ | TankPro.nl

Jappie Buijk: ‘De combinatie tussen tankshop en carwash werkt’

Shell De Tolberg, gelegen aan de Vijfhuizenberg in Roosendaal, onderging een metamorfose. Christ Wash Systems verving de oude wasinstallatie, liet de vloer door Mesa Coatings aanpakken, zorgde ervoor dat Cleanpanel nieuwe wanden plaatste en stuurde Kever Installaties aan bij de installatie van energiezuinige LED-verlichting. 

De shop en wasgelegenheid van Shell Roosendaal worden gehuurd door KLIK Exploitaties BV. Het bedrijf neemt daarmee het beheer van het waspark voor zijn rekening. De tankshop is opgeknapt door de onderneming. Eigenaar Jappie Buijk van KLIK Exploitaties BV beschouwt de vestiging in Roosendaal als pilotproject: “Het gaat hier om de eerste uitrol van ons shopconcept met bakery. De pilot heeft bewezen dat dit concept levensvatbaar is. Dat is dan ook de reden waarom dit concept op meerdere locaties verder uitgerold is.”

De vorige machine, een Christ Primus, is na vele jaren trouwe dienst vervangen door een Centus C164”, vertelt Buijk. Die Centus is uitgevoerd in de kleuren van Shell. Een positieve ontwikkeling stelt de ondernemer: “Shell is een sterk merk. Het heeft een bepaalde uitstraling die erg in de smaak valt bij een groot publiek. Dit brandstofmerk staat voor kwaliteit en trekt een bepaald type klant die dit merk trouw blijft.“

Juiste snaar

De ondernemer denkt dat uitgebreid vooronderzoek en zijn specifieke shopconcept de juiste snaar raken: “We hebben voor de bouw van de wasinstallatie contact gehad met lokale ondernemers, waaronder een taxibedrijf. Als je zo’n partij binnen weet te slepen, zit je goed.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Er is voor de plaatsing van de wasinstallatie veel vooronderzoek gedaan en veel contact geweest met (potentiële) klanten. Er is uiteindelijk gekozen voor de plaatsing van een premium machine met foam. “We hebben de klantwensen in kaart gebracht en gekeken hoe we hen daarin tegemoet kunnen komen. Rond deze locatie wonen veel tweeverdieners. Deze mensen willen best meer geld betalen voor een bezoek aan de carwash, maar hun verwachtingspatroon is daar ook naar. Het bestedingsniveau is hoger en zij kiezen vaak voor het beste en meest complete wasprogramma. Daarom is deze machine uitgerust met een Foam Splash met LED-verlichting. Verder beschikt deze installatie over een nieuwe insectenreiniger en modern ticketsysteem voor éénmalige wassingen.”

Verholpen

Het shopconcept is ook bedacht met de wensen van ZZP’ers in het achterhoofd. Zo is er een verhoogde roll-over geplaatst. Deze is 2,40 meter hoog en staat in de washal. “Doordat deze installatie net wat hoger is dan gebruikelijk, kunnen we probleemloos grotere voertuigen wassen. Veel roll-overs zijn net iets te klein naar de smaak van ondernemers, waardoor ze bang zijn dat hun voertuigen beschadigen. Dat euvel is nu verholpen.”

Carwash en shop kunnen elkaar versterken, stelt Buijk: “Je moet er dan wel voor zorgen dat je je zaakjes goed op orde hebt. Je kunt wel een hagelnieuwe wasinstallatie plaatsen, maar als daar een verouderde winkel naast staat, sla je de plank mis. Dat is dan ook de reden dat het gehele achterterrein is opgeknapt. Er is een nieuwe roll-over geplaatst, de wasboxen zijn opgelapt en de shop is vernieuwd.”

Beste keuze

Patrique van Kaam is Technisch Manager Zuid en liet het project namens BZL Exploitatiemaatschappij B.V. uitbesteden. Uiteindelijk kwam Christ als beste carwash-aanbieder uit de bus: “We laten onze projecten turnkey opleveren. Als het gaat om carwash kiezen we situatiespecifiek uit drie partijen. We kijken welke aanbieder het meest geschikt is voor die ene locatie. In dit geval kozen we voor Christ. Zij boden een goede wasinstallatie aan en konden ons helpen bij het verwezenlijken van onze wensen.”

De nieuwe wasinstallatie valt in de smaak. “We hebben positieve reacties gekregen op deze machine. De kwaliteit van de wassingen is uitstekend en mensen maken er gretig gebruik van. Ook de wasboxen zijn omgekleurd naar de kleuren van Shell. Uniformiteit is erg belangrijk voor ons”, verduidelijkt Van Kaam. “Christ heeft zich heel netjes aan de planning gehouden.”

Schelpenlogo

Sinds de komst van de Centus C164 is het aantal wassingen verhoogd. “De locatie speelt ook een belangrijke rol in het succes van dit filiaal. De ligging is zeer gunstig en trekt veel bezoekers. De wasvolumes zijn gestegen onder de kleur van Shell. Ook het aantal aankopen in de shop is gestegen sinds het gele schelpenlogo op het pand staat. Het bestedingspatroon is verhoogd. De combinatie van een nette shop en een moderne carwash werkt”, besluit Buijk.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.