75 procent Nederlanders is voor een actief rookvrij beleid

Ruim driekwart van de Nederlanders wil dat er een actief rookvrij beleid wordt gevoerd in ons land. De steun hiervoor is gestegen van 65 procent in 2014 naar 76 procent nu. Acht op de tien ondervraagden vindt dat de overheid maatregelen moet nemen die voorkomen dat jongeren beginnen met roken. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar in opdracht van KWF Kankerbestrijding.

Om te voorkomen dat jongeren beginnen met roken vindt 71 procent van de ondervraagden dat sigaretten niet meer zichtbaar mogen worden uitgestald. In 2015 was dat nog 57 procent. Daarnaast vindt 85 procent dat het Nederlands publiek geïnformeerd moet worden over de schadelijke gevolgen van roken. Naast een actief rookvrij beleid vanuit de overheid, vindt een ruime meerderheid dat ook bedrijven zich moeten inzetten voor de Rookvrije Generatie.

“Het is prachtig dat Nederland de urgentie voor een Rookvrije Generatie met ons deelt”, vindt Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij (ANR). “Dat is goed nieuws voor de kinderen in Nederland en tegelijkertijd ook hard nodig, want 80 procent van de rokers is op jonge leeftijd begonnen en verslaafd geraakt. Bescherming van onze jeugd heeft daarom prioriteit.” Volgens Italianer is het een goede zaak dat bedrijven als Kruidvat en Lidl hebben aangekondigd geen tabakswaren meer te verkopen.

Invloed van maatregelen

De maatregelen die komende jaren genomen worden om roken te ontmoedigen, kunnen zeer grote gevolgen hebben voor tankstations. Tabak is een zeer belangrijk product in de tankshop. Hoewel de marges relatief bescheiden zijn, vormen sigaretten een belangrijke bron van omzet. Veel klanten die tabak kopen in de shop, nemen bovendien ook vaak gelijk een kop koffie of een broodje mee.

Onder meer door verhoging van de accijnzen op tabak, een displayban en een strenge leeftijdscontrole voor klanten die sigaretten of shag willen kopen, wil de overheid roken aanpakken. Vanaf 2022 moeten tankstations en diverse andere verkoopkanalen de sigaretten en shag bovendien uit het zicht leggen. Voor supermarkten gaat deze displayban overigens in 2020 al gelden. De enige verkooppunten die van een uitstalverbod worden uitgezonderd, zijn tabaksspeciaalzaken.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

75 procent Nederlanders is voor een actief rookvrij beleid | TankPro.nl

75 procent Nederlanders is voor een actief rookvrij beleid

Ruim driekwart van de Nederlanders wil dat er een actief rookvrij beleid wordt gevoerd in ons land. De steun hiervoor is gestegen van 65 procent in 2014 naar 76 procent nu. Acht op de tien ondervraagden vindt dat de overheid maatregelen moet nemen die voorkomen dat jongeren beginnen met roken. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar in opdracht van KWF Kankerbestrijding.

Om te voorkomen dat jongeren beginnen met roken vindt 71 procent van de ondervraagden dat sigaretten niet meer zichtbaar mogen worden uitgestald. In 2015 was dat nog 57 procent. Daarnaast vindt 85 procent dat het Nederlands publiek geïnformeerd moet worden over de schadelijke gevolgen van roken. Naast een actief rookvrij beleid vanuit de overheid, vindt een ruime meerderheid dat ook bedrijven zich moeten inzetten voor de Rookvrije Generatie.

“Het is prachtig dat Nederland de urgentie voor een Rookvrije Generatie met ons deelt”, vindt Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij (ANR). “Dat is goed nieuws voor de kinderen in Nederland en tegelijkertijd ook hard nodig, want 80 procent van de rokers is op jonge leeftijd begonnen en verslaafd geraakt. Bescherming van onze jeugd heeft daarom prioriteit.” Volgens Italianer is het een goede zaak dat bedrijven als Kruidvat en Lidl hebben aangekondigd geen tabakswaren meer te verkopen.

Invloed van maatregelen

De maatregelen die komende jaren genomen worden om roken te ontmoedigen, kunnen zeer grote gevolgen hebben voor tankstations. Tabak is een zeer belangrijk product in de tankshop. Hoewel de marges relatief bescheiden zijn, vormen sigaretten een belangrijke bron van omzet. Veel klanten die tabak kopen in de shop, nemen bovendien ook vaak gelijk een kop koffie of een broodje mee.

Onder meer door verhoging van de accijnzen op tabak, een displayban en een strenge leeftijdscontrole voor klanten die sigaretten of shag willen kopen, wil de overheid roken aanpakken. Vanaf 2022 moeten tankstations en diverse andere verkoopkanalen de sigaretten en shag bovendien uit het zicht leggen. Voor supermarkten gaat deze displayban overigens in 2020 al gelden. De enige verkooppunten die van een uitstalverbod worden uitgezonderd, zijn tabaksspeciaalzaken.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.