BETA Food: op zoek naar het gouden recept

Het aantal onbemande tanklocaties is afgelopen jaren in razend tempo gegroeid. Bij meer dan de helft van de tankstations is anno 2019 zelfs geen winkel meer te vinden. Dat wil niet zeggen dat er geen toekomst is voor de shop. “Integendeel. Maar je moet wel durven om keuzes te maken”, benadrukt Puck Wilbers van HTC Advies, dat onlangs de handen ineen sloeg met Belangenvereniging Tankstations (BETA). Samen lanceerden de nieuwe dienst BETA Food.

Wilbers en haar collega’s van HTC Advies zijn gespecialiseerd in het uitvoeren van advies- en begeleidingstrajecten op het gebied van foodservice en hospitality. Sinds kort werkt het adviesbureau samen met Belangenvereniging Tankstations (BETA) om ondernemers te helpen met het succesvol exploiteren van de shop. “De wereld verandert en mensen brengen steeds meer tijd door op tankstations. De consument is 24/7 onderweg. De wensen en eisen veranderen en de lat ligt steeds hoger. Vers en lekker speelt een grote rol en de kwaliteit van de producten die je aanbiedt, moet hoogstaand zijn. Ook verwacht de klant een bepaalde sfeer en uitstraling. Kortom de behoefte van de klant verandert. Daar moet je als tankstation-ondernemer op inspelen”, benadrukt Wilbers.

Vijf voor twaalf

Het is vijf voor twaalf in de branche, vindt ook Chris van der Straaten van BETA. Volgens hem worden komende tijd de beslissingen genomen die bepalen of je over een aantal jaar nog bestaansrecht hebt als tankstation. Naast het inzetten op de juiste brandstoffen (inclusief elektrische mobiliteit) speelt ook de shop daarbij een essentiële rol. “We merken dat het voor veel zelfstandige ondernemers niet eenvoudig is om de juiste beslissingen te nemen. De grote spelers hebben afgelopen jaren flink geïnvesteerd in kant-en-klare shopconcepten of werken met franchiseconstructies. Maar hoe doe je dat als eenpitter? Om ondernemers te helpen bij het ontwikkelen van een succesvol concept voor de shop, zijn we een samenwerking aangegaan met HTC Advies. Onder de noemer BETA Food willen we tankstation-ondernemers handvatten geven om de stap naar de toekomst te zetten.”

Het adviesbureau heeft volop ervaring met conceptontwikkeling, assortimentskeuze, kwaliteitscontrole, mystery visits en trainingen. Op de lijst van opdrachtgevers staan onder meer Eazie, Bagel & Beans, IKEA, KLM en Van der Valk. Afgelopen tijd heeft Wilbers al een groot aantal interessante gesprekken met ondernemers gehad, vertelt ze. “De gemiddelde tankstation-ondernemer kijkt vaak net iets anders naar de wereld. Ze zijn doorgaans praktischer ingesteld. Dat biedt voordelen. Ze zijn vooral van het ‘niet lullen, maar poetsen’. Maar daarin schuilt ook een gevaar. Het runnen van een succesvolle lunchroom of een restaurant is echt een vak apart. Dat doe je er niet zomaar bij. Dat is iets waar we echt op hameren. Er zijn ondernemers die dit perfect in de vingers hebben, maar het is niet vanzelfsprekend dat het allemaal lukt. Het ligt de ene persoon nu eenmaal beter dan de andere.”

Goed doordacht concept

Bovendien moet het concept ook passen bij het type locatie, de plek, de doelgroep en bij de ondernemer en zijn medewerker. “Je moet het echt willen, kunnen én – vooral – geloven in wat je doet.” Doel van de samenwerking is om aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen te creëren bij tankstations die onderscheidend zijn op het gebied van food, hospitality en services. “Daarmee maak je als ondernemer het verschil. Een shop hoeft niet per se heel groot te zijn. Een goed, doordacht concept kan ook prima op een kleinere locatie werken”, merkt Wilbers.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De afname van het aantal locaties met shop heeft afgelopen jaren een alarmerend effect gehad op de ondernemers die hun shop nog wel hebben behouden. Volgens Van der Straaten willen veel van deze ondernemers ook echt wel investeren, maar weten ze niet precies hoe ze dit moeten aanpakken. “Ze zien er absoluut de noodzaak van in en hebben ook wel een potje met geld beschikbaar. Maar het investeren heeft alleen zin als je die euro’s ook weer kunt terugverdienen. En je moet ervoor zorgen dat je voldoende geld verdient om het personeel dat aan het werk is in je zaak te kunnen betalen.”

Mystery visits

Ondernemers die een beroep doen op BETA Food kunnen hulp krijgen op een groot aantal onderdelen, van mystery visits om het huidige concept te verbeteren tot het bedenken, ontwikkelen en neerzetten van een volledig concept. “We willen de ondernemers meenemen in het proces. Ze zijn en blijven baas in eigen huis. Samen kunnen we alle zaken op een rij zetten en advies geven om stappen te zetten. Zijn omzet en kosten in verhouding? Wordt er effectief ingekocht en efficiënt gewerkt? Is er voldoende oog voor goed opgeleid en gemotiveerd personeel? Hoe zit het met naleving van regelgeving op het gebied van hygiëne?”

Mooie voorbeelden zijn er volgens Van der Straaten op dit moment volop. Volgens hem kan een succesvolle shop los van het voorterrein bestaan. “Kijk naar de Moments & More-formule van Vissers Energy Group. Vissers exploiteert zelf een aantal shops bij tankstations waar ze niet het voorterrein in handen hebben. Focus op food en retail biedt voor een deel van de sector zeker volop mogelijkheden om een zonnige toekomst tegemoet te gaan.” Andere opvallende formules zijn Scheiwijk van de familie de Wagenaar en Tony’s van De Haan. “Ook dit zijn concepten die zich duidelijk onderscheiden in de markt. Lef is misschien wel het sleutelwoord.”

Baas over eigen tankstation

Ook Wilbers gelooft dat er volop kansen zijn voor een succesvolle shop die niet langer afhankelijk is van de verkoop van brandstoffen. “Maar je moet goed nadenken over wat je doet voor je het roer omgooit en besluit om te investeren en verbouwen. Er bestaat geen gouden recept. Er is geen formule die gegarandeerd werkt. Belangrijk is vooral dat je de tijd neemt om na te denken over welk concept kan werken voor jouw tankstation. Aarzel daarbij niet om hulp in te schakelen. Je hoeft zelf het wiel immers niet uit te vinden. Maar een ding is wel van groot belang: zorg dat je altijd zelf de baas blijft over je eigen station. Want uiteindelijk kun je je geld maar eenmaal uitgeven…”

Het Nationaal Tankstation Congres op woensdagmiddag 6 november, dat tijdens de Tankstation Vakbeurs plaatsvindt, staat dit jaar volledig in het teken van ‘De toekomst van de shop’. Tijdens het congres geven we ondernemers handvatten om van hun shop een succesvolle onderneming te maken. Kijk voor meer info en registratie op de website van de Tankstation Vakbeurs

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.