Volle bak tijdens Convenience in Actie, van motorolie naar olijfolie

Er viel heel wat te ontdekken in DeFabrique in Maarssen tijdens Convenience in Actie, het evenement dat door Lekkerland werd georganiseerd. Zondag en maandag werden de bezoekers meegenomen door de wereld van convenience. Het was een avontuurlijke reis vol workshops, proeverijen, presentaties en innovaties.

Aan interessante concepten en producten geen gebrek tijdens CiA 2019. De beursvloer van het voormalige fabrieksterrein was goed gevuld. In de verschillende hallen lag de focus onder meer op koffie, zoetwaren, food, non-food, drank en rookwaren. “Dit evenement geeft elke twee jaar een dwarsdoorsnede van wat Lekkerland allemaal doet”, vertelt Freek van Beek, sinds eind vorig jaar country manager van Lekkerland. “We zien in de markt heel veel gebeuren. Petrol is daarbij een van de belangrijke takken waar we onze pijlen op richten.” Volgens Van Beek ligt de nadruk steeds meer op vers. “Wij adviseren klanten richting retail en industrie. De tijd van dozen schuiven ligt echt ver achter ons. We signaleren trends en bieden oplossingen voor problemen waar de klant mee worstelt. Die zie je terug op de beursvloer!”

Lab Store

Twee jaar geleden startte Lekkerland met de Lab Store bij een tankstation in Katwijk. Doel was om van deze locatie een echte convenience winkel te maken en een forse omzetstijging te realiseren, vertelt Ronald Weevers, sales manager bij Lekkerland. “De vraag die centraal stond was: hoe voeg je meer beleving toe aan de shop? Kortom, van motorolie naar olijfolie.” Er werd onder meer flink werk gemaakt van koffie. “Geen zelfbediening, maar een echt goede automaat met een barista.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Ook kwam de focus op food te liggen. “Op deze plek werden in het verleden vooral traditionele snacks verkocht. We zijn begonnen met het aanbieden van een menukaart gedurende de dag, inclusief volledige avondmaaltijden. Tabak verdween uit het zicht en we zijn begonnen met een volwaardig non-food assortiment. Minder meters, maar de juiste keuzes. We hebben er veel van geleerd. Dit is dé perfecte speeltuin om dingen uit te proberen. En het smaakt naar meer!”

Op de beursvloer werden ook verschillende koffie-oplossingen gepresenteerd. “We bieden echt voor elk wat wils”, benadrukt Oscar van der Laan, category manager coffee. “Zo hebben we een nieuwe machine van Carimali, waarbij het mogelijk is om twee verschillende soorten melk te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan biologische melk of een sojamelk. Verder hebben we hier de Frank A1000 staan, met een contactloze betaalunit van TSG. En een Illy-machine met capsules. Perfect als je hooguit 75 kopjes per dag verkoopt. Of een instapmodel van Saeco, voor 10 tot 25 kopjes. Kortom, we hebben voor elk type locatie de juiste machine in huis. Inclusief bonen en aanverwante producten uiteraard.”

E-sigaret

Hoewel de markt van elektronisch roken wereldwijd groeit, blijft een grote stijging in Nederland nog achterwege. De verwachting van Erik Wijnia, manager Lekkerland vending services, is dat ook in ons land meer rokers de traditionele sigaret gaan verruilen voor een e-sigaret. “Dat biedt kansen voor tankstations. Lekkerland komt opnieuw met een elektronisch assortiment. We zien dat de producten sterk verbeterd zijn en er een groeiende behoefte is van traditionele rokers. Ook is e-smoking wereldwijd in opkomst.” Volgens Wijnia wil 80 procent van de Nederlandse rokers stoppen of overstappen op een (e-)alternatief. Het is schoner, minder schadelijk en bovendien goedkoper. Lekkerland gaat drie alternatieven aanbieden: liquids (goedkoop en veel keus), pods (gemak) en ‘heat not burn’ (echte tabak, verwarmen niet verbranden).

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Onlangs presenteerde Lekkerland een nieuwe order-app, die in samenwerking met Extendas tot stand is gekomen. “Het scheelt tijd en het is eenvoudig”, legt Hans Oberg, directeur verkoop & vending services uit. “Je kunt de streepjescode van het product scannen met je smartphone in de shop en het komt vervolgens direct in je winkelwagen terecht. Hiermee maken we het proces van bestellen nog een stuk eenvoudiger.” De app is ook perfect geschikt voor het afhandelen van klachten. “Vooral voor dealers is het erg interessant om de app te downloaden. Maar ook voor CoCo-locaties. Het geeft namelijk volop inzicht in je business.”

Ook voor slimme, verantwoorde keuzes was er aandacht op de beursvloer. “We hebben een eigen assortiment met producten samengesteld, in een eigen uitstraling: Smart Choice”, vertelt category manager confectionery Eelco de Vries. “Het biedt handvatten voor onze klant om producten in deze categorie aan te bieden. We merken dat er steeds meer vraag komt naar gezonde fruitbars, biologische koeken en biologische drankjes. Voor sommige tankstations is dit een mooie aanvulling op hun assortiment. Daar gaan we komende tijd verder mee experimenteren en we willen op meer locaties de producten gaan uitrollen.”

De mesloze keuken

Interessant was ook de mesloze keuken, die Patrick Luhrmann, category group manager, presenteerde. “Het valt voor veel tankstations niet mee om personeel te vinden. Ook daar spelen we met dit concept op in. Het omvat kant-en-klare componenten. Alles is al voorbereid en handig verpakt. Zelfs de broodjes zijn vooringesneden. Uit oogpunt van hygiëne-regelgeving is dit een interessante keuze. Je hoeft hierdoor immers aan veel minder eisen te voldoen. Het is een mooie oplossing om op kleinere locaties meer uit je shop te halen. Je kunt in principe met een persoon al een bakery draaien op deze manier. Kortom, je biedt de klant meer keuze en haalt tegelijkertijd op een slimme manier meer omzet uit je shop.”

Bekijk hieronder de fotoreportage:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.