Coca-Cola brengt Red Bull-concurrent op de markt

Coca-Cola gaat een nieuwe energiedrank op de markt brengen. Met het nieuwe drankje Coca-Cola Energy, dat vanaf mei verkocht wordt in Nederland, speelt de frisdrankfabrikant in op de populariteit van energiedrankjes. “Het nieuwe product biedt grote kansen voor tankstations en de on-the-go-markt”, benadrukt senior brand manager Daan Berendsen van Coca-Cola Nederland.

De markt van energiedranken groeit sterk, vooral die van A-merken. Ook bij tankstations verkopen energiedrankjes als warme broodjes. Reden voor Coca-Cola om in te spelen op de behoefte van consumenten die een extra boost zoeken. “Maar wel met een vleugje van de vertrouwde smaak van Coca-Cola”, belooft Berendsen. Coca-Cola Energy zal vanaf begin mei bij tankstations verkocht gaan worden in blikjes van 250 ml. Eind mei volgen supermarkten en andere verkooppunten. “We gaan ons nieuwe drankje verkopen in een versie zónder suiker (no sugar) en een variant met suiker.”

De doelgroep die Coca-Cola voor ogen heeft voor het nieuwe product sluit perfect aan bij de klanten van tankstations, legt Roland van Buchem, senior brand manager bij Coca-Cola European Partners Nederland, uit. “Onze focus ligt met Coca-Cola Energy echt op klanten van 20 jaar en ouder. De klant die onderweg is en tijdens de dag wel een boost kan gebruiken. Deze groep pakt een kop koffie, een colaatje of een energiedrankje. Dat is precies de doelgroep die we vinden in petrol. We verkopen alleen verpakkingen van 250 ml. Ook richten wij ons niet op jongeren.” Van Buchem vindt het van groot belang dat de lancering verantwoord verloopt en dat het product bij de juiste doelgroep terecht komt. “Daar stemmen wij onze marketing en promotie uiteraard zo nauwkeurig mogelijk op af.”

Kracht van het merk

Energiedranken zijn er in alle soorten en maten en allerlei prijsklassen. Op het gebied van A-merken is de spoeling echter een stuk dunner. De keuze om het nieuwe drankje onder de naam van Coca-Cola te lanceren en niet onder een ander merk, is volgens Berendsen een logische keuze. “De formule van Coca-Cola is van oorsprong gekenmerkt als een drankje dat staat voor verkwikking en verfrissing. Daarom is de keuze voor deze lancering in onze ogen heel logisch.”

Naast de klant die al regelmatig een energiedrank koopt, verwacht Van Buchem dat met Coca-Cola Energy ook een nieuwe doelgroep bereikt kan worden. “Er zijn ook klanten die de smaak van energiedranken mogelijk wat ’too much’ vinden. Die combinatie van zoet en zuur is immers best overheersend. Maar deze groep koopt ’s middags bijvoorbeeld wel een colaatje of drinkt een kop koffie om een boost te krijgen. Bij die groep valt de suikervrije variant, Coca-Cola Energy no sugar, mogelijk in de smaak. Goed om te weten: in één blikje (250 ml) zit exact evenveel cafeïne als in een kopje gewone filterkoffie.”

Voortdurend is Coca-Cola op zoek naar kansen in de markt, vertellen beide heren. De nieuwe energiedrank is volgens hen een perfecte aanvulling op het bestaande assortiment van Coca-Cola. Berendsen: “We hebben afgelopen jaren heel veel andere dranken geïntroduceerd, van Fuze Tea tot Chaudfontaine met een smaakje. We bieden voor ieder wat wils, op elk moment van de dag. Belangrijk is in onze ogen vooral dat we de klant de keuze bieden.”

Minder suiker

De trend om steeds minder suiker te gebruiken, is ook merkbaar bij Coca-Cola. “Wij sluiten onze ogen niet voor het maatschappelijk debat en de kritische geluiden die er rond toevoeging van suiker – en overigens ook rond energiedranken – hoorbaar zijn. Dat zien we ook duidelijk terug bij onze andere producten. Het aandeel suiker neemt af en de klant kiest steeds vaker voor de suikervrije-variant.” Ook in het cola-segment is die verschuiving zichtbaar, legt Berendsen uit. “Sinds de herlancering van Coca-Cola zero sugar in 2016 is het aandeel suikervrij flink gestegen. Wij geloven echt in frisdrank zonder suiker en willen dat komende jaren meer en meer gaan verkopen.” De smaak van de Coca-Cola Energy zónder suiker komt volgens hem heel dicht in de buurt van dezelfde drank met suiker. “We hebben dan ook hoge verwachtingen van dit nieuwe product en hopen uiteraard dat Coca-Cola Energy in de smaak gaat vallen bij de klanten.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Coca-Cola brengt Red Bull-concurrent op de markt | TankPro.nl

Coca-Cola brengt Red Bull-concurrent op de markt

Coca-Cola gaat een nieuwe energiedrank op de markt brengen. Met het nieuwe drankje Coca-Cola Energy, dat vanaf mei verkocht wordt in Nederland, speelt de frisdrankfabrikant in op de populariteit van energiedrankjes. “Het nieuwe product biedt grote kansen voor tankstations en de on-the-go-markt”, benadrukt senior brand manager Daan Berendsen van Coca-Cola Nederland.

De markt van energiedranken groeit sterk, vooral die van A-merken. Ook bij tankstations verkopen energiedrankjes als warme broodjes. Reden voor Coca-Cola om in te spelen op de behoefte van consumenten die een extra boost zoeken. “Maar wel met een vleugje van de vertrouwde smaak van Coca-Cola”, belooft Berendsen. Coca-Cola Energy zal vanaf begin mei bij tankstations verkocht gaan worden in blikjes van 250 ml. Eind mei volgen supermarkten en andere verkooppunten. “We gaan ons nieuwe drankje verkopen in een versie zónder suiker (no sugar) en een variant met suiker.”

De doelgroep die Coca-Cola voor ogen heeft voor het nieuwe product sluit perfect aan bij de klanten van tankstations, legt Roland van Buchem, senior brand manager bij Coca-Cola European Partners Nederland, uit. “Onze focus ligt met Coca-Cola Energy echt op klanten van 20 jaar en ouder. De klant die onderweg is en tijdens de dag wel een boost kan gebruiken. Deze groep pakt een kop koffie, een colaatje of een energiedrankje. Dat is precies de doelgroep die we vinden in petrol. We verkopen alleen verpakkingen van 250 ml. Ook richten wij ons niet op jongeren.” Van Buchem vindt het van groot belang dat de lancering verantwoord verloopt en dat het product bij de juiste doelgroep terecht komt. “Daar stemmen wij onze marketing en promotie uiteraard zo nauwkeurig mogelijk op af.”

Kracht van het merk

Energiedranken zijn er in alle soorten en maten en allerlei prijsklassen. Op het gebied van A-merken is de spoeling echter een stuk dunner. De keuze om het nieuwe drankje onder de naam van Coca-Cola te lanceren en niet onder een ander merk, is volgens Berendsen een logische keuze. “De formule van Coca-Cola is van oorsprong gekenmerkt als een drankje dat staat voor verkwikking en verfrissing. Daarom is de keuze voor deze lancering in onze ogen heel logisch.”

Naast de klant die al regelmatig een energiedrank koopt, verwacht Van Buchem dat met Coca-Cola Energy ook een nieuwe doelgroep bereikt kan worden. “Er zijn ook klanten die de smaak van energiedranken mogelijk wat ’too much’ vinden. Die combinatie van zoet en zuur is immers best overheersend. Maar deze groep koopt ’s middags bijvoorbeeld wel een colaatje of drinkt een kop koffie om een boost te krijgen. Bij die groep valt de suikervrije variant, Coca-Cola Energy no sugar, mogelijk in de smaak. Goed om te weten: in één blikje (250 ml) zit exact evenveel cafeïne als in een kopje gewone filterkoffie.”

Voortdurend is Coca-Cola op zoek naar kansen in de markt, vertellen beide heren. De nieuwe energiedrank is volgens hen een perfecte aanvulling op het bestaande assortiment van Coca-Cola. Berendsen: “We hebben afgelopen jaren heel veel andere dranken geïntroduceerd, van Fuze Tea tot Chaudfontaine met een smaakje. We bieden voor ieder wat wils, op elk moment van de dag. Belangrijk is in onze ogen vooral dat we de klant de keuze bieden.”

Minder suiker

De trend om steeds minder suiker te gebruiken, is ook merkbaar bij Coca-Cola. “Wij sluiten onze ogen niet voor het maatschappelijk debat en de kritische geluiden die er rond toevoeging van suiker – en overigens ook rond energiedranken – hoorbaar zijn. Dat zien we ook duidelijk terug bij onze andere producten. Het aandeel suiker neemt af en de klant kiest steeds vaker voor de suikervrije-variant.” Ook in het cola-segment is die verschuiving zichtbaar, legt Berendsen uit. “Sinds de herlancering van Coca-Cola zero sugar in 2016 is het aandeel suikervrij flink gestegen. Wij geloven echt in frisdrank zonder suiker en willen dat komende jaren meer en meer gaan verkopen.” De smaak van de Coca-Cola Energy zónder suiker komt volgens hem heel dicht in de buurt van dezelfde drank met suiker. “We hebben dan ook hoge verwachtingen van dit nieuwe product en hopen uiteraard dat Coca-Cola Energy in de smaak gaat vallen bij de klanten.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.