Het succesvolle shopconcept: durf te kiezen

Tankshops die levensvatbaar willen blijven, moeten duidelijke keuzes maken en het roer radicaal omgooien. Zeker aan het onderliggende wegennet heeft het geen zin om een klein beetje te veranderen, denken kenners. Maar hoe pak je dat aan?

Volgens retailspecialist Art Frickus van adviesbureau Conspicuous wordt het succes van een niet-snelwegshop vooral bepaald door de mate waarin wordt ingespeeld op de behoeften van de directe omgeving. “In vergelijking met snelwegstations trek je aan het onderliggende wegennet meestal veel minder bezoekers. Daardoor moet je zeer gericht de noodzakelijke transformatie van tankshop naar retail maken.”

Soms wordt te snel overgestapt naar een koffie- of bakeryconcept, puur en alleen omdat het ‘in’ is. “Ultravers is weliswaar een belangrijke trend en het aanbieden van goede koffie is een randvoorwaarde geworden. Maar voordat ondernemers en ketens investeren, zouden ze altijd eerst een haalbaarheidsonderzoek moeten doen. Het gaat tenslotte om flinke bedragen. Ik besef dat dit minder opwindend is dan naar mooie designtekeningen kijken. Maar het voorkomt verkeerde besluiten en teleurstellingen achteraf.”

Lokale relevantie

Frickus benadrukt het belang van lokale relevantie. “Onderscheidend vermogen is belangrijk, maar mag nooit het doel zijn. Bekijk eerst waar behoefte aan is en kijk daarna pas naar de invulling. Soms zorgt het voeren van een bekend koffiemerk al voor onderscheidend vermogen. Maar je kunt ook opvallen door uniek personeel, een markante uitstraling, een afwijkende prijsstelling, afwijkende openingstijden of een bijzonder aanbod van producten en diensten.”

Dit artikel is een ingekorte versie van een verhaal dat is verschenen in de eerste editie van TankPro Magazine. Kijk hier voor een abonnement of een proefnummer.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Het succesvolle shopconcept: durf te kiezen | TankPro.nl

Het succesvolle shopconcept: durf te kiezen

Tankshops die levensvatbaar willen blijven, moeten duidelijke keuzes maken en het roer radicaal omgooien. Zeker aan het onderliggende wegennet heeft het geen zin om een klein beetje te veranderen, denken kenners. Maar hoe pak je dat aan?

Volgens retailspecialist Art Frickus van adviesbureau Conspicuous wordt het succes van een niet-snelwegshop vooral bepaald door de mate waarin wordt ingespeeld op de behoeften van de directe omgeving. “In vergelijking met snelwegstations trek je aan het onderliggende wegennet meestal veel minder bezoekers. Daardoor moet je zeer gericht de noodzakelijke transformatie van tankshop naar retail maken.”

Soms wordt te snel overgestapt naar een koffie- of bakeryconcept, puur en alleen omdat het ‘in’ is. “Ultravers is weliswaar een belangrijke trend en het aanbieden van goede koffie is een randvoorwaarde geworden. Maar voordat ondernemers en ketens investeren, zouden ze altijd eerst een haalbaarheidsonderzoek moeten doen. Het gaat tenslotte om flinke bedragen. Ik besef dat dit minder opwindend is dan naar mooie designtekeningen kijken. Maar het voorkomt verkeerde besluiten en teleurstellingen achteraf.”

Lokale relevantie

Frickus benadrukt het belang van lokale relevantie. “Onderscheidend vermogen is belangrijk, maar mag nooit het doel zijn. Bekijk eerst waar behoefte aan is en kijk daarna pas naar de invulling. Soms zorgt het voeren van een bekend koffiemerk al voor onderscheidend vermogen. Maar je kunt ook opvallen door uniek personeel, een markante uitstraling, een afwijkende prijsstelling, afwijkende openingstijden of een bijzonder aanbod van producten en diensten.”

Dit artikel is een ingekorte versie van een verhaal dat is verschenen in de eerste editie van TankPro Magazine. Kijk hier voor een abonnement of een proefnummer.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.