Sigarettenverkoop verschuift van tankshop naar supermarkt

Sigaretten worden steeds vaker gekocht in supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek van Foodmagazine. Volgens het supermarktvakblad zorgen langere openingstijden van supermarkten en de opkomst van To Go-achtige winkels, zoals AH to go en Spar Express, ervoor dat op deze locaties steeds vaker tabak wordt verkocht. Dit gaat ten koste van de tankshops. Marlboro blijft veruit het bestverkochte tabaksmerk, gevolgd door Camel.

Ondanks de verschuiving blijft tabak een zeer belangrijk product in de tankshop. Volgens Ewout Klok, ondernemer en voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (Beta), is zelfs 65 tot 75 procent van de omzet in de shop afkomstig van tabak. Wel merkt hij dat er een duidelijke kentering zichtbaar is in het beleid van de overheid. Onder meer door verhoging van de accijnzen op tabak, een displayban en een strenge leeftijdscontrole voor klanten die sigaretten of shag willen kopen, wil de overheid roken aanpakken. Vanaf 2022 moeten tankstations en diverse andere verkoopkanalen de sigaretten en shag bovendien uit het zicht leggen. Voor supermarkten gaat deze displayban overigens in 2020 al gelden. De enige verkooppunten die van een uitstalverbod worden uitgezonderd, zijn tabaksspeciaalzaken.

Grote gevolgen voor tankstation-ondernemers

De inkomsten uit tabak zijn voor heel wat pomphouders een must om te overleven, zegt Klok. “Ga je de verkoop van sigaretten en shag in de tankshop verbieden, dan heeft dat flinke gevolgen. Je brengt ondernemers in een lastig pakket. Ik voorspel dat snel meer shops de deuren zullen sluiten en dat het aantal onbemande stations verder stijgt.”

Er zijn afgelopen jaren stappen gezet om het aantal rokers terug te dringen, maar er is nog genoeg werk aan de winkel, vindt Mischa Stubenitsky van KWF Kankerbestrijding. “In de afgelopen twintig jaar is er heel wat bereikt. De tijd dat je nog mocht roken in restaurants, cafés, sportkantines en in de trein ligt gelukkig achter ons. De leeftijdsgrens is omhoog gegaan naar 18 jaar en de oude sigarettenautomaten zonder controlemogelijkheid zijn verdwenen. Kortom, positieve ontwikkelingen. Maar we zijn er nog lang niet.”

Kruidvat en Trekpleister

Het nieuws dat drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister eerder dit jaar besloten om te stoppen met de verkoop van sigaretten werd bij KWF Kankerbestrijding met gejuich ontvangen. Stubenitsky zou graag zien dat meer winkels de koers van Kruidvat en Trekpleister volgen. “Het zou een moedige stap zijn als de sector niet wacht op aanpassing van de wetgeving, maar zelf initiatief neemt om te stoppen met de verkoop. Het zou niet alleen om de portemonnee moeten gaan, het gaat ook om de gezondheid van mensen. Het zou toch prachtig zijn als ondernemers zelf zeggen: tabak is geen normaal product en daarom halen we het uit de winkel.”

Het huidige politieke beleid maakt het lastig om te ondernemen, vindt Beta-voorzitter Klok. “We mogen steeds minder. Alcohol is inmiddels al jaren uit de shop verdwenen. Tabak is op dit moment een hot item. Wat volgt? Energy drinks? Snacks? We hebben in mijn ogen ook een eigen verantwoordelijkheid. Roken is slecht, alcohol is slecht. Natuurlijk. Maar we zijn oud en wijs genoeg om zelf te bepalen wat we wel en niet willen kopen. De overheid moet niet doorslaan en te betuttelend worden.”

Is er nog plek voor sigaretten in de tankshop? En waar moet je je omzet vandaan halen, mocht tabak uit de winkels van tankstations verdwijnen? In de eerste editie van TankPro Magazine verscheen een uitgebreid artikel over tabak in de tankshop. Kijk hier voor meer informatie en het aanvragen van een abonnement.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.