Klant kiest niet automatisch voor suikervrije frisdrank

Consumenten zijn nog niet klaar voor suikervrije frisdranken. Zolang naast dranken zonder suiker ook nog steeds suikerhoudende alternatieven worden aangeboden in het schap, zullen de meeste klanten de suikervrije variant laten staan. Dat zegt Bruno van Gompel van Coca Cola West-Europa in een interview met Nu.nl.

In frisdranken en sappen zitten heel wat suikerklontjes en dus veel calorieën. Om overgewicht terug te dringen en gezondheidsproblemen aan te pakken, zetten ook de grote frisdrankfabrikanten in op het verminderen van de hoeveelheid suiker in producten. Coca-Cola lanceerde maart vorig jaar de volledig suiker- en calorievrije frisdrank Sprite Zero als eerste in Nederland. En met succes.

De drank blijkt in de smaak te vallen bij de consument, maar dat ging niet vanzelf. Volgens Van Gompel, die verantwoordelijk is voor de introductie van nieuwe dranken in West-Europa, sloeg de suikervrije variant pas aan toen de normale Sprite uit de winkel was gehaald. Consumenten zijn nu eenmaal gewoontedieren en gaan vrijwel altijd voor het vertrouwde recept.

Opsteker

Het succes van Sprite Zero is een grote opsteker, zei Marian Geluk, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), eerder dit jaar. “Het succesvol reduceren van calorieën in producten zonder kwaliteitsverlies is niet vanzelfsprekend en vaak een spannende stap. Zullen consumenten het veranderde product accepteren? Het feit dat Nederlandse consumenten de Sprite zonder calorieën net zo veel kopen als voorheen of nog meer, is een aanmoediging voor alle producenten om verder te gaan met hun inspanningen op caloriereductie.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.